Спрат ли общините да дават пари, местните сайтове, радиостанции и вестници изчезват
От месеци компания, свързана с услуги за гражданите във Варна, публикува съобщенията си в национални всекидневници. Но не защото местните новини са от национална значимост, а защото няма къде да се появят. Всекидневник във Варна вече няма!
Това е едно от косвените последствия на пандемията от COVID, което, съчетано със затварянето на “Лафка” в началото на миналата година и с изчезването на хиляди вестникарски сергии, доведе до затварянето на национални и на регионални вестници и списания.
113 местни вестника са се печатали през 2019 г. - с 14 по-малко от 2018-а, показват данните на Националния статистически институт (НСИ). От тях най-много - по 9, са били в Добрич, Стара Загора и Пловдив. Осем са се издавали в Бургас, във Велико Търново - 7, по 6 - във Враца, Плевен и Варна.
Година по-късно в морската ни столица вече има
един-единствен
вестник и той е месечник
- “Народно дело”, бил допреди години всекидневник. Списва се от малка част от екипа на сайта “Петел” и е част от медийната група, която е неофициална собственост на съпругата на БСП лидера Борислав Гуцанов Моника Гуцанова. Част от нея е и сайтът Vihrogon.bg.
Единственият останал до миналата година варненски всекидневник “Черно море”, който бе в орбитата на холдинга “Химимпорт”, преустанови работа през 2020 г.
С него спря и телевизия “Черно море”. От медийния конгломерат работи сайтът chernomore.bg. Официално двете медии са спрени поради икономически причини. Според неофициална информация те са на пазара и предстои продажбата им на холдинг в Добрич.
Впрочем всекидневници няма в повечето градове у нас. Много от излизащите преди година вече са с намалена периодика, тъй като хартията и отпечатването са скъпи за местните издатели, а реклама няма. Местният бизнес съкращава хора в пандемията.
Така след локдауна от март насам много от регионалните вестници излизат единствено когато съответната община трябва да публикува обява за търг, както е изискването по закон. Затова и печатните издания постепенно преместват дейността си в интернет.
Какви са издателите на регионалните медии? Опитни журналисти, хора с политически амбиции вляво и вдясно, местни бизнесмени, които повече харчат, отколкото печелят поръчки в общините.
Един от най-издръжливите в печата - Иван Бунков, издател на кърджалийския в. “Нов живот” и два мандата председател на Управителния съвет на Българската асоциация на регионалните медии, е убеден, че хартиеният вестник трябва да има и сайт. В локдауна читателите в интернет са се увеличили в пъти.
Иначе равносметката му за хартиените вестници е: “Колкото повече издаваш, толкова повече губиш”.
Два всекидневника и
два седмичника
във Велико Търново
Това е единственият град, в който за местната преса сякаш криза няма, тъй като във Велико Търново излизат всекидневниците “Борба” и “Янтра днес” и седмичниците “Кореспондент” и “Седмицата”. Най-сериозният пазарен дял е на “Борба”. Всички хартиени издания бяха спрени за известно време при първия локдаун през пролетта и публикуваха новини в сайтовете си. След това се върнаха обратно, но в намален тираж.
“Борба” е класическият хартиен вестник с новини, собствени разработки, свързани с актуални теми, разследвания и анализи, сторита за интересни случки и хора. Ползва се с доверие и траен интерес. Преди години 50% от издателска къща “Борба” бяха придобити от Делян Пеевски, но депутатът от ДПС никога не е участвал в редакционната политика, категорични са от екипа.
Непосредствено след смъртта на издателя на “Борба” Николай Томов, който си отиде от COVID наскоро, бе завършена сделката за групата “Телеграф” и великотърновската издателска група. Те вече са собственост на “Юнайтед груп” заедно с Нова телевизия.
Ще бъде интересно дали тази сделка, в която са Нова телевизия, групата сайтове около “Нетинфо” и няколко радиостанции, ще се отрази на вестниците. Дали ще има обща реклама в цялата медийна група и как това би се отразило на целия останал медиен пазар. Как ще се разпределя рекламният бюджет на мобилния оператор “Виваком”, който също е собственост на “Юнайтед груп”.
“Янтра днес” вече 22 години е на пазара, с по-модерен формат и начин на списване, но не успя да отцепи сериозен дял от “Борба”. Издаван от местния бизнесмен Радослав Владев, вестникът има уклон към БСП и бизнес кръговете встрани от управляващите. В редакцията се наблюдава сериозно текучество и неяснота около бъдещето на изданието.
