"Български пощи" вече разпространява печатните издания, след решението на доминиращ играч на пазара да се оттегли след спирането на частните лотарии.

"Считано от 1 март "Български пощи"се оказаха единственият национален дистрибутор и транспортьор на периодика. Причините са без значение, важен е фактът и резултатът от това", коментира пред БНТ министърът на транспорта, информационните технологии и съобщенията Росен Желязков.

От понеделник националното разпространение се извършва в партньорство с регионални дистрибутори. "Български пощи"осъществява основната транспортна и логистична дейност в страната. Първите два дни са спокойни, няма населено място без печатно издание.

На срещата с издателите министърът е обяснил, че желанието на държавата е в две посоки. Първо - да няма стрес в този преход, второ - да се намерят насърчителните елементи, които да подпомогнат дейността по издаване на печатни издания и възможността да достигнат до читателите.

Трябва всеки един наш сънародник да има възможността да бъде добре информиран затова и държавата влиза в този елемент, посочи Желязков.

Ще се работи за косвена подкрепа чрез намаляване размера на отстъпката, която издателите предоставят. От една страна се цели да не се увеличават цените на печатните издания, от друга - да се даде възможност на издателите да предоставят едно по-качествено съдържание и форма.

Колко ще струва ще стане ясно до месец-два когато се види потоците на приходи и разходи, обясни Желязков. Прогнозите зависят от размера на отстъпката и отношенията с регионалните производители.

"Това са вид услуги, които, ако не бъдат подпомогнати от държавата, независимо дали към публичен или към частен субект, не биха издържали на конкретните пазарни условия или биха били изкривени от такива", каза още минисърът.

До 15 милиона евро на годишна база могат да бъдат реализирани, но в случая ще бъдат много по-малко, обясни Желязков .

""Български пощи"са исторически оператор. Преди години имаше РЕП-ове и те бяха към Български пощи. "Български пощи"освен това са исторически пощенски оператор, който притежава 3000 пощенски станции. Не всички от тези пощенски станции са удачните места за продажба, но в момента са 300, до края на другата седмица вече ще бъдат повече от 700 местата, които ще подпомогнат мрежата за разпространение продажба и дистрибуция", посочи още той.

Министърът обясни, че финансовото състояние на "Български пощи" трябва да се гледа през призмата на ангажиментите, които имат. От една страна те са исторически оператор при универсалната пощенска услуга, за което получават компенсация от държавата. "Български пощи"в момента разполагат с реален паричен ресурс. От друга страна "Български пощи"предоставят пенсиите, за което също получават необходимата подкрепа от държавата.

Министър Желязков припомни, че БДЖ е холдингова структура. "Товарни превози" работят изцяло на либерализирания пазар и имат десетина конкурента. "Пътнически превози" до 24-та година са монополист за извършването на превози в страната.

Част от процесите, които вървят в БДЖ за оптимизация на работата, минават и през преструктурирането, което ще се случва през второто тримесечие. Целта е тази структура да бъде оптимизирана с постепенното отпадане на ролята на холдинга и ясен ангажимент на двете дружества като основна задача е БДЖ към 24-та година да може да гарантира на държавата, че са операторът, който може да извършва тази дейност, защото от тази дата всеки един от операторите от ЕС може да влезе и ако предлага по-добри условия, държавата би заложила а по-доброто.