За първи път от три години насам най-голямата социална мрежа "Фейсбук" отпада от първата десетка на най-скъпите световни марки, съобщава "Капитал". Годишната класация Best Global Brands на Interbrand, част от комуникационната група Omnicom Group, отчита при подреждането постигнатите от компаниите финансови резултати през годината, влиянието на бранда върху избора на потребителите и способността му да създава лоялност.
Топ 10 (в млрд. долара)
1. Apple, 234.1
2. Google, 167.7
3. Amazon, 125.3
4. Microsoft, 108.8
5. Coca-Cola, 63.4
6. Samsung, 61.1
7. Toyota, 56.2
8. Mercedes-Benz, 50.8
9. McDonald’s, 45.4
10. Disney, 44.4
В класацията на Interbrand Facebook заема 14-о място, което е с пет позиции по-надолу в сравнение с 2018 г. Така за една година стойността на марката е намаляла с 12% до 39.9 млрд. долара. До 2017 г. цената на бранда на интернет гиганта постоянно нарастваше, като тогава достигна 8-а позиция в класацията с 48.2 млрд. евро. Година по-късно Facebook падна с една позиция надолу, а за 2019 г. излезе от Топ 10 на най-скъпите марки в света.
Спадът на социалната мрежа вероятно до голяма степен се дължи на скандала с консултантска фирма Cambridge Analytica, която неправомерно е получила достъп до данните на 87 млн. потребители на Facebook. "Липсата на доверие в дадена марка, ако стигне до сърцевината на нейния бизнес модел, наистина се отразява на марката", коментира пред WSJ глобалният изпълнителен директор на Interbrand Чарлс Тривейл.
Отново начело
Първите места в класацията на Best Global Brands за поредна година заемат гигантите Apple и Google, чиято стойност продължава да расте. Марките им се оценяват на съответно 234.2 млрд. долара (9% ръст за годината) и 167.7 млрд. долара (8% ръст за годината).
На трета позиция се класира Amazon, който запазва мястото си от миналата година. Стойността на бранда е 125.3 млрд. долара, с 24% повече в сравнение с 2018 г., което е и сред най-значителните ръстове измежду всички 100 марки в класацията.
В топ 10 на най-скъпите брандове тази година влиза Disney, който се изкачва с четири позиции или 11% за годината до стойност от 44.4 млрд. долара. "Компаниите, които се справят добре, са тези, които правят големи залози", казва още Тревал пред WSJ по повод предстоящото лансиране на стрийминг услугата на Disney.
Според анализа на Interbrand стойностите на марките в луксозния сегмент и ритейл сектора са най-бързо растящите за втора поредна година.