Китайските власти се опитват усилено да постигнат деликатен баланс между овладяването на епидемията от новия вирус и рестартирането на втората най-голямата икономика в света след седмици на парализа.

В момент, когато броят на починалите от вирусната инфекция, току-що наречена COVID-19, надхвърли 1000, глобалните снабдителни вериги остават до голяма степен прекъснати за компаниите от цял свят, изградили дълбоки връзки с Китай.

Пощенски пратки са забавяни, след като авиокомпании спряха полетите от и до Китай. Американският производител на чипове Intel и китайският на смартфони Vivo се присъединиха към други технологични гиганти, които се отказаха от участие в голямо европейско изложение в бранша поради свързани с вируса безпокойства.

Цените на петрола, медта и други основни суровини се понижиха рязко заради свиващото се търсене в Китай, често наричан "работилницата на света". Само на Китай се е дължал половината от растежа на глобалното търсене на петрол миналата година, според IHS Markit. Страната купува над 40% от желязната руда, въглищата, никела, алуминия, медта и калената стомана в света, посочва UBS.

Затворените заводи и ограниченията за пътуване в Китай допринесоха за понижаването на цените на петрола с 20% от 7 януари, когато китайските власти идентифицираха новия вирус. Цените на медта, соята и дори на свинското месо спаднаха с над 6% през същия период.

Голяма част от Китай остава блокирана. Дори заводите, които са отворени, трябва да се справят с логистични блокажи и недостиг на работна ръка, тъй като ограниченията за пътуване не позволяват на служители да се върнат на работа след лунната Нова година. Всичко това са тревожни новини за мултинационалните компании, които зависят от Китай за всичко - от авточасти до играчки.

"Това е най-сериозният проблем със снабдителни вериги, който съм виждал от 40 години", каза Айзак Лариан, главен изпълнителен директор и основател на компанията MGA Entertainment, която произвежда популярните кукли LOL. "Няма план за действие в (тази) непредвидена ситуация."

Търговците на дребно са все по-обезпокоени, че доставките няма да пристигнат навреме за Великден и Деня на майката (бел. прев.: втората неделя на месец май в САЩ), което ще ги принуди да намалят цената на закъснелите стоки.

"Никой не иска женски шапчици след Великден", даде пример консултантът Рик Хелфънбайн, бивш президент и главен изпълнителен директор на Асоциацията на американските производители на дрехи и обувки.

Последиците са тежки, отчасти защото изключително много компании са зависими от навременните доставки, за да ограничат разходите за складиране на изпращаните стоки. Дейвид Клос, експерт по автомобилостроенето от Мичиганския университет, отбеляза, че много от авточастите от Китай - по-конкретно електрониката - са доставяни в САЩ със самолети. И американските заводи не разполагат със запаси.

"Много по-евтино е те да бъдат доставяни по въздуха, отколкото да преседяват два месеца в контейнер (на търговски кораб) по вода, така че няма много (изпратени) по веригата", заяви Клос. "Веднага щом затворят заводите (в Китай), американската промишленост започва да усеща (последиците) доста бързо."

Някои компании, които работят в Китай, но временно затвориха заводите си, проявяват плахи признаци на раздвижване.

Говорителят на Toyota Ерик Бут заяви, че заводите на компанията в страната се готвят да възобновят производството най-рано следващата седмица. А General Motors информира, че смесените дружества с нейно участие в Китай планират да заработят отново на 15 февруари.

"Нещата най-малкото се стабилизират", заяви говорителят на GM Джим Кейн.

Пекин се опитва да ограничи икономическите вреди от коронавируса, който се очаква да свие икономическия растеж през тримесечието януари-март и да остави растежа за цялата 2020 г. доста под очакваните от специалистите 6%, които и така щяха да бъдат най-ниското равнище от 1990 година.

Китайските власти са изправени пред "трудно балансиране между овладяването на (епидемията от) вируса и възобновяването на бизнес" дейностите, писа неотдавна в доклад Кахо Ю, старши анализатор за Азия в консултантската фирма Verisk Maplecroft. "Връщането на работниците в многолюдна среда, като мини и заводи, може да доведе до нов пик на епидемията, причинявайки нарастващо недоволство и политически натиск заради (евентуалния) неуспех за поставяне на кризата под контрол."

Китайската икономика, вече в затруднено положение заради избухналата преди 19 месеца търговска война със САЩ и преднамерената кампания на правителството за овладяване на бързо растящите дългове, губеше скорост доста преди началото на вирусната епидемия.

Здравната криза дава на мултинационалните компании още една причина да преосмислят зависимостта си от Китай, който няколко пъти се озова в центъра на епидемия - от птичия грип през 1997 година, т. нар. Тежък остър респираторен синдром (ТОРС) през 2003 г. и сега от коронавируса.

Корей Коуз, старши директор за изследване на снабдителните вериги в консултантската фирма Gartner, заяви, че компаниите трябва да правят по-добра оценка на рисковете от производството в Китай и други развиващи се страни. "Това е зов за пробуждане", каза той.

Тези компании вече имат причина да помислят за прехвърляне на част от производствата си извън Китай. Цените там нарастват. Роботите и други технологии освен това намаляват цената на труда, правейки производството на места с високи заплати като САЩ и Европа по-възможно.

Много анализатори очакват търговските напрежения между САЩ и Китай - сега подчертани от американските мита върху китайски внос за 360 милиарда долара - да продължат дори след като протекционистки настроеният президент Доналд Тръмп напусне поста. Компаниите имат причина да изтеглят част от дейността си извън Китай, за да ограничат последиците от американските мита.

Напускането на Китай обаче може да бъде трудно и сложно. През последните три десетилетия глобални компании свикнаха да разчитат на китайски производствени центрове, където е пълно със специализирани доставчици и за заводите е удобно да получават части, когато имат нужда от тях. На Китай се пада дял от над 80% от производството на смартфони и таблети, 55% от световния износ на телефонни слушалки и компютри и над половината от глобалния производство на телевизори и сървъри, сочат изчисления на UBS.

Страната произвежда 27% от автомобилите на планетата - растеж от 7% през 2003 година, отново според UBS, която допълни, че китайският дял от глобалния износ на авточасти е нараснал до около 8% от 1% през 2003 година.

"Всичко това е част от един голям пъзел", каза Барбара Хупс, доцент по бизнес информационни технологии в Политехническия университет на Вирджиния. "По-сложно е, отколкото повечето потребители осъзнават. На щанда в магазина имате 87 вида паста за зъби и не се замисляте как те се озовават там."

Без Китай, заяви тя, е "трудно да си представим как ще бъде направено каквото и да било".

Майк Уол, анализатор на автомобилната индустрия за изследователската фирма IHS Markit, е обнадежден, че някои компании се готвят да възобновят производството.

"Ще отнеме време, докато се върнем към (равнищата отпреди епидемията)", каза Уол. . . Вече започваме да наблюдаваме (как заводите отново работят), макар и с много скромни темпове и това ще помогне, но опасността не е отминала."

(БТА)