Още от следващата година Франция може да въведе суров екологичен данък на автомобилите, които тежат над 1800 кг. Всички модели, които нямат електрически мотор и са с маса над 1,8 тона, ще се облагат с по 10 евро данък на всеки килограм отгоре. Предложението беше обявено от министъра на екологията Барбара Помпили след решението на френското правителство да въведе нови екологични мерки през следващите години.
Идеята за новия данък върху теглото на автомобилите, която в началото е била да обхваща возила над 1,4 тона, е предложена от екологичната организация WWF и от комитет на гражданите за климата, съставена от 150 граждани. Този съвет, създаден от президента Еманюел Макрон през 2019 г., има за цел да представи на правителството предложения, които да помогнат за намаляване на замърсяващите емисии. Първоначално конгресът на френските граждани предложи облагане с данъци на всички превозни средства с маса по-голяма от 1400 кг, но този праг все пак бе повишен от правителството до 1800 кг.
Така почти няма да бъдат засегнати от екоданъка местните френски производители. В момента на местния пазар 38% от новите модели, продавани всяка година са SUV. Чрез определянето на прага от 1800 кг (без да се уточнява дали ще бъде сухо тегло или с пълен резервоар), правителството изключва на практика всеки автомобил от френска компания. Единственият френски модел към който може да се приложи новия данък, всъщност ще бъде топверсията на Renault Koleos dCi 4x4 със 190 к.с., който със своите 1845 кг тегло би имал допълнителен данък от 450 евро.
Към групата PSA единствен екологичен грешник ще е Nissan X-Trail dCi със 150 коня 4WD, за който обаче ще се плаща допълнително едва 50 евро заради теглото му от 1805 кг.
Новото данъчно облагане във Франция обаче ще включва десетки широко разпространени в цяла Европа модели. За BMW X3 xDrive30d екоданъка трябва да бъде 950 евро, за Audi Q5 с 3,5 TDI мотор от 450 евро (1450 за V6 45 TDI), за Volvo XC60 D4 AWD от 200 евро, за Mercedes GLC 200d 4Matic от 350 евро (1000 евро при 400d с шестцилиндров агрегат), за Ford Edge 2,0 EcoBlue AWD от 3160 евро, за Hyundai Santa Fe от 950 евро, докато за Jeep Cherokee 2,2 дизелов двигател AWD ще стигне до 1530 евро. Популярният джип Grand Cherokee би бил сред най-облаганите модели, който вече в основта аси модификация с трилитров дизелов мотор V6, който със своите 2478 кг маса ще трябва да се доплатят допълнително 6780 евро.
В същото време правителството ще дава 1000 евро стимул за всеки, който си купи употребяван електрически автомобил. За сметка на това от 1 януари ще бъда намалена с хиляда евро субсидията за нови коли на ток. Сега тя е 7000 евро.