Милиони ще се възползват, повечето марки мамели при тестовете
Собствениците на дизелови автомобили, които изкарват повече вредни емисии и те са прикрити от производителите чрез измамен софтуер, имат право на обезщетение. Това постанови Европейският съд в Люксембург по частно дело срещу Mercedes
Решението е тласък за различни организации за искове, които са започнали колективни производства от името на милиони измамени собственици на автомобили и по същество се превръща в нов глобален европейски “Дизелгейт”, по-мащабен от този с Volkswagen.
През декември 2020 г. Европейският съд вече постанови, че
използването на софтуер за разпознаване на тестове е забранено
Този софтуер ограничава ефективността на системите за контрол на емисиите, ако автомобилът се използва на пътя извън тестовата среда. През юли миналата година Европейският съд добави, че устройствата за повреда, които напълно или частично деактивират системите за контрол на емисиите на дизелови автомобили, са против закона.
Решението сега също добавя още към тези нарушения. Европейските закони задължават производителите на автомобили да издават така наречения сертификат за съответствие на купувачите на превозно средство,
който гарантира на купувачите, че автомобилът отговаря на всички правила
Този сертификат също така защитава купувачите срещу производители, които не спазват задълженията си според Европейския съд, и следователно нарушенията на европейското законодателство дават право на клиентите на обезщетение от производителя на автомобила.
“Това решение е от безпрецедентно значение, защото само в Нидерландия има милиони потърпевши”, коментира Гуидо ван Воерком, председател на Фондацията за искове за автомобили в страната, която вече е започнала процедури срещу марките Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda , Mercedes-Benz, Renault, Dacia, Peugeot, Citroen, DS и Opel.
“Днешната присъда е ясна. Производителите на автомобили, които нарушават европейското законодателство, могат да бъдат призовани директно от измамените купувачи. Ако се окаже, че това е така, потребителите могат да се обърнат директно към производителя за обезщетение.”
Дни преди решението на Европейския съд фондацията Diesel Emissions Justice Foundation даде на съд френската група Stellantis. Автомобилният гигант също като “Мерцедес” е обвиняван в използването на манипулативен софтуер за намаляване на показателите на вредните емисии при дизеловите двигатели.
Според фондацията компанията Stellantis е използвала софтуер за измама. Това се отнася за автомобили от марките Peugeot, Citroen и DS Automobiles. Diesel Emissions Justice Foundation има ново проучване, в което може
да се докаже, че марките се опитват да скрият
по-високите вредни емисии на дизеловите си автомобили.
“Представяме нови доказателства пред съда, че Peugeot също използва софтуер за измама в дизелови модели. Двете тествани от нас коли са от 2016 и 2017 г. и в тях са използвали различни техники, които трябва да ограничат вредните емисии. Разследването показва, че “Пежо” мами и в двата случая”, твърди Уесли Вейдър, адвокат в Stichting Diesel Emissions Justice.
“Според различни източници на информация, с които разполага фондацията, дизелови автомобили Peugeot, Citroen и DS са били снабдени с незаконни измервателни устройства. Тези незаконни уреди гарантират, че съответните превозни средства “спазват стандартите за емисии на типово одобрение на ЕС, докато са тествани, а в действителност не го правят. Превозните средства с екостандарт Евро 5 (продадени от 2009 г. до 2014 г.) съдържат “термичен прозорец”, който гарантира, че системите за контрол на емисиите се изключват при обичайни температури. В допълнение колите с Евро 6 (2015 до 2019-а) включват допълнителни незаконни устройства, при които дозирането на AdBlue е значително намалено по време на нормална употреба. В резултат на това Peugeot, Citroen и DS
отделят много повече NOx от
законово разрешеното
В някои случаи повече от 14 пъти над законовия лимит”, пише в сайта на фондацията със седалище в Амстердам.
През февруари пък 300 000 собственици на автомобили във Великобритания поискаха финансова компенсация от Mercedes за измама. Британците заведоха колективен иск срещу германския производител, като твърдят че компанията е инсталирала измамен софтуер в автомобилите си за намаляване и манипулиране на емисиите на вредни вещества. Mercedes отрича да е слагал каквито и да е манипулиращи устройства в колите си.
Говорителят на ищците Оливър Кембъл е сигурен, че Mercedes е използвал технология за намаляване на действителното ниво на емисиите на NOx при някои модели, продавани във Великобритания. Устройството за манипулации се задейства при тестове - при определени температури и режими.
