Физически лица няма да могат да притежават големи микробуси, автобуси и тирове след 31 декември 2021 г. Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози.

Текстът гласи: “На моторни превозни средства от категория М2 и М3, с изключение на къмпинг автомобилите, и моторни превозни средства от категория N3, които не са регистрирани на юридическо лице, едноличен търговец или физическо лице, регистрирано като земеделски стопанин по реда на Закона за подпомагане на земеделските производители, служебно се прекратява регистрацията след 31.12.2021 г.”

М2 са моторните превозни средства за превоз на пътници с повече от 8 места за сядане, без мястото на водача, с технически допустима максимална маса не повече от 5 тона. М3 са за превоз на пътници с повече от 8 места за сядане, без мястото на водача, с технически допустима максимална маса над 5 т и N3 са моторните превозни средства, предназначени за превоз на товари, с технически допустима максимална маса над 12 т.

Проектът предвижда намаляване на ред глоби, но и разширяване на санкциите. Глоба от 1500 лв. за превозвач, който не осигури на шофьора билети и багажни разписки, предвиждат още промените. Досега санкцията не уточняваше точно кой е отговорен и не засягаше липсата на багажна разписка.

1000 лв. е санкцията за този, който не организира предпътен медицински преглед на шофьора и допусне да бъде извършен курс било по редовна линия, било за собствена сметка на пътници или товари.

Санкция от 500 лв. е записана, ако при отнемане на лиценз не бъде върнато в срок от 14 дни копието му и удостоверението на превоз на пътници и товари, което е в автобуса и камиона. Превозвач, на който са отнети тези документи и продължи да извършва превози, се глобява с 2000 лв. За преотстъпването на тези документи санкцията е 1500 лв. При повторение на тези нарушения глобата е 3000 лв.

За нелегална пътна помощ, тоест фирмата не е вписана в регистъра, глобата е 1000 лв.

Промените предвиждат и спиране от движение при нарушения. Ако камион и автобус извършват превоз на пътници и товари без заверено копие на лиценз на борда или без удостоверение за обществен превоз се спират до набавянето му, но не повече от 12 месеца. Същото се отнася, ако таксито не е включено към удостоверение за регистрация за извършване на таксиметров превоз или без разрешение.

Временно се отнема книжката за 1 г., когато се извършва превоз без лиценз и удостоверение за обществен превоз. Същата е санкцията и ако се прави случаен или специализиран превоз по автобусни линии или с лек таксиметров автомобил.

За една година се отнема удостоверението на водач на такси, ако не е включил таксиметровия апарат или той е неизправен. Същото е наказанието, ако колата не е в списъка към удостоверението за регистрация за извършване на таксиметров превоз на пътници, което е санкция към такситата ментета.

Промените предвиждат по-строги мерки при регистрирането на превозвачи, които получават и европейски лиценз. Това вероятно е свързано и с камиона с българска регистрация, в който се оказаха мъртвите виетнамци. Изисква се превозвачът да е действително и трайно установен на територията на България, за което представя декларация. Да има най-малко едно превозно средство, да има офис и собствен или нает експлоатационен център за предпътен технически преглед.

Предложени са допълнителни мерки за по-ефективен контрол върху превозвачите за ограничаване на фиктивната им регистрация.

Превозвачите, които са извършили нарушения, вече няма да могат да прекратят своя лиценз по собствено желание, за да избягнат санкции, а след това да се регистрират отново. Предвижда се лицензът да не може да се прекратява по искане на собственика, преди да е приключило производството по отнемането на лиценза или при започнала проверка на предприятието.

При таксиметровите превози е планирано обединяването на регистрите на общините с този на “Автомобилна администрация”. За таксиджиите се изисква и да нямат административни наказания за управление с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда до 1,2 на хиляда през последната година. Ще се отнема правото на таксиметровия шофьор да упражнява професията, ако бъде хванат с помпа.

Създава се и нова транспортна схема за автобусни превози – междуобластна, наред с републиканската, областните и общинските. Тя включва автобусните линии, свързващи населени места от две съседни области, с изключение на двата областни центъра и се утвърждава от министъра на транспорта. В текстовете се уточнява, че за линиите се обявява обществена поръчка, когато държавата или общините предоставят компенсации за извършване на обществена услуга. Ако рискът е за превозвача, линията се дава на концесия.

Кметовете ще бъдат задължени да уведомят министъра на транспорта за започване на процедура за маршрутно разписание. Ако не го направят, процедурата няма да е валидна и на тези общини няма да се предоставят средства от бюджета за компенсации.

При случайните превози на деца или ученици изискването да се извършват в светлата част от денонощието се заменя с от 6 до 21 ч. Задължително се изисква възложителят на превоза да осигури придружител.

За първи път се уреждат правилата и на пътната помощ, както и на атракционните превози.