Още акценти от интервюто с министъра на труда и социалната политика:
Време е да помислим за помощ за всяко дете, вместо сегашните 40 лева с подоходен критерий
4 пъти е увеличен за 10 г. бюджетът за хората с увреждания, над 926 млн. лв. е тази година
Помощта за семейства при затворени заради COVID училища ще струва между 89 и 180 млн. лв., единият вариант е минимална заплата за родители без доходи
Предложили сме специален фонд от 100 млн. лв., за да може фирмите да оборудват хоум офиси, но и да направят работните места безопасни
Ще се срещна с Георги Марков, няма да има нови медийни престрелки
Извиняваме се, ако е имало забавяне при някои по мярката 60/40
Законът за личната помощ е несправедлив и неефективен. Не системата, а омразата и невежеството убиват
- Г-жо Сачева, майките на деца с увреждания от “Системата ни убива” и техният бял бус се превърнаха в символ на 24-ия ден от протестите. Защо се стигна до тази ситуация на блокадата?
- Не мога да кажа защо се стигна до тази ситуация. За пореден път се прави опит да се отвлича общественото внимание и да се насажда вина, че българското общество не се грижи за хората с увреждания.
Няма съмнение, че политиките за тях имат нужда от непрекъсното подобрение, но е крайно несправедливо, ако продължим да говорим, че хората с увреждания не са във фокуса на политиката. Числата са ясни - през първото правителство на Борисов общият бюджет за хората с увреждания е в размер на над 245 млн. лв. През 2018 г. тази сума е два пъти повече - 458 лв. А тази година вече е над 926 млн. лв. За 10 г. 4 пъти е увеличен бюджетът за политики за хора с увреждания.
Със сигурност има нужда от още работа както за достъпната среда, така и за ТЕЛК-овете, социалните услуги. Върху тези мерки трябва да обърнем още по-голямо внимание догодина. Но за всичко това заедно с пенсиите за инвалидност българското общество плаща над 2,960 млрд. лв. годишно за политики за хора с увреждания.
Противоречието с Вера Иванова и Мая Манолова от моя гледна точка, е на принципна основа, но според тях е лична. Моето мнение е, че Законът за личната помощ дебалансира политиките за хора с увреждания. Той е създаден така, че да не отчита реално нуждата от личен асистент. Написан е по начин, който праз 2021 г. ще разруши целостта на бюджета на държавата и ще доведе до тежки финансови щети. Общините изпитват неимоверни трудности, защото според философията му те са работодателите на личните асистенти, но без да са разписани допълнителен капацитет и финансиране. Те дори са задължени да плащат отпуските на личните асистенти, а тези средства не са разчетени.
Това е закон, приет на инат, без финансова обосновка и с отрицателни становища от министерствата на финансите и социалната политика. А в момента някой казва, че ние не искаме да даваме пари за лични асистенти. Ние даваме милиарди за тях, но не можем да си затворим очите, че начинът, по който ги даваме, не е ефективен. Той не помага на хората, които имат нужда, и не е справедлив към всички онези, които плащат сметката. Ако не се решат тези проблеми, те ще съществуват и в следващите години. Аз съм достатъчно отговорен и прям човек, за да казвам истината, и не ме е страх да решавам проблеми.
- Каква реформа ще предложите, щом не ви е страх? И тя част ли ще е от новия Кодекс за социалната подкрепа?
- Все още тече срокът, който Народното събрание ни даде да направим анализ на Закона за личната помощ. Той трябва да действа в синхрон със Закона за социалните услуги, а ресурсът, макар и недостатъчен, да се разпредели правилно и да стига до хората, които имат нужда. Нека сме честни - хората с увреждания не искат само пари, а и услуги, заместваща грижа. Не можем да си позволим да слушаме само Вера Иванова какво според нея е правилно, и то от базата какво за нея е добро. Всички тези пари трябва да дойдат от данъкоплатците. А те готови ли са да платят през данъците си сметката за заплати на 660 хил. асистенти за хората с увреждания?
Кодексът е тема на бъдещето. Трябва да се мисли как плащанията да се окрупнят, но и да се намалят злоупотребите. Добавката за дете е 40 лв., а всички са недоволни от нея, но от друга страна, почти половин милион домакинства я получават и тя струва стотици милиони.
Сега има подоходен тест, но трябва да се помисли дали да няма универсална помощ за дете.
- Отговорът ви е, че и при реформа на закона системата няма да убие хората с увреждания?
