Решение за развитието на тол системата ще се вземе в диалог с превозвачите. Това каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), за предаването „Бизнес.бг“ на БНТ. Стъпката ще бъде направена въз основа на достатъчно данни и анализ на работата на системата след края на извънредното положение заради COVID-19.
Общата дължина на пътищата, за които камионите и автобусите плащат за изминато разстояние - толтакса, е 3 115 км. Те обхващат 803 км автомагистрали и 2 312 км първокласни пътища. За 2 935 км пътища втори клас ставката е нулева, съобщиха от Националното тол управление към АПИ.
„В област Смолян няма автомагистрала, нито първокласен път, което означава, че камионите и автобусите над 3,5 т там се движат без да плащат такси. В област Добрич панорамният крайбрежен път, който не е най-често използваният в маршрутите на транспортния бранш, е единственият с тол такси“, посочи проф. Асенов. Според него при анализа на данните с представители на транспортния бранш, спедиторите, големите търговски вериги трябва да се прецени взаимодействието между тарифата и обхвата на пътищата с тол, както и промяната в натовареността на участъците извън толсистемата. Таксите за изминаване на 1 км зависят от общата технически допустима максимална маса на камионите и автобусите, екологичния им клас, както и от категорията на пътя.
Проф. Асенов напомни, че обхватът на тол системата и таксите бяха определени в диалог с превозвачите, които се съгласиха, че след анализ на първоначалните резултати от въвеждането на системата може да се обсъжда промяната им. В рамките на месец – от 15 май до 15 юни, Националното тол управление събира и данни за второкласните пътища, по които натоварването се е увеличило с повече от 50% спрямо 2019 г.
„От началото на 2020 г. до края на месец май приходите от пътни такси са над 190 млн. лв., от които 163 млн. лв. са от е-винетки и над 27 млн. лв. – от тол такси“, съобщи още проф. Асенов. Той коментира още, че приходите от такси от тежкотоварния трафик за миналата година на месечна база са съизмерими с приходите сега, дори в условията на извънредно положение заради COVID-19. „Това постижение на този етап ни дава основание за умерен оптимизъм“, каза той.
Приходите от маршрутни карти към 31 май са 17 млн. лв. 75 % от тях са купени от каналите на АПИ – терминалите за самотаксуване, сайтът www.bgtoll.bg, мобилното приложение, както и от пунктовете за обслужване лице в лице на основните гранични контролно-пропускателни пункта и в областните пътни управления на АПИ.
До 31 май приходите от автоматично тол таксуване – чрез бордови устройства и GPS тракери, са 10 млн. лв. „Това показва, че все още има и местен трафик, който предпочита инцидентно да пътува. Основната причина за това е пандемията и липсата на възможност превозвачите да прогнозират устойчиво постоянни ангажименти за транспорт“, коментира проф. Асенов.