България е сред четирите водещи държави в Европа по мениджмънт на корабния трафик, каза днес във Варна министърът на транспорта Росен Желязков при откриването на международна конференция, посветена на 20-а годишнина от установяването на услугите по управление на корабния трафик и информационното обслужване на корабоплаването у нас. Сред участниците във форума са представители на най-големите български и световни организации в морския бранш. Основен организатор на събитието е Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" /ДППИ/.
Изграждането на системата даде възможност да се проследява цялата верига от пристигащи и заминаващи кораби, посочи Желязков. По думите му в момента приключва 4 фаза на проекта. Той припомни още, че системата е интегрирана с други ведомства, сред които ИАМА, Гранична полиция, ветеринарен контрол и т.н., предаде БТА.
Акцент в сферата на транспорта ще бъде развитието на информационните системи, допълни Желязков. Според него в областта на въздушния контрол вече е постигната висока степен на дигитализация. Същото е валидно и за корабния трафик. Предстои пълна автоматизация и на процесите в автомобилната администрация, допълни министърът. По думите му през следващите месеци ще се работи по тази тема, като крайната цел е да спре практиката между отделните информационни системи да има хора. Когато процесът бъде изцяло дигитализиран, ще е по-удобно за гражданите и бизнеса и ще бъдат отстранени възможностите за корупционни практики, които съществуват при наличие на човешко присъствие, каза Желязков.
Предстои изграждането на пристанищна комуникационна система, допълни генералният директор на ДППИ Ангел Забуртов. По думите му вече има избран изпълнител и договорът с него може да бъде сключен до месец-месец и половина. Новата система ще даде възможност за обмяна на информация по цялата верига от участници в логистичния процес, обясни Забуртов. Според него тя ще улесни максимално бизнеса, който ще получава навременна информация изцяло по електронен път. Целта е системата да обхване всички пристанища, допълни Забуртов. По думите му на първи етап ще бъдат включени портовете във Варна и Бургас, после и речните.
Забуртов каза още, че проектът за удълбочаването на канала към Варненското езеро е в проектна фаза, като през следващата година има шанс да се пристъпи към неговото изпълнение.