- Системата не убива, омразата убива. Невежеството също убива, защото, когато нещата не се познават в детайли и се дава превес на опаковката, е естествено да се въртим в кръг. Така няма да стигнем до решение на проблема.
Няма да влизам в дебат с Вера Иванова и Мая Манолова. Срещу Закона за личната помощ има много брожения, защото е несправедлив и крайно неефективен.
- В САЩ президентът Тръмп обяви $ 1200 “на калпак” помощ за всеки американец в коронакризата. Тук вторият пакет от мерки е предимно социален, но как реално обикновеният човек ще усети подкрепа от държавата, и то навреме?
- Еднократното “плащане на калпак” има ефект при краткосрочна криза. Ако COVID-19 бе 3 месеца, този вид плащане щеше да е добър, но ние не знаем колко ще продължи. Сега има и сценарии за втора, трета вълна, отново затваряне и трябва да говорим за друг тип политики - мостове за преминаване от един в друг етап.
Предложените мерки са и за укрепване на социалните системи, защото без тях няма да има сигурност.
Втората най-голяма мярка е помощта за всички пенсионери от 50 лв. за 3 месеца. Това, че тя се дава на всички, е важно, защото живеем във време с много разграничителни линии. Сега кризата е за всички и би трябвало всички ощетени да получат помощ.
Смея да твърдя, че мерките на Министерството на труда и социалната политика стигат бързо до хората. Правим всичко възможно и се извиняваме, ако е имало забавяния за някои при мярката 60/40. Преди кризата бюрата по труда обслужваха 1000 души на ден, сега може да достигнат до 10-15 хил. дневно с всички нови програми.
- 50 лв. за всички е чудесна новина, но е за 3 месеца от август. А когато изтекат и дойде зимата с грипа заедно с COVID и високи сметки за ток и парно?
- Това е политическо решение, което бе взето, за да се покрият нуждите и разходите на пенсионерите, след като видяхме отчетите от първите 6 месеца на 2020 г. Има възможност тази мярка да продължи. Може да се модифицира - да е по-целенасочена, да е с по-голяма сума за хората на минимална пенсия, може да се изберат други модели. Ще подкрепим най-затруднените, за да посрещнат нуждите си от лекарства и отопление.
- Очаквате ли засилен интерес към помощта за отоплителния сезон от 500 лв., вече подат документи?
- Интересът е засилен. До 3 август са подадени 154 109 заявления, а вече са издадени над 55 хил. заповеди за отпускане. Миналата година са били подадени 115 хил.
- Родителите месеци трябваше да гледат децата си и отпускът им свърши, някои загубиха работа, други плащат трудно заеми. Казахте, че обмисляте нова мярка за тях, каква точно ще е?
- Подготвили сме мярка, ако наесен останат затворени училищата. Защото семействата ще са изразхдвали в значителна степен своите спестявания, но и отпуск. По нея продължаваме да правим разчети.
- Тя продължение ли ще е на еднократната помощ от 375 лв.? И до колко родители стигна тя?
- Да, тя ще се премодифицира. Разчетите ни показват, че тя би струвала между 89 и 180 млн. лв. Идеята е да се подкрепят най-уязвимите семейства с почти една минимална заплата за месеците, в които детето няма да може да ходи на училище. А семействата, в които има доходи - половината от тази сума. Разбира се, предстои да се обсъди още веднъж и със социалните партньори, да видим какви ще са възможностите в бюджета. На масата има и други предложения - допълнителен отпуск на родителите. Вариантите са според ситуацията.
Ще продължи да действа и “Родители в заетост”, където семействата могат да наемат безработни, дори близки, като бавачки. Еднократната помощ от 375 лв. е стигнала до 3750 семейства.
- Има ли вече интерес към обявената нова финансова помощ от 250 лв. за осмокласниците?
- Помощите за първи и осми клас са предвидени за по над 44 хил. деца. Един випуск е около 60 хил., тоест те ще стигнат до над 2/3 от децата.
Към 3 август 6475 деца в I клас вече имат заповед за отпускане на помощта, а заявленията са над 9400. За VIII клас са приети 1525 заявления.
- Фирмите могат да кандидатстват по новия дизайн на схемата 60/40 от няколко дни. Какви са първите резултати от нея, а и от останалите две програми от пакета “Заетост х 3”?
