Страните от ЕС обсъждат компромисен проектозакон за правилата за емисии от нови автомобили с двигатели с вътрешно горене, който смекчава ограниченията, мониторинга и закъсненията от установената дата за влизане в сила на регулациите. Това се посочва в документ, цитиран от Ройтерс.

ЕС затяга постепенно ограниченията за емисиите от превозните средства от въвеждането на първите регулации, известни като "Евро 1", през 1992 година. ЕК предложи последните стандарти "Евро 7" през ноември миналата година. Европейските автомобилостроители се противопоставиха на "Евро 7", твърдейки, че тези най-нови стандарти ще костват много, а ползите за околната среда ще са незначителни. Те се аргументират с продажбите на нови автомобили, емитиращи въглеродни емисии, които ще бъдат забранени през 2035 година и смятат, че ще е по-добре фокусът да е върху инвестиции за увеличаване на производството на електрически автомобили, за да се посрещне бъдещото търсене.

Испания, която председателства ЕС на ротационен принцип, се надява да представи компромисен законопроект на съвета по конкурентоспособност идната седмица, но страните все още не са се споразумели, заявиха дипломатически източници.

В представения от Испания законопроект крайните срокове за въвеждане: средата на 2025 година за автомобили и средата на 2027 година за камиони ще бъдат изместени. Автомобилите и камионите ще трябва да отговарят на изискванията 24 месеца след влизането в сила на регулацията и 48 месеца за автобуси и камиони над 3,5 тона.

Франция, Италия и Чехия са сред 8-те страни, които настояват за смекчаване на ