Омбудсманът Диана Ковачева изпрати писмо до министъра на енергетиката Теменужка Петкова, до председателя на парламентарната комисия по енергетика в Народното събрание Валентин Николов и до председателя на Комисията за енергийно и водно регулиране Иван Иванов, в което настоява за ясни и кратки срокове за връщане на надвзетите суми на граждани след намаляване цената на природния газ.

„От изявлението на изпълнителния директор на „Булгаргаз“ стана ясно, че въз основа на споразумението ще поискат от регулатора да се утвърдят цени със задна дата - от 5 август 2019 г. до 31 март 2020 г., като сумите за възстановяване са в приблизителен размер на 150 млн. лева (с ДДС)“, пише доц. Ковачева.

„Оказва се обаче, че едно толкова важно и дългоочаквано споразумение за намаляване на цената на природния газ не може да се приложи на практика при сега действащата нормативна уредба и поражда редица неизяснени въпроси, на които към момента компетентните органи нямат отговори, в т.ч. и по какъв начин намаляването на цената на природния газ реално ще се отрази на сметките на крайните клиенти - потребители на съответните услуги“, обръща внимание омбудсманът, предадоха от пресцентъра на обществения защитния.

В тази връзка Ковачева апелира за предприемане на необходимите справедливи действия, които да осигурят баланс между интересите на енергийните предприятия и клиентите при корекциите на сметките на крайните потребители.

В писмото си доц. Диана Ковачева настоява за максимално кратки срокове при вземане на решение за промяна на цената на топлина енергия, във връзка с изменението на цената на природния газ, така че намаляването да се отрази своевременно на сметките на гражданите възможно най-бързо.

Доц. Диана Ковачева обръща внимание, че в спешен порядък трябва да се реши и какви промени са необходими в нормативната база, свързани с ретроактивното възстановяване на надвзетите суми предвид намалените цени на природния газ от м.август 2019 година.
Освен това тя акцентира върху необходимостта в разумен срок да бъде разработена методика за възстановяване на надвзетите суми от крайните клиенти, която да бъде разяснена на гражданите.
Омбудсманът препоръчва максимално кратки срокове при възстановяването на надвзетите суми на крайните клиенти чрез връщане или прихващане, както и предоставяне на ясна и разбираема информация (на отделен ред) във фактурите на гражданите за сумите, които подлежат на възстановяване или прихващане.
„Апелирам за обективност, публичност и прозрачност при взимане на решенията в интерес на гражданите“, завършва писмото си омбудсманът.

Омбудсманът Диана Ковачева
Омбудсманът Диана Ковачева