Андрей Цеков, министър на регионалното развитие

От тази есен магистрала "Хемус" отново ще се строи активно.

Това обяви министърът на регионалното развитие Андрей Цеков. 

Строителството ще стане възможно с решение на Министерския съвет, което да санира сегашните договори, възложени по инхаус процедура, разясни той пред "Нова телевизия".

"Хемус" е показателен пример как не трябва да се строи магистрала. Довършването й беше възложено през инхаус процедури за близо 3 милиарда лева. Инхаусът е процедура, в която държавата възлага на своя фирма, която да може да изпълни строителството сама. А в случая Автомагистрали е превъзложила на други 150 фирми.

Последните 2 години и половина по "Хемус" реално не се строи. Защото нито един министър не е имал смелостта да поеме фактите. Възможностите са държавата да поеме риска да загуби тези 3 милиарда лева или да търси начин да санира допуснатите закононарушения, така че да продължи строителството по вече сключените договори.

Най-добрият вариант е чрез едни неособено сложни законови мерки да се даде възможност да продължи строителството. Към момента цените не отговарят на пазарните условия.

По-късно есента е възможно да се строи отново. Ще предложим решение на МС, което да даде възможност. Сроковете са за 4-5 години. Надявам се, че за 4 години участъците ще могат да бъдат обявени за експлоатация. Ако се развърже възелът в рамките на две години може поне до трети участък, което са около 80 километра, да са изградени", заяви Андрей Цеков.

Той коментира и демонстрираните от служебния министър Иван Шишков ядки от строителството на магистралите. Ядките не са взети по правилната методика, за да дадат неоспоримо доказателство за качеството, каза Цеков. Заради това сега отново регионалното министерство започва обследване на пътищата.

За първи път поръчките за зимно поддържане и ремонти са обявени по критерия най-ниска цена, подчерта министърът заради упреци, че зимната подръжка се дава по критерии, които режат малките фирми.