Издаваните в Горна Оряховица “Седмицата” и “Конкурент” са на Димитър Николов, свързан с убития бизнесмен Петър Христов. Николов (“Компакт медия”) е собственик и управител на най-голямата извънстолична пресгрупа. (Виж за него в карето долу.)
4 са вестниците в Кърджали
- “Нов живот”, “24x7Родопи”, “Родопи войс” и “Арда нюз”.
“Нов живот” е най-старият в Кърджали, бивш орган на ОК на БКП. Управител е Иван Бунков, който е и съдружник във фирмата издател - ИК “Родопи” ООД. 50% от дяловете са на “Компакт медия”.
“24x7Родопи” и “Родопи войс” се издават от “Милекс-8” ООД, чиито собственици са Илхан Андай и съпругата му. “Арда нюз” се издава от бившата съпруга на Илхан Андай Диана Йорданова.
И четирите издания спряха след обявяване на извънредното положение. Издаването им беше възстановено в началото на лятото, но не и периодиката. Излизаха по един или два броя седмично, както е и сега.
Всички вестници се издържат от публикуване на задължителните обяви и съобщения на общините. Рекламни карета се появяват рядко. Липсват постоянни рекламодатели. Разчита се и на абонамент, който се прави основно от общините.
Друг евентуален приход са и различни програми. Илхан Андай има наети хора по проект. Иван Бунков е получил 10 000 лева за последните 3 месеца на 2020 г. по линия на мерките за преодоляване на последиците от COVID-19.
Два вестника
останаха във Враца
- “Конкурент” и “Северозапад днес” (доскоро “Враца днес”). И двата се разпространяват в Монтана, Враца и Видин. Допреди 2 г. излизаше 5 пъти в седмицата и “Зов нюз”, но сега остана само сайтът му.
В. “Конкурент” на Димитър Николов от началото на 2020 г. излиза два пъти в седмицата, а сега - веднъж.
“Северозапад днес” се издава от журналиста Иво Йорданов. От години излиза два пъти в седмицата. Изданието се специализира предимно в земеделската тематика, издържа се от обяви и договори с общините.
Освен врачанските вестници, които се
разпространяват
и в Монтана,
в града има още 3 вестника.
“Монт-прес” е собственост на журналиста Димитър Първин. Преди беше на сергията два пъти седмично, а сега - веднъж. Следващият му брой след Коледа ще е на 1 февруари.
“Слово плюс”, който е на Параскева Маркова, се печата в четвъртък и отделя внимание на културата и книгите на краеведи.
В. “Славянско слово” също излиза само в четвъртък. Негов собственик е Илия Илиев, общински съветник от БСП, бивш кандидат за кмет, собственик на печатница “Полимона". Изданието публикува препечатки.
Два всекидневника
се издават
в Благоевград
и Кюстендил
“Струма” и “Вяра” излизат 6 пъти седмично, без неделя. Имат кореспонденти и се разпространяват и в Пернишка област.
“Вяра” се издава от “АВС Ко” ООД в Дупница. 75% от дружеството са на Десислава Спасова, която от години работи във вестника, 25% са на Павел Павлов. Зад него стоеше “Юнион Ивкони” (автобусни превози). Вестникът е новинарски с повече информации от Дупница, Кюстендил, Самоков, много малко от Благоевградска област.
Издател на “Струма” (от групата на “Стандарт”) е “Струма” ЕООД с едноличен собственик на капитала “Пресгрупа Утро” ЕООД, която пък е на австрийската BG Privatinvest GmbH - Христо Грозев и Карл Хабсбург-Лотринген.
В. “Марица”
остана единствен
играч в Пловдив,
изключвайки безплатните вестници. От понеделник до четвъртък излиза в 24 страници. В петък е в 32 страници, а в събота - на 48.
Преди това бяха закрити регионалните издания на “Марица” в Пазарджик и Хасково. Вестникът има кореспонденти в Смолян и Карлово, както и екипи в Хасково и Пазарджик. Визията на управителя Янко Янев е, че “Марица” трябва да заложи на дигитално бъдеще. Едноименният сайт показва завидна читаемост - на 10-о място сред информационните сайтове у нас по данни на “Гемиус”.
