Травматични точки ще определят размера на компенсации, изплащани от застрахователите

За да получат обезщетение, роднини и близки на пострадал или загинал при катастрофа, ще трябва да доказват пред съда в какви отношения са. А парите най-вероятно ще се изплащат на хора, които могат да докажат, че са в едно домакинство с пострадалия или жертвата.

Това означава, че

ще има близки,

които няма да

получат

компенсиции,

тъй като емоционалната им връзка не е била достатъчно дълбока. Във всеки конкретен случай при пътно произшествие ще се решава кой е кръгът роднини, които търпят щети от инцидента.

Това предвижда подготвена методика, според която ще се изчисляват обезщетенията за имуществени и неимуществени вреди. Тя е разработена от консултант на Гаранционния фонд и е внесена в Комисията за финансов надзор.

Председателят на финансовия регулатор изпрати писма до социалното и здравното министерство, за да бъде сформирана работна група, която да подготви наредба по методиката.

Методиката предвижда травматични точки да определят размера на компенсациите, които ще изплащат застрахователните компании. Една точка ще е равна на минималната работна заплата към датата на увреждането.

Освен ограничаване на кръга на близките, които ще получават обезщетение, се въвеждат и минимални и максимални суми. За по-далечните роднини например максималният размер е 5000 лв., колкото е определеният и в Кодекса за застраховането.

Таванът може да бъде надхвърлян при особени случаи - например ако баба и дядо трябва да отгледат внуци на загиналите им родители.

Деца ще получат също по-висок размер обезщетения, ако са пострадали или починали двамата им родители едновременно, както и ако децата са били свидетели на инцидента, което е довело до допълнителни душевни травми за тях. За такива и други подобни казуси методиката предвижда коефициент, който ще коригира нагоре обичайната сума.

Съотношението между имуществени и неимуществени вреди ще зависи от всеки конкретен случай. Принципът е да са разделени поравно.

Методиката предвижда компенсации за пострадалия и за близките, които

да покрият

първоначалното

лечение,

както и за преустройство на дома, ако се е достигнало до инвалидност в резултат на пътния инцидент.

Имуществените вреди ще зависят от обективни критерии, какъвто е например доходът на починало или увредено лице, както и от заместващия доход на близък, който поема грижата за непълнолетни деца или ако от заплата или други доходи се преминава само към инвалидна пенсия.

Предстои обществено обсъждане на методиката, което може да доведе до промени в нея. Работна група, формирана от представители на финансовия надзор, на социалното и здравното министерство, трябва да прецени дали и доколко тя

съответства

на цените на

здравните услуги

и на средните доходи у нас. Едва след това ще бъде подготвен окончателният вариант, който ще бъде утвърден с наредба на Комисията за финансов надзор.

До разработването на методика се стигне, след като решение на ВКС определи широк кръг от близки, които имат право на парични компенсации, а съдилищата започнаха да присъждат различни суми.

В момента размерът им варира от 90 000 до 200 000 лв. за един загинал, съобщи наскоро в интервю за “24 часа” председателят на асоциацията на застрахователите Константин Велев. След разширяването на кръга на близките застрахователите сметнаха, че изплащат средно на ден по 3 млн. лв. обезщетения, а сумите по тях надхвърлят един милиард за година.

Целта на методиката е да се въведат лимити при тях, както и да се унифицират максимално изплащаните суми, за да може, от една страна, близките на загиналите или пострадалите да знаят какво ще получат, и от друга компаниите да могат да планират средствата за това. Тъй като сумите се набират от всяка продадена полица по “Гражданска отговорност”, от окончателния размер, който ще бъде записан в методиката и от спазването, ще зависи и цената на полиците.