Заради “Дизелгейт” Volkswagen плати на британските собственици на повече от 90 хиляди автомобила обезщетение в размер на 193 милиона паунда, на всеки от тях се падаше компенсация от около 2600 лири.
Ново изследване: 3/4 от нафтовите коли замърсяват въздуха над позволеното
От десетките милиони пътнически автомобили с дизелов двигател Евро 5 или Евро 6, продадени между 2009 г. и 2019 г., почти 80 процента отделят твърде много азотни оксиди (NOx), твърди ново изследване. Според хората от Международния съвет за чист транспорт (ICCT) това вероятно сочи към наличието на “измамен софтуер”.
В проучването на ICCT са включени дизелови модели от марките Renault, Volkswagen, Ford, Peugeot, Citroen, Fiat, Alfa Romeo, BMW, Mazda, Mitsubishi, Volvo, Mercedes-Benz, Opel, Audi, Nissan и Skoda.
Международният съвет за чист транспорт (ICCT) е всъщност институтът, който извади на бял свят “Дизелгейт” преди няколко години, сега проведе нови тестове на повечето европейски марки. Проучването се отнася до модели Евро 5 и Евро 6 и анализира лабораторни данни, тестове в реални условия (Rde), проведени от правителствени органи или независими организации, и измервания с дистанционно наблюдение, сравнявайки всичко с “прагове, разработени за идентифициране с висока вероятност - или почти сигурност - наличието на забранено средство за манипулиране”.
Така изследването установява, че заподозрени в манипулации на вредните емисии са “най-малко 77% от официалните тестове на дизелови автомобили”.
Институтът също така
открива “екстремни” емисии на NOx (т.е. три до четири пъти над законовите граници)
в “поне 40% от официалните тестове, което показва, че почти сигурно е налице забранено устройство в колите”. Около 42% от 1400 официални теста, проведени в контролирана среда, надхвърлят прага на “екстремни емисии”, докато тестовете в реални условия показват “подобни или по-високи” нива. Дистанционното наблюдение, от друга страна, показва, “че около 75% от фамилиите двигатели надхвърлят крайния праг”. В проучването се твърди за над 200 модела превозни средства, тествани с емисии на NOx над “подозрителния” праг, 150 над “екстремния” праг и почти 70% с екстремни нива “в поне един официален тест”.
Поради това ICCT припомня последните решения на Европейския съд, според които инструментите за калибриране, открити в 66 модела,
трябва да се считат за забранени устройства
за манипулиране и системите на други 50 модела, които променят или забраняват контрола на емисиите при ниски температури.
Германец съди Mercedes заради C-класа на 10 години
Частно лице от Германия заведе дело в националния съд в град Равенсбург с искане за обезщетение за щетите, причинени от Mercedes чрез инсталиране на софтуер, който е несъвместим със законодателството на ЕС.
Случаят е сезиран от Европейския съд, което отваря вратата за обезщетения. Окончателното решение обаче ще бъде взето от съда в Равенсбург.
На 20 март 2014 г. германец купува употребяван Mercedes C 220 CDI. Автомобилът
е оборудван със задвижващ агрегат, отговарящ на стандарта Евро 5,
и е произведен на 15 март 2013 г. Колата е на една година и 28 000 км и за нея мъжът с инициали Q.B. плаща 29 999 евро.
След разкриването на скандала, свързан с инсталирането на софтуер в автомобили, който чрез т.нар. термичен прозорец ограничава ефективността на намаляване на емисиите на азотен оксид (NOx), собственикът отнесе въпроса до съда в Равенсбург, а след това и до този на ЕС в Люксембург.
Целта на иска е да се получи обезщетение за щетите, които, както пише Европейският съд, “Mercedes-Benz Group е причинила, като е оборудвала закупеното от Q.B. дизелово превозно средство със софтуер,
който намалява рециркулацията на отработените газове, когато външните температури са под определен праг.”
Това решение доведе до повишени емисии на азотни оксиди (NOx), което от своя страна е забранено от Регламент № 715/2007 относно типовото одобрение на моторни превозни средства по отношение на емисиите на замърсители от леки пътнически и търговски превозни средства.
Съгласно германското законодателство в случай на обикновена небрежност може да имате право на обезщетение, ако е бил нарушен закон, защитаващ друго лице. Поради тази причина германски съд попита Съда на ЕС дали съответните разпоредби на Директива (2007/46), отнасящи се до одобрението на моторни превозни средства, т.нар. от рамковата директива, във връзка с Регламент № 715/2007, всъщност защитават специфичните интереси на отделния купувач на превозното средство.