Проект на Устройствен правилник на Министерството на туризма е публикуван за обществено обсъждане в Портала за обществени консултации на Министерския съвет.
В доклада на вносителя на проекта - министър Христо Проданов, се посочва, че в проекта на акт са актуализирани правомощията на министъра на туризма и е предложена нова структура със съответните функции на дирекциите. Причините да предложа нов устройствен правилник са няколко: на първо място, промени в организационната структура и увеличаване на административния капацитет в министерството се налагат поради глобалната промяна на туристическия пазар и управление на сектора, посочва министърът.
С предложените промени се поставя акцент върху дигиталния маркетинг, анализиране и таргетиране на нови потенциални пазари за българския туристически продукт и увеличаване на фокуса върху контрола на концесионирането и отдаването под наем на плажове по Черноморското крайбрежие.
С приемането на измененията и допълненията на Закона за устройството на Черноморското крайбрежие, на министъра на туризма от 1 януари 2019 г. са възложени правомощия, които не са напълно обезпечени с административен капацитет, се посочва в доклада на вносителя на проекта на Устройствен правилник. Най-сериозен недостиг на кадри се отчита за функции, свързани с контрола. С изменение на Закона за туризма от 2020 година се намалява срока за разглеждане на заявления-декларациите и приложените към тях документи от два месеца на 14-дневен срок от датата на постъпването им. Тази промяна значително увеличава работното натоварване на заетите с тази функция служители и поставя пред риск изпълнението на Закона за туризма. От доклада на Сметната палата за резултатите от осъществения последващ контрол за изпълнение на препоръките по одитен доклад № 0300101418/2019 г. за извършен одит на изпълнението "Облекчаване на административната тежест за бизнеса в областта на туризма" произтичат ангажименти на министерството да се предприемат действия за иницииране на цялостен анализ и оценка на административното регулиране по Закона за туризма. Този ангажимент изисква да бъде укрепен административния капацитет за осъществяване на регулаторните функции на министерството по Закона за туризма, посочва министър Проданов.
Туристическият сектор е сред най-засегнатите сектори от пандемичната ситуация от 2019 година насам. Министърът на туризма за втора година е поставен в условията да изпълнява правомощия на администратор на публични средства, без това правомощие да е подкрепено с функции на служителите от министерството. Разбираемо е това, че тези функции са в резултат от пандемичната обстановка, свързана с разпространението на Ковид-19, но това натоварване на служителите е за сметка на текущите функции, които са осъществявали служителите преди пандемията, посочва министърът и допълва, че работата по отчитане и контрола върху разходваните средства не е приключила. Предстои мониторинг на държавните помощи и отчитането им, което също е свързано с осигуряване на административен капацитет в министерството.
Министър Проданов напомня, че по Закона за държавния бюджет на България е определен ред за увеличаване на числеността на персонала с 20 щатни бройки във връзка с разписани допълнителни функции на министерството. Същите ще окажат положително въздействие по отношение на оптималното изпълнение на вменените функционални компетентности на административните звена в Министерство на туризма и минимизиране на риска от неизпълнението на възложените на министерството и министъра на туризма функции и правомощия.
Проектът на Постановление на Министерския съвет за приемане на нов Устройствен правилник на Министерството на туризма не води до необходимост от допълнителни разходи/трансфери/други плащания, които да бъдат одобрени по бюджета на Министерството на туризма за съответната година. Предложеният проект на акт няма да окаже допълнително въздействие върху държавния бюджет, посочва още министър Проданов.
Вижте доклада на Христо Проданов за проект на Устройствен правилник на Министерството на туризма