Максималната индексация на инхаус договорите за “Хемус” може да е до 30%

Изследване на настилката на нови пътища и пътни съоръжения, на които гаранцията все още не е изтекла, започна в четвъртък. Уредът, с който се прави това - лазерен профилограф, бе демонстриран на последната засега изградена отсечка от “Хемус” - между Ябланица и Боаза, от регионалния министър Андрей Цеков и Института за пътища и мостове към пътната агенция, който ще прави изследванията.

Апаратурата работи с лазерни датчици, които измерват неравностите на повърхностния слой на пътната настилка съгласно международен индекс. Профилографът се обслужва от двама - водач и оператор. В реално време операторът може да следи на екран стойностите от измерванията, но те допълнително се обработват в лаборатория и на практика

резултатите от измерването ще станат ясни до две седмици

“Проверката ще покаже дали има по-сериозни деформации и евентуално дали има проблеми с качеството на вложения материал, с носимоспособността на настилката и с дебелината на пътната конструкция”, разясни министър Цеков.

Предвижда се на първо време да се измери повърхностната равност на 13 пътни участъка, състоянието на дилатационните фуги на 5 мостови съоръжения и да се вземат сондажни ядки на още 10 пътни отсечки. Това ще се прави до края на септември, като на половината от тези пътни отсечки движението няма да се спира.

“Искаме да преустановим практиката да се проверяват само обекти, на които е изтекла гаранцията, както беше направено по времето на служебния кабинет”, обясни министър Цеков.

Той визира шумно обявената на съвместна пресконференция със служебния вътрешен министър Иван Демерджиев и МРРБ проверка, при която бяха взети проби от асфалта по новите участъци на магистрала “Тракия”, чиято гаранция обаче отдавна е изтекла. Тогава Демерджиев и регионалният министър Иван Шишков обявиха, че

е влаган по-малко асфалт от платения

и резултатите от проверката ще бъдат предадени на прокуратурата. Впоследствие обаче от пътния бранш коментираха, че пробите са правени в неакредитирана лаборатория.

Участъкът, който бе проверен пилотно в четвъртък, е строен от консорциум с водеща фирма “Хидрострой”. Той бе довършен през 2019 г., т.е. гаранцията за него е до 2026 г.

Ако се окаже, че има проблеми с качеството, държавата ще предяви правата си спрямо изпълнителите и те ще трябва да ги отстранят за своя сметка, обясни регионалният министър.

Цеков каза още, че до края на септември ще стане ясно дали и с колко ще се индексират инхаус договорите за по-нататъшното изграждане на “Хемус”. Според него

максималната индексация на средствата може да бъде до 30%

“Когато нещо е заченато с грях, може да породи само проблеми. Проблемът с автомагистрала “Хемус” е в това, че са нарушени поне три закона при възлагането и изпълнението. За да се възстанови това строителство, трябва да бъдат отстранени тези законови нарушения”, посочи министър Цеков.