При строителството на лот 1 са участвали около 230 подизпълнители
До месец ще бъде готов проектът за цялостен ремонт на отсечката между село Опълченец и Стара Загора на магистрала “Тракия” - между километър 156, откъдето започва област Стара Загора, до километър 208 на изток, където е отбивката за областния център.
По предварителна информация изпълнението на този проект ще струва най-малко 60 млн. лева.
Но дали и кога то ще започне, зависи от това дали държавата ще успее да осигури финансирането на ремонта. Той се налага заради възникналите неравности по пътното трасе - на много места асфалтът е на вълни. Заради това преди 3 години на част от този участък - между километър 168 - връзката с магистрала “Марица”, до километър 208, бе наложено ограничение на скоростта до 90 км/ч. Засега то е до 31 декември, но при необходимост този срок ще бъде удължен.
Ограничението се налага, защото при по-висока скорост автомобилите могат да се повредят или дори да изхвърчат от пътното платно, обясняват от Пътната полиция. Униформените в Стара Загора следят с мобилни камери дали на тези 40 километра, за които важи ограначението, то се спазва.
В края на юни от ОД на МВР в Стара Загора съобщиха, че от началото на годината на магистралите “Тракия” и “Марица” с камери за контрол на скоростните режими на територията на областната дирекция на полицията са установени 4439 нарушения, без да се уточнява точно колко са те на въпросния участък. И предупредиха, че
в летните месеци
контролът ще
бъде засилен
За миналата година обаче само в 37-те км с ограничение от 90 км/ч мобилните камери на КАТ са засекли 8442-ма да карат с поне 100 км/ч. Дирекцията разполага с 2 преносими камери и една тринога.
Тази част от магистралата, която “се нагъна”, е известна като лот 1 и струва 148 млн. лева. Част от него - между Оризово и Чирпан, бе открита през юли 2006 г.
Последната 23-километрова отсечка от лот 1 - между село Свобода, Чирпанско, и Стара Загора, бе пусната в експлоатация от премиера Сергей Станишев на 5 октомври 2007 г. Главен изпълнител на лота бе сдружението на фирми “Рънуей БГ”, в което основна роля се падаше на старозагорското дружество Пи Ес Ай. Гаранционният срок на този обект отдавна е изтекъл - той бил 10 години за съоръженията по пътя, и 5 години - за асфалта. През този период поне такива драстични проблеми не са възниквали.
През 2007 г. “24 часа” писа, че в отсечката Свобода - Стара Загора е постигнат рекорд, като на час там средно се полагаха по 200 тона асфалт, а за 7 месеца общо в тази част от магистралата бяха положени 330 хил. тона. С днешна дата не е ясно дали това бързане не е причина за сегашните проблеми.
Още тогава стана ясно, че в различните етапи на строителството на лот 1 са участвали около 230 подизпълнители, включително фирми от Гърция и Турция. Гърците са участвали при земните работи, а турците - при подготовката на фракциите от трошен камък, положени в основата на пътя.
Специално за “24 часа” участници в строителството уточниха, че на този участък от магистрала “Тракия” не е полагана пепелина - отпадък от подземните рудници на “Марбас”, която от години бе складирана на огромни купчини между село Радиево и Димитровград.
По-късно тя наистина е извозена и положена в основата на магистралата, но в района между Стара Загора и Нова Загора, чийто изпълнител бе фирма “Трейс”. Точно този участък сега е в много добро състояние и няма проблеми, казват строители на пътища.
Две години след
като бе пуснат
лот 1, се заговори,
че предстоят
пътни драми
и че асфалтът става на коловози заради скрити дефекти в основния проект, който бил още от 1998 година, но въпреки това се работело по него.
Заради тези дефекти строителите били принудени да правят компромиси с качеството. Тогава експерти обясниха, че по този проект например пръстта на трасето не се изгребвала докрай и не се стигало до стабилна основа. Така и не се намерили допълнително пари за това.
По тази причина подпочвените води лесно превръщали в каша пръстта под камъните, върху които бил положен асфалтът, и трасето лесно можело да хлътне.