Социалната мрежа не се справяла с езика на омразата
“Фейсбук” е подложен на изключително голям натиск от страна на индустриални гиганти в САЩ, които обявиха рекламен бойкот на социалната мрежа. Над 160 от най-големите компании, сред които “Кока-кола”, “Веризон”, “Майкрософт”, “Адидас”, “Форд”, “Старбъгс”, “Таргет”, “Юниливър”, “Пума” и други, застанаха зад призива “Спрете омразата заради печалби”. Те се разбраха през юли да спрат да купуват реклама във “Фейсбук”.
Причината е, че според тях социалната мрежа не е способна да спре езика на омразата и не успява навреме да премахне постове с расистко съдържание. Кампанията започна да набира скорост след убийството на чернокожия Джордж Флойд от полицията. В момента тя се готви да прерасне в глобална, като включи фирми и от други континенти.
Около една трета от най-големите марки на света ще изтеглят рекламите си или поне го обмислят, показва проучване на Световната федерация на рекламодателите, цитирано от в. “Файненшъл таймс”. От реклами “Фейсбук” печели около 70 млрд. годишно.
В неделя компанията на Марк Зукърбърг обяви, че ще си сътрудничи с експерти и гражданското общество, за да развие още инструменти за борба с речта на омразата. Компанията каза още, че инвестициите ѝ в изкуствен интелект ѝ позволяват да открива 90% от изказвания в този дух още преди да са докладвани от потребителите. Ще бъде забранено и рекламирането на постове, които твърдят, че хората от определена раса, религия, сексуална ориентация или с определен имиграционен статут са заплаха за общественото здраве или безопасност.
В сряда социалната мрежа мина в действие, като закри стотици акаунти, групи и страници, свързани с десни екстремисти. Някои от тях са замесени в безредиците в САЩ миналия месец.
Става дума най-вече за радикалното движение “Бугалу”, чиито активисти зоват за разгаряне на нова гражданска война и призовават за насилие над цивилни, полицаи, служители на институции.
Според в. “Уолстрийт джърнал” обаче големите компании в САЩ опитват да превърнат социалните мрежи в средство за политическо следене.
Социалната мрежа не се справяла с езика на омразата