Решението ще бъде икономическо, казва член на надзорния съвет на компанията
“Няма окончателно решение на надзорния съвет”, заяви по повод новото местонахождение на завода на “Фолксваген” премиерът на Долна Саксония Щефан Вайл пред ДПА в Хановер. Вайл е член на надзорния съвет на компанията.
България все още участва в надпреварата, става ясно от думите на Вайл, с които той отрича публикациите, че Турция вече е избрана.
“Сигурно е едно - независимо какво ще бъде решението, ще бъде икономическо решение, а не политическо”, казва премиерът на Долна Саксония. Той уточнява, че окончателно ще се реши на следващото или по-следващото заседание на надзорния съвет. Това означава, че изборът може да се проточи до късната есен.
Политикът критикува и твърденията, че “Фолксваген” пренасочва все повече дейности в страни с по-ниски разходи за персонал, като така отслабва позициите си в Германия. “Фолксваген” се справя толкова добре, защото концернът гледа на нещата не само през националните си очила, но се разраства от десетилетия и в международен план”, казва Вайл.
Преди ден в интервю за вестник “24 часа” министърът на икономиката Емил Караниколов също подчерта, че България все още не е отпаднала от състезанието, тъй като няма окончателно решение. Страната ни ще изчака решението на германската компания и ако тя избере Турция, ще почнем преговори с “Хюндай”. “В края на 2017 г. сме изпратили писмо за преговори първо до южнокорейските автомобилопроизводители, а след това и до “Фолксваген”. Тъй като германците ни отговориха първи, преговорите започнаха с тях”, обясни Караниколов.
Има ли още шанс за България?
КАПКА ТОДОРОВА, БЕРЛИН
Реалният шанс новият завод на VW да бъде в България, а не в Турция, е минимален.
Няколко са точките, по които Турция гарантирано има по-добри предложения към германския концерн и които България не може да надскочи. До голяма степен една от причините е членството ни в ЕС. То дава правна сигурност на инвеститорите, но ограничава размера на държавната помощ, която можем да отпуснем.
Другият проблем, произхождащ от членството ни в ЕС, е общият ангажимент на съюза да се бори с вредните емисии. Това означава, че във всички държави-членки рано или късно ще се наложи стриктно ограничение за производството и продажбата на автомобили, бълващи CO2. Амбицията на шефа на концерна Херберт Дис е да развие изцяло производството на електромобили в клоновете в Германия и затова вади мръсното производство навън.
Другото предимство на Турция е огромният вътрешен пазар и обещанието да купува 40 000 модела “Пасат” годишно за нуждите на държавата.
Защо тогава премиерът на Долна Саксония не закопа последните надежди на конкурента България и посочи, че все още не е взето окончателно решение? Той е прав – окончателното решение се взема на края на дългия преговорен процес. След като стана ясно, че шефът на “Фолксваген” Дис предпочита Измир, срещу фирмата заваляха критики, че по този начин Германия ще даде козове в ръката на авторитарния президент Ердоган, който ще представи тази инвестиция като демонстрация на доверие към управлението му. Интервюто на Вайл е опит да прекрати тези критики. Въпреки това той все пак признава, че в крайна сметка решението ще бъде икономическо, а не политическо. Така че какво е управлението в Турция, няма да изиграе особено голяма роля.
Ясно е засега, че “Фолксваген” иска да подпише договор за нов завод в края на октомври. Дотогава България продължава да е спрягана като конкурент на Турция, макар вероятно и само за да може концернът да има възможност за пазарлъци и поставяне на нови условия. Едно такова условие е искането Турция да създаде специална правна рамка, даваща същата юридическа сигурност на инвестицията, каквато би дала всяка европейска членка. Докато Анкара не е отговорила и на това изискване, “Фолксваген” няма да се откаже от варианта България, за да има шанс всичките условия, които поставя на Турция, да бъдат изпълнени. Няма как да признае, че Анкара е единственият избор.