73 дела за имоти чакат съдът да насрочи дати, а тировете продължават да блокират столицата между “Младост” и “Цариградско шосе”
Над 23 000 автомобили и камиони всеки ден попадат в най-тежката тапа на Околовръстнот в София - между квартал “Младост” и “Цариградско шосе”. В неделя, малко след 18 часа, там се чакаше средно между 40-50 минути, а изнервените шофьори се движеха с десетина киломитра в час.
В средата на юли трябваше да започне ремонт, чиято индикативна стойност е 123 милиона лева. Парите са налични - ще дойдат от бюджета, но ремонтът няма да започне - той бе блокиран, след като президентът Румен Радев поиска Конституционният съд да тълкува промените в Закона за държавната собственост зо бързото отчуждаване.
73 дела за размера на обезщетения за имоти блокират проекта за разширяване на околовръстния път на София в участъка от кв. “Младост” до бул. “Цариградско шосе”. (Къде е трасето - виж картата).
Той е от изключителна важност, тъй като ще изнесе тежкия трафик от столицата, ще облекчи връзката между магистралите “Струма” и “Тракия” и транзитните тирове няма да минават през столицата.Над 23 000 автомобила ползват участъка на денонощие. На излизане и влизане в София има трилентово платно за движение, в някои части е с локали, а при Казичене има четирилентов път. Но към кв. “Младост” и обратно става тапа заради това, че трафикът влиза в път само с една лента в посока. Това е и един от най-тежките проблеми на републиканската пътна мрежа в цялата страна, твърдят експерти.
Броят на делата за отчужденията не се очаква да нарасне, тъй като актовете вече са постановени, а за тези които са съгласни, е започнало изплащане на дължимите суми. Очаква се обаче съдът да насрочи дати за делата. Тъй като са едноинстанционни, с решенията по тях постепенно ще се отпуши работата по околовръстното.
Оценките на отчуждаваните имоти се правят по методика с осреднени цени на база пазарни еквиваленти. Те се дават от експертите от Агенция “Пътна инфраструктура” и са
реални и пазарни,
обясняват пътни специалисти.
Държавните пари обаче не били на министерството, на АПИ или Министерския съвет, а идвали от данъкоплатците. Поради това трябвало да се прецени кой интерес е първостепенен - частният на собственик на терен, или общественият заради ползването на пътя от всички.
Още повече, че в случая с околовръстното парите вече са осигурени, има и готов проект, но не се работи заради жалбите. Разширението можеше да започне всъщност след месец и от средата на юли да се строи. Но няма да се случи заради това, че президентът Румен Радев сезира Конституционния съд заради помените в Закона за държавната собственост.
В момента законът казва, че собственици могат да обжалват цените, които са определени за отчуждаване на имотите им. И трябва да се изчака решението на съда и тогава да започнат процедури. Промените предвиждат
жалбите да
не спират
отчуждаването,
а ако съдът присъди по-голяма сума, тя да се доплати на собственика. Така се гарантирал и общественият интерес с изпълненито на важни инфраструкторни обекти. В момента сроковете невинаги се спазват, тъй като делата за размера на обезщетенията се проточват с години.
Две хипотези са разгледани относно това кои обекти влизат в гласуваните промени в закона. Това са националните по смисъла на Закона за държавната собственост и тези с национално значение по Закона за устройството на територията.
Президентът атакува втората хипотеза, тъй като дефиницията гласи, че това са обекти, които се определят с акт на Министерския съвет. Държавният глава посочва, че така не се гарантирала достатъчна обективност при определянето на обектите. Тезата му обаче се оспорва от юристи с това, че и актовете на Министерския съвет може да се обжалват и решенията кой обект да е национален, не са окончателни.
910 дни са предвидени за работата по околовръстния път. Поръчката бе обявена през март миналата година, а офертите бяха събрани в края на юни. Разглеждането на техническите предложения отне половин година и ценовите оферти бяха отворени през декември.
Индикативната
стойност на
е 123 млн. лв.,
които ще дойдат от бюджета. Околовръстното до началото на магистрала “Тракия” при пътния възел на бул. “Цариградско шосе” ще бъде с две платна с по три ленти за движение в посока, две локални платна . Ще има 4 пътни възела - “Стар лозенски път”, “Герман”, “Самоковско шосе” и “Младост”. Ще бъдат изградени 3 пешеходни надлеза и мостове над р. Искър и р. Кална.
Предвидена е реконструкция на водопроводи, канализация и газоразпределителна мрежа, както и изместване на инженерни съоръжения, телекомуникации и др.
Важни проекти закъсняват с 2 г. заради обжалвания
По данни от съдилищата в страната в момента над 250 дела срещу отчуждителни процедури бавят с една до две години важни обекти от пътната инфраструктура.
За тях има сключени договори с изпълнители и Агенция “Пътна инфраструктура” трябва да осигури разрешение за строеж в срок.
При съдебни производства обаче това е невъзможно и води до претенции за неустойки от страна на изпълнителите.
Забавянето на обектите с
европейски средства води
и до финансови корекции
при нарушаване на сроковете за реализация.
Пример за това са пътят Пловдив - Асеновград и магистрала “Струма”, която се финансира основно от програма “Транспорт”. За първия обект, който е един от най-натоварените в страната и е ключов за икономическото развитие на областта, бяха образувани 90 дела от собственици, с които се обжалваше размерът на обезщетенията.
Собственици на земи по трасето на лот 3.3 на “Струма” от Кресна до Сандански също бяха недоволни от направените оценки. Засегнати бяха общо 893 имота. Заведени бяха 25 дела, а обектът бе завършен в края на 2018 г. благодарение на мобилизацията на строителите.
Най-ярък пример е магистрала “Хемус”. За нея има осигурени пари от бюджета и бързината на изграждането зависи основно от отчужденията. Вече близо година обаче се бави строителството на участъка от пътен възел “Белокопитово” до пътен възел “Буховци”. Той е с дължина 16,3 км, а засегнатите от трасето имоти, за които се дължи обезщетение на собствениците, са 318.
Първа копка бе направена през август 2018 г., но засега се работи само по 1,5 км. Причината е, че са заведени 32 дела от собственици на 140 имота. В момента остават нерешени 10 дела, които са отложени за септември. Което означава, че строителството на този стратегически инфраструктурен обект ще бъде забавено с година и половина.
До момента нито едно дело в този участък не е загубено от АПИ - съдът е потвърдил определеното обезщетение. Това показва, че оценките, които се извършват от лицензирани оценители, са коректни.
Проблеми с отчужденията има и в една от отсечките на новия 134-километров участък на “Хемус”, където са засегнати 566 частни имота. В момента за всеки се вади удостоверение за наследници, за да се връчат уведомления на собствениците и да се изчака дали ще има жалби.
Блокиран 2 г. от
съдебните дела бе и
обходът на Поморие,
който е ключов за
облекчаване на
трафика по морето
през летния сезон.
Поръчката за изпълнител е от 2015 г., а договорът с ДЗЗД “Поморие 15” е от 2017 г. Решението за отчуждаване е от 19 януари 2018 г., но първа копка бе направена едва на 20 май 2019 г., защото срещу размера на оценките на имотите бяха заведени 22 дела.
През обжалване на обезщетенията мина още един голям проект по морето - обходът на Ахелой, който е част от модернизацията на пътя от Бургас до Слънчев бряг. Заповедта за отчуждаване е от 20 януари 2016 г., а разрешението за строеж - от септември 2017 г. И в този случай бяха заведени дела за 20 имота и обектът бе завършен през юни 2018 г.