- По новия дизайн на мярката 60/40 за две седмици са приети 1060 заявления за изплащане на компенсации на 36 066 лица. Подкрепа от 290 лв. за запазване на работно място в секторите “Транспорт”, “Хотелиерство и ресторантьорство” и “Туризъм” са пожелали да получат 564 фирми за над 10 хил. работници. За над почти 18 млн. лв. обща стойност. Ще припомня, че отделеният ресурс е 40 млн. лв.
По схемата “Заетост за теб”, по която работодатели могат да получат средства от държавата за наемане на безработни и изплащане на минимална работна заплата плюс дължимите осигуровки към нея, са кандидатствали 2285 фирми. Те са обявили 6691 свободни работни места.
Одобрените заявления по стария модел на 60/40 е за общо 177 хил. служители. А по новия се надяваме да запазим заетостта на 300 хил. работници. В териториален план най-много фирми от София са се възползвали от мярката, следват Габрово, Бургас и Видин.
- Премиерът предупреди много пъти, че ни чака тежка зима. Какви са оптимистичният и песимистичният сценарий за безработицата?
- Надяваме се, на годишна база да задържим безработицата между 6,5 и 7%. Мярката 60/40 ще продължи до края на годината, заедно с другите две мерки - от 290 лв. и “Заетост за теб”, очакваме, че така в значителна степен ще покрием нуждите на бизнеса.
Вдигането на минималното обезщетение от 9 на 12 лв. ще засегне 26 хил. безработни, както и нови 33 хил., които очакваме да се регистрират до края на годината. Вдигането на обезщетението е временна мярка, то ще е от 1 октомври до 31 март, за да помогне на хората, които не могат да намерят работа.
Има и по-песимистични сценарии за самоосигуряващите се и за отделни професии - екскурзоводи, сезонни работници. Мислим за нови мерки - включително през средствата, които ще пристигнат по линия на Плана за възстановяване на ЕС. Смятам, че ще успеем да овладеем безработицата. Разбира се, всичко зависи от здравните мащаби на кризата, но и от икономиките на другите страни.
- Споменахте плана за възстановяване на ЕС, първите пари тръгват наесен. Имате ли варианти за програмите и към кого ще са насочени?
- Министерството предвижда значителна част от тези средства да отидат за мерките за “Заетост х 3”, за краткосрочните програми за безработните. Със сигурност ще продължим програмите за “Топъл обяд” и пакетите с хранителни продукти от първа необходимост, където очакваме да достигнем до 500 хил. души. Предложили сме да има процедура за социалните предприятия, защото в коронакризата те бяха сред най-засегнатите. Освен това подготвяме регионални програми за заетост. Предложили сме и една значителна част от средствата да бъдат насочени към младежка заетост до 29 г.
Подготвяме и програма за мобилност на медицински и социални кадри. Заради коронавируса все повече се налага привличането на тези специалисти от едно населено място в друго. Мислим и за укрепването на социалните услуги , като направим Кодекс заCOVID-19, за да може да ги подсигурим с дезинфектанти и предпазни средства.
По наше предложение заедно с КРИБ предложихме фонд към Министерството на икономиката на стойност 100 млн. лв. за безопасни и здравословни условия на труд и за възможност компаниите да получат грантове за преустройство на бизнеса си. Така ще могат да инвестират и в киберсигурност, което е важно при организацията на дистанционна работа. Ще им се помогне с интернет, окабеляване и закупуване на компютри.
- Преди дни Георги Марков откри “приятелски” огън в партията и написа във фейсбук, че “с Харизанов и Сачева ГЕРБ е обречен”. Има ли вражда помежду ви?
- Категорично няма. Говорихме по телефона - спокойно и възпитано. Георги Марков е свързан с демократичната история на България. Аз уважавам всеки, който има принос към нея. Той може би се притеснява от мои изказвания преди години. Вероятно има формирано мнение от други хора, ние не се познаваме лично и си обещахме, като се върне от Унгария, да се запознаем и да обсъдим това, което го тревожи. Не мисля, че в бъдеще ще имаме нови медийни престрелки.
Визитка
Родена на 2 ноември 1973 г. в София
Магистър по връзки с обществеността от СУ “Св. Кл. Охридски” и по здравен мениджмънт
Бакалавър по социална педагогика. От 1999 до 2001 г. е началник на кабинета на министъра на здравеопазването, като отговаря за връзките с Международния валутен фонд, Световната банка и Европейската комисия
От 2016 до април 2017 г. е зам.-министър на труда и социалната политика във втория кабинет на Бойко Борисов
От 2017-2019 г. е зам.-министър на образованието и науката
Настоящ министър на труда и социалната политика