Основен проблем в Пловдив остава разпространението на печатните издания, след като бяха затворени 314 павилиона на “Лафка”. Днес в идеалния център на Пловдив могат да се купят печатни издания само от 2-3 класически будки.
В Пловдив се издават и два безплатни седмични вестника, които са към сайтове.
“Черноморски
фар” - два пъти
седмично в Бургас
Това е единственият регионален вестник и се печата във вторник и петък. А е най-старият всекидневник, който празнува 100-годишен юбилей.
Още в началото на 2020 г. периодиката му бе намалена до 3 пъти седмично, а след извънредното положение вече е два пъти. Във вестника има и общински притурки - за Айтос излизат два пъти седмично и за Созопол - два пъти в месеца. Страниците намаляват до 12.
Седмичник и
всекидневник в Смолян
- “Отзвук” и “Родопи Смолян”.
“Отзвук” е издание на 27 г. Собственост е на Зарко Маринов, журналист, който през годините е бил синдикален лидер и активист на десни партии на регионално ниво. Сега е член на Националния съвет на ДСБ. След първия локдаун вестникът излиза веднъж седмично. Има сайт - otzvuk.bg, както и канали за видео във фейсбук и ютюб.
“Родопи Смолян” е от 2009 г. Издава го Илхан Андай. Излиза от понеделник до петък. Списва се без журналисти в Смолян. Разчита на абонамент от общини и задължителни обяви предимно от кметове на ДПС. Има и сайт - 24smolian.com.
Четири вестника в
Стара Загора, сред
които и литературен
Обществено-политическият в. “Старозагорски новини” на журналистката Йовка Николова вече излиза във вторник и в петък.
Седмичникът “Бизнес поща” излиза в понеделник в електронен вид и във вторник - на хартия. Неотдавна смени собственика си - вместо Виктория Стоянова (съпруга на предишния издател Станимир Стоянов) управител на фирмата, който го издава, е Христо Христов - дългогодишен член на редакционния екип като отговорен секретар на вестника.
Вестникът “Наблюдател” излиза, когато собственикът му - журналистът Стефан Кацаров, намери пари. Обикновено два пъти месечно.
“Литературен вестник” е специализирано издание за литература и култура. Издава го група писатели от Стара Загора веднъж на 3 месеца.
Димитър Николов: Нужна е
държавна подкрепа за печата
- той е със статут на документ
Скъп и изтощителен процес, социална мисия - така определя издаването на регионални вестници Димитър Николов, който е собственик на най-голямата пресгрупа извън София - “Компакт медия”. Тя включва 5 печатни и 6 онлайн медии.
“Работя на чисто пазарен принцип, поради което и всекидневниците ми вече излизат по 2-3 пъти в седмицата, тъй като парите не стигат”, обясни Николов пред “24 часа”.
Най-голямото му удовлетворение обаче е, че на 11 март 2020 г. бургаският “Черноморски фар” - също част от пресгрупата, навършва 100 г. от създаването си и така се превръща в “непрекъсната традиция” по думите на Николов. Той издава успешно и “Седмицата” в родния си град Горна Оряховица, където е и председател на общинския съвет от гражданската квота на ГЕРБ.
Негови са още “Конкурент” за Враца, Видин и Монтана, в. “Знаме” в Пазарджик и седмичникът “Кореспондент” във Велико Търново, в който има 50% участие. Пресгрупата му държи 50% и от кърджалийския вестник “Нов живот”.
“Регионалните медии трябва да продължат да съществуват, защото те са единствените, които могат да напишат това, което се случва на малката уличка - нещо дребно, което няма как да бъде забелязано от големите медии. Журналистите в тези вестници знаят улиците в града си име по име”, казва Николов.
Изходът за местната преса е да има държавна подкрепа на печата срещу фалшивите новини. Още повече че пресата е със статут на документ. “За разлика от сайтовете във вестника не може да коригираме, да поправяме. Затова, след като излезе от печатницата, той става документ и се пази в библиотеките. По същата причина и общините създават свой вестникарски архив, прокуратурата нееднократно е използвала печатните издания. Затова държавата трябва да застане зад печата, тъй като той е най-репресиран.
Но според мен като член на Управителния съвет на Българската асоциация на регионалните медии (БАРМ) достъп до публичните средства трябва да имат само тези медии, които са вписани в регистъра на Министерството на културата”, казва Николов.