Отдавна се говори за предстоящата вълна от достъпни електрически коли от Китай, която може да залее европейския пазар. Затова и производителите от Стария континент апелират към политиците да ги предпазят от по-евтината конкуренция. Първият ход прави Франция, която вече няма да одобрява субсидии за закупуване на електрически автомобили, произведени в Китай.

Френското правителство планира да ограничи стимулите за закупуване на нови електрически автомобили до превозни средства, произведени в Европа. Това решение е само част от пакет от екологични бизнес стимули, насочени към повишаване на конкурентоспособността на френската икономика.

Електрическите автомобили, продавани във Франция, отговарят на условията за субсидия от 5000 евро, ако максималната им цена е под 47 000 евро и теглото им е по-малко от 2,4 тона. Tesla наскоро намали цените на Model 3 и Model Y, за да отговарят на тези критерии, което предизвика обществени критики, че френските данъкоплатци субсидират чужди марки.

По предложение на френския президент Еманюел Макрон субсидията за електрически автомобили ще бъде запазена за коли с нисък въглероден отпечатък, което означава, че и батериите трябва да са произведени с помощта на възобновяема енергия. Това до голяма степен би изключило китайските производители на автомобили.

Не е ясно какво ще стане с Dacia Spring. Това е електрически модел на румънския производител, собственост на Renault, който също се произвежда в Китай и с достъпната си цена печели все повече клиенти във Франция.

"Ще подкрепим батериите и превозните средства, произведени в Европа, защото техният въглероден отпечатък е добър. Няма да използваме парите на френските данъкоплатци, за да насърчаваме индустрията извън Европа“, каза Макрон и добави, че предложението не представлява "протекционизъм“.