От парламентарната група на БСП инициират разискване следващата седмица в парламента по въпроса какви данъци плаща хазарта. Точката в дневния ред е включена по искане на 60 души от ПГ на БСП и беше внесено от депутата на левицата Румен Гечев.

Преди това финансовият министър Владислав Горанов обясни в отговор на депутата от БСП Румен Гечев, че комисията по хазарта в нарушение на закона е събирала по-ниски такси от частните лотарии. В закона от 2014 г. е записано, че лотариите се облагат с 15% върху залозите, но комисията не го е приложила.

Той даде информация и за концепцията за облагане на хазартната дейност у нас, разработена в началото на 2015 г., включваща анализ на действащия режим на облагане на страната. Анализът на практиката на облагане на хазартната дейност в 8 държави членки на ЕС с най-развит хазартен пазар - Белгия, Великобритания, Германия, Дания, Испания, Италия, Малта, Франция показа голямо разнообразие, като в тях се използва комбиниран подход за облагане, включващ данък върху хазартната дейност, данък върху печалбата и лицензионни такси, тоест близък до действащия в България режим на облагане.

Предвид обстоятелството, че няма единен европейски подход в облагането на хазартната дейност, всяка държава членка на ЕС сама избира какъв да бъде моделът на данъчното облагане, а предпочитаният модел е облагането с данък на брутната печалба. Данъчната ставка, в зависимост от данъчната основа, когато тя е брутната печалба, ставката на данъка е в по-висок размер - 15 до 25% или по прогресивна скала, в зависимост от размера на брутната печалба. Ставката е по-ниска - от 2 до 8% когато данъчната основа са получените залози., обясни Горанов.

Повечето държави членки са променили режима на облагане на хазартна дейност в посока замяна на данък върху залозите с данък върху брутната печалба. Облагането на хазартната дейност в България винаги е било фокус на обществено внимание и всяка промяна в обема и вида на облагането подлежи на различни интерпретации.

Поради тези обстоятелства разработената концепция и новият модел на облагане на хазартната дейност не бяха представени на НС и беше запазен действащия модел на облагане на хазарта в България, който в много голяма степен се доближава до моделите в европейските държави с най-развит хазартен пазар, каза финансовият министър.

Що касае реализирането на наказателни или административна отговорност по отношение на нарушения - компетентен орган е прокуратурата, тя работи активно по тази тема, свързана с незаконосъобразното поведение от страна на комисията по хазарта. Що касае до административната отговорност - при липса на доказана вина или нарушение на служебните задължения, аз не мога като министър на финансите да реализирам подобна отговорност при липса на доказани нарушения, поясни още финансовият министър.