Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП) излезе със становище за катастрофата на магистрала "Тракия", при която загинаха шестима души.

От центъра изказват съболезнования на близките на загиналите и пострадалите в тежкия пътно-транспортен инцидент при км 163, при който тир разкъса еластичната ограда (мантинелата), навлезе в насрещното платно, удари и затисна автомобили.

"Считаме, че усилията на органите в Република България за намаляване на жертвите по пътищата са значителни. За съжаление обаче работата в посока на обследване и извършване на целенасочени инспекции по пътна безопасност, които значително биха могли да намалят фаталността при подобни инциденти, изостава.

Настояваме незабавно да бъдат предприети мерки за извършване на такива инспекции в най-критичните точки, където загиват много хора.
Припомняме, че неотдавна под шапката на Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) бяха предприети действия за нормативна промяна в наредбите, регламентиращи именно обследването и обезопасяването на т. нар. Черни токи, както и на стандартите за поставяне на еластични огради (мантинели).

Следва да обърнем сериозно внимание на това, че в тези работни групи участие вземат предимно силно зависими и лобистки кръгове, които все още определят политиките в сферата на пътната безопасност. Настояваме дейността по реформиране на нормативната рамка да бъде изцяло в ръцете на Държавна агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП).

Вярваме, че експертите от ДАБДП няма да допуснат на масата лобисти, които с действията и бездействията си да застрашават живота на гражданите на Република България.

ЕЦТП припомня, че съгласно действащия закон за пътищата в Република България отговорността за поддръжката и обезопасяването на републиканската пътна мрежа е изцяло, само и единствено на АПИ.

В тази връзка няма как да не бъде отбелязано, че еластичната ограда, която е била скъсана, и през която е преминал ТИР-ът е стара и ръждясала, т.е. изобщо не отговаря на действащия норматив.

В заключение ЕЦТП настоява за извършване на незабавна реформа, която цели преструктурирането на АПИ и превръщането й в работеща структура. Очакваме това да стане дългосрочна политика, която значително ще допринесе за намаляване броя на жертвите на пътя в България.

Очакваме най-после да стартира процесът по обследване на пътната мрежа в Република България и изработването на мерки, целящи предотвратяването на тежки пътни инциденти в контекста на препоръките на ЕК от август 2019 година."