Тежкотоварни камиони рушат пътища, но не плащат такси

ТОЛ системата заработи през март 2020 година и няма съмнение, че е необходима и основополагаща за развитието на транспорта в България. Още повече, че наличието на такава система е нормална европейска практика. Това съобщиха от Европейския център за транспортни политики (ЕЦТП).

Но през 2021 година с увеличаване на трафика по Републиканската пътна мрежа (РПМ) спрямо 2020-а стана очевидно, че обхватът на й не е достатъчен. Предходното българско правителство направи голям компромис, като намали почти двойно обхвата на пътищата, за които се изисква тежкотоварните МПС да заплащат такса. Това стана под натиска на браншовите организации и Съюза на превозвачите, като освен това беше намалена и началната такса.

Така в момента леките автомобили до 3,5 тона заплащат за абсолютно цялата РПМ. В същото време тежкотоварните плащат такса само за някои от пътищата, защото започнаха да избягват маршрутите в обхвата на системата. И в крайна сметка над половината от РПМ се използва от по-увреждащите, по-рушащите инфраструктурата превозни средства абсолютно безплатно. От ЕЦТП подчертават, че това с пълна сила се отнася и за всички ТИР-ове и автобуси с чужда регистрация, които също на практика в голяма част използват инфраструктурата ни напълно безплатно.

Центърът иска настоящето правителство незабавно да увеличи обхвата на ТОЛ системата, както и да повиши началната такса за тежкотоварните превозни средства до първоначално планираната. По този начин ще се постигне справедливост спрямо всички ползватели на РПМ и ще се създаде възможност за генериране, съответно инвестиране, на повече средства за подобрения и рехабилитация на съществуващата пътна инфраструктура, както и за изграждане на нова.