Още няколко дружества искат да правят коли и автобуси на ток у нас, сред тях са китайци, готови да дадат 300 млн. евро
Още едно предимство има България от началото на тази година в битката с другите държави за привличане на инвеститори.
За да се преодолеят сериозните дисбаланси, Европейската комисия дава възможност на страната ни да предлага по-големи държавни помощи за слаборазвитите региони. Ако инвестиция се направи в областите Видин, Монтана, Враца, Плевен, Ловеч, Габрово, Търговище, Ямбол и Смолян, държавата може да връща до 60% от вложеното.
За сметка на това обаче се намалява размерът в по-силно развити региони. Например до 2024 г. в София максималният размер се ограничава до 20%, а до 2027 г. - до 15%. Перник следва пътя на столицата, а за Благоевград държавната помощ се намалява до 45 на сто.
По-високи
помощи вече
са предложени
на инвеститори
през последния месец. Преговорите са с компании, които могат да започнат дейност из цялата страна. “Нашата цел е да ги насочим в райони като Стара Загора например, където с оглед на Зелената сделка вероятно пазарът на труда ще претърпи известен дискомфорт. Възможностите, които градове като Русе биха могли да съчетаят, също са големи - там има въздушен, воден, жп транспорт, същото се отнася за Варна и Бургас”, казва Стамен Янев - шеф на агенцията за инвестиции.
Разговори са водени с 22 компании, една от тях е китайски производител на електромобили, който обмисля да позиционира фабриката си в България. Става въпрос за първоначална инвестиция от около 300 млн. евро. По думите на Стамен Янев преговорите с нея са в доста напреднала фаза, като в момента се търси най-подходящата локация. Основен елемент при избора ѝ е логистичният, тъй като първият етап на проекта е свързан с това, че компонентите ще идват от Азия. Друг фактор, от който зависи местоположението, е дали ще се използват готови производствени мощности, или ще се изградят нови, което обаче ще отнеме повече време.
“При тази компания има наслагване на новости - по отношение на технологията, на осъществяване на инвестицията, както и на финансовия модел, което би могло да им даде конкурентно предимство и може би в следващите години да се превърнат в утвърден автомобилопроизводител. При електрическите автомобили всички са с равен старт, до голяма степен и големите производители са изправени пред предизвикателството да трансформират сегашните си производства”, обяснява Янев.
И допълва, че
има много
европейски
държави, които
биха желали да
купуват техните
електромобили
именно заради иновативния и атрактивен финансов модел, който ще предлага компанията.
Тя обаче не е най-голямата инвестиция, за която страната ни преговаря - има още няколко за по между половин и един милиард лева. Не е и единствената за сглобяване на електрически коли и автобуси.
За да бъдат гъвкави насърчителните мерки, които България предоставя на компаниите и да отговарят на различните им нужди, се подготвят и промени в Закона за насърчаване на инвестиции.
Стимули се
предвиждат за
инвеститори,
които имат
интерес към
управлението и
развитието на
стратегически
активи
- покрай концесиите на пристанища или летища винаги има още инвестиционни проекти, които допълват дейността на основния инвеститор.
Същото се отнася и за концесиите на природни ресурси. Важно било да се дава възможност на даден инвеститор, който е дошъл тук, за да добива природни богатства, по-лесно да се насочи към следващите етапи на развитието на концесията - преработката и извличането на крайния продукт, така че ресурсите да не излизат от България.
Подобно на държавната помощ, туширането на дисбалансите в различните райони на страната ще се случва и чрез ограничаване на част от насърчителните мерки на места за сметка на засилването им на други.
Западни фирми местят в България
производства
Ниършоринг политиката (привличане на производства от отдалечени локации - бел. ред.) на правителството вече дава резултат, твърди Стамен Янев.
Производителят на нитрилни ръкавици “ППС Мануфакчъринг” в Пловдив например, който взе сертификат за инвестиция за 4,7 млн. лв., работи по технологии, преместени преди години в Азия, но сега се връщат. В момента в Европа няма друго такова производство.
“Купувайки машините от Азия, се установи, че този тип технология е изпратена от българин там”, разказва Янев. “Нуросан отомотив” - турска компания за автомобилни кабелни системи, която също има бази в Азия, предпочете да развива дейността си в Бургас. Същото се отнася и за сертифицираните през миналата година “Сарк България”, произвеждаща медни проводници в Шумен, производителя на авточасти “Теклас” в Търговище и други. В момента пък се водят разговори за такива инвестиции с компании от Германия, Швейцария, Италия, Франция.
Проекти за 1,22 млрд. получили подкрепа, чакат нови за 1,73 млрд.
България може да се похвали с инвестиции за над 1,22 млрд. лв., които са сертифицирани през миналата година. Това са 31 проекта, по-голямата част са за откриване на нови фабрики или разширяване на производство. Те ще дадат работа на 2617 човека.
Още по-голям е броят на проектите, които в момента се разглеждат в Българската агенция за инвестиции - 56 заявления с общ размер на инвестициите от 1,73 млрд. лв. и потенциал за още 4381 нови работни места.
Други 10 проекта вече са в Министерството на иновациите и растежа и чакат своите сертификати всеки момент. С тях в икономиката ни ще постъпят още 70 млн. лв. Сред тях са разширяване на производство на дограма, завод за автомобилни светлини край Пловдив, хотелски комплекс, производство на биохрани, на камини, за производство на метални части, за информационни технологии и разработка на софтуерни решения.
В момента агенцията води преговори и с нови 22 компании, които са проявили интерес да инвестират в България, разказва изпълнителният директор на БАИ Стамен Янев. Те отново са в сферите аутомотив, производство на храни, биопродукти, машиностроене, компоненти за мехатроника и за авиацията, химикотехнологичната индустрия, както и центрове за изследователска и развойна дейност.
“Това са потенциални инвестиции, за които обикновено се бием с други държави - нашите съседи и страни от централната част на Източна Европа. При IT услугите и развойните центрове често сме в конкуренция с Полша, Чехия, Словакия, Словения. Имаме добра инфраструктура по отношение на IT сектора, високоскоростен интернет, напредваме по отношение на 4G и 5G технологиите, което се превръща във все по-голямо изискване на този тип инвеститори”, изтъква Янев.
Край Ловеч се обособява клъстер от компании за авточасти около завода за електромобили Next.e.Go, който скоро трябва да започне да се строи. “Нормално е, когато дойде един автомобилопроизводител, да се появят още 10-15 компании. Вече има интерес от няколко. Ако същестуващото производство не може да запълни търсенето, щели да hо разширят.