При решаване на листовките заключват телефони, проверяват с рентген, огледала показват дали не се преписва от хартия

По кой маршрут да кара за книжка кандидат-шофьорът ще решава GPS система, а не изпитващият. Това предвиждат промени в наредбата за провеждане на изпитите, публикувани за обществено обсъждане.

Предвижда се в учебната кола задължително да има техническо средство, което да определя маршрута. Него го донася изпитващият. Изключение се прави за мотоциклетите. Всъщност

изпитващият

влиза в

автомобила

с GPS, камера за

видеонаблюдение

и с таблет, на

който ще нанася

грешките

на кандидата за книжка. Получава ги от автомобилната администрация.

GPS-ът трябва да осигурява директна видимост от мястото на изпитвания и да указва ясно и своевременно посоката, в която да продължи движението си кандидатът, е записано в промените.

Когато движението по зададения маршрут е невъзможно заради ремонт, задръстване или друга причина, се позволява промяната му.

Тази мярка се въвежда, за да се елиминира влиянието на изпитващия, както и корупцията при практическия изпит. В средите на автоинструкторите се смята, че изпитвачът на “Автомобилна администрация” може да избере за някой кандидат лесен маршрут, за да изкара той изпита, а на друг да бъде даден много труден, за да бъде скъсан. Допуска се, че това става при договорки с инструктора, за да взема скъсаният допълнителни часове.

По време на практическия изпит се забранява използването на устройства за заглушаване на електронни сигнали. Такива имали охранителите на важни лица. При намирането на такива устройства изпитът се прекратява, е записано в наредбата. Те могат да блокират GPS системата, която указва къде да се кара и да се даде възможност изпитващият да зададе по-лесен маршрут.

В колата ще се прави и лицево разпознаване на кандидат-шофьора. Още при решаването на листовките, тоест на теоретичния изпит, се прави лицево разпознаване и снимката на кандидата вече е в системата, сравнена е с тази от личните му документи.

Ако някой се яви

вместо курсиста

на практическия

изпит, лицевото

разпознаване

няма да допусне

той да започне

Да има такова разпознаване и при сядането зад волана по време на целия курс, настоява Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите.

След изпита по кормуване кандидатът има възможност да види записа от видеонаблюдението в учебния център. Той се идентифицира и получава достъп с номера на ваучера от проведения изпит.

За да бъдат ограничени некоректни действия на инструктори, се допуска първото явяване на практически изпит на кандидата да се прави и от друг учебен център.

Друго негово право е

да прегледа

грешките, които

изпитващият е

маркирал по

време на изпита

В наредбата са записани още по-строги мерки за изпита на тестовете. Въпреки че се признава от автоинструкторите, че решаването на листовките вече трудно може да бъде манипулирано заради така наречените бели стаи, се предвиждат още предпазители. Регламентирано е как трябва да бъдат оборудвани залите, в които се провеждат изпитите по теория. В тях трябва да има технически устройства за проверка за наличието на метални/електронни устройства у кандидатите - стационарна рамка и преносимо устройство.

Задължително е

и устройство за

проверка за

наличието на

радиоизлъчвания

Трябва да е налична система за заснемане и разпознаване на лицето на кандидатите, преди да заемат работното си място.

Система за генериране и решаване на тестовете избира на случаен принцип листовките. При решаването им на таблет не се разрешава изпитваните да имат у себе си електронни устройства (телефони например - б.р.). Забранени са и каквито и да е материали на хартия.

Кандидатите оставят металните предмети и електронните си устройства в индивидуални заключващи се шкафове.

Записано е, че курсистите могат да бъдат проверявани със стационарно техническо устройство (рентгени) за наличието на електронни устройства у тях. В случай на сигнал от стационарното устройство квесторът извършва проверка с преносимото техническо устройство за наличие на телефон или друго електронно устройство.

Преди кандидатът да заеме работното си място, председателят на комисията прави снимка на лицето му, която автоматично се сравнява със снимката от документа за самоличност. Когато се установи несъответствие между снимките, кандидатът не се допуска на изпит.

Дори мястото, където ще седне бъдещият водач, за да решава листовки, се определя от информационната система на автомобилната администрация.

Изпитът по

теория се

провежда под

постоянно

видеонаблюдение Не само в началото, но и по време на изпита автоматично се прави сравнение на лицевата част на кандидата, който решава теста, с направената снимка. При несъответствие квесторът може да го прекрати за съответния кандидат.

При решаване на тестове се прави проверка за радиоизлъчвания и ако се установи нерегламентирана комуникация, изпитът на кандидата, у когото бъдат открити устройства, се прекратява.

При решаване на теста на таблет кандидатът няма право да нарушава дисциплината, да комуникира с други кандидати и да ползва помощни материали (учебници, учебни помагала, записки). При нарушение изпитът се спира.