Членът на УС на Агенция "Пътна инфраструктура" Олег Асенов каза по време на блиц контрола в ресорната парламентарна комисия , че към момента темпът на събиране на средства от пътни такси - винетки и тол, е същият като миналата година, въпреки коронавируса. Това означава, че ефектът на събиране на пътни такси на база на изминато разстояние се отразява върху по-голямата ефективност на работа на системата, допълни той.

Голяма част от превозвачите съзнателно си купуват маршрутни карти, въпреки редукцията на работата им от 70 на сто. Това дава умерен оптимизъм за това как ще се изпълнят целите, поставени в бюджетните прогнози, допълни Асенов, цитиран от БТА.

Стартът на тол системата беше на 1 март и за наше съжаление съвпадна и с мерките в кризисната ситуация, въведени на 13 март, напомни министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова.

Тя съобщи, че от началото да годината до 26 май приходите от тол такси са били в размер на 186 202 712 лева, като от тях от тол такси - 25 947 943 лева /от 1 март/. Таксите, платени от коли над 3,5 тона, от началото на годината - тежкотоварните винетки плюс тол са малко над 45 млн.лева. От началото на 2020 г. до 26 май броят на продадените е-винетки е 2,5 млн. за 160 млн. лева. Министърът каза, че според превозвачите има намаление със 70 на сто на превозите и на обема на работа, но от 1 март до 26 май броят на купените маршрутни карти е за 16 млн. лева, като от тях 75 на сто са продадени през каналите на АПИ. Обработените тол декларации за автоматично таксуване през електронната система с бордови устройства и Джи Пи Ес тракери са 40 млн. и са на стойност малко над 9 млн. лева, каза министърът. От 13 март до 26 май броят на продадените винетки за леки коли е на стойност 36,381 млн. лева, като за същия период на 2019 г. са намалели наполовина, каза министърът. Тя напомни, че мерките, взети за кризата, не са ограничавали пътуването за работа, а само това за почивка и допълни, че очакванията са били да няма такова намаление на платените винетни такси и на тол таксите.

В отговор на друг депутатски въпрос министърът каза, че е ясно, че тримесечният срок, договорен с транспортния бранш /от 27 март/ за анализ на приходите от тол системата с въведения обхват и тарифи, няма как да е актуален, защото в този период е нямало нормално функциониране на транспортния бранш. Но е правен анализ за обхвата на тол системата и отделни пътни отсечки, които по настояване на бранша бяха извадени - втори клас пътища, от обхвата на тол системата, каза министърът и допълни, че ще се предложи като първа стъпка да се направи промяна на обхвата на тол системата, като се включат основни пътни артерии в обхвата на тола. Има области, които нямат нито един първокласен път, т.е. движението вътре - на територията на областта, а не транзитният трафик или този, който е международен, всъщност е облагодетелстван, което смятаме, че не е справедливо, каза министърът. Мисля, че браншът няма да има против обхватът да бъде разширен и трябва да помислим и за самите тарифи, допълни Аврамова. Според нея определеният тримесечен период няма как да даде добър поглед и верен анализ, който да е основа за продължаване напред.