Volkswagen спира производството на последната версия на модела Beetle в завода си в Пуебла, Мексико. Това бележи края на пътя за автомобил, станал символ на много неща в историята си, продължила осем десетилетия от 1938 година.
Малкият автомобил е част от най-мрачното минало на Германия като престижен проект на нацистите, който така и не е изпълнен. Става символ на следвоенното икономическо възраждане на страната и нарастващото благосъстояние на средната класа. През 60-те в САЩ е икона на антикултурата. Повече от всичко обаче колата остава култов дизайн, разпознаваем също толкова, колкото и бутилката на Coca-Cola.
Оригиналният дизайн на колата - закръглен силует с четири или пет места, почти вертикално предно стъкло и двигател с въздушно охлаждане в задната част - може да бъде проследен до австрийския инженер Фердинанд Порше. Той бил нает да изпълни проекта на Адолф Хитлер за "народен автомобил", който да позволи на повече хора да имат коли, както в САЩ това прави Model T на Ford.
В някои отношения колата прилича на Tatra T97, която се произвежда в Чехословакия през 1937 година, както и на скиците на унгарския инженер Бела Барени, публикувани през 1934 година.
Масовото производство на т. нар. KdF-Wagen (кръстен на германската трудова организация Kraft durch Freude - KdF, под чиято егида е трябвало да бъде продаван) е отменено заради Втората световна война. Вместо това големият нов завод, който тогава се намира в затънтен район северно от Хановер, произвежда военни автомобили, използвайки принудителния труд на работници от цяла Европа, трудещи се при мизерни условия.
Пуснат отново като производител на автомобили за граждански цели под надзора на британските окупационни власти, заводът на Volkswagen през 1949 година е прехвърлен на германското правителство и провинция Долна Саксония, която все още притежава част от компанията. До 1955 година милионният автомобил от модела, тогава наричан Type 1, слиза от производствената линия в завода, край който днес се е разраснал град Волфсбург.
САЩ стават най-важният единичен чуждестранен пазар за Volkswagen, където в пиковия момент през 1968 година се продават 563 522 коли или 40 % от производството. Търсейки нетрадиционен подход, понякога хумористичните реклами, разработени от агенция Doyle Dane Bernbach, призовават купувачите на автомобили "да мислят на дребно".
"За разлика от Западна Германия, където ниските цени, качеството и трайността са нещо нормално за новата следвоенна реалност, в Съединените щати типичните особености на Beetle създават около него атмосфера на необичайност в автомобилна култура, доминирана от размера и показността", пише Бернхард Ригер в историческата си книга от 2013 година "The People's Car" (от английски "Колата на народа" - бел. прев.).
Производството във Волфсбург спира през 1978 година, когато надмощие вземат нови водещи модели като Golf. Beetle обаче все още не е мъртъв. Производството се прехвърля в Мексико от 1967 година до 2003 година - период, по-дълъг от историята на производството му в Германия. Колата, наричана "vochito" се чувства като у дома си като грубоватия, произведен в Мексико "carro del pueblo" (от испански - "народен автомобил" - бел. прев.).
Моделът New Beetle - изцяло ретро версия, изградена върху модифицирана платформа на Golf, през 1998 година донякъде възражда сладката, нетрадиционна аура на Beetle под управлението на главния изпълнителен директор Фердинанд Пиех, внук на Фердинанд Порше. През 2012 година дизайнът на Beetle става малко по-издължен.
Краят на Beetle идва в повратен момент за Volkswagen, който се възстановява от скандала с манипулираните емисии на дизелови модели. Компанията се готви за масово производство на електрическия компактен автомобил ID.3, за който се надява да достигне значимостта на Beetle и Golf, свързвайки електрическата мобилност и масовия пазар.
Последната от общо 5961 коли от версията Final Edition ще бъде изпратена в музея след церемонията в Пуебла на 10 юни, бележеща края на производството на Beetle.
/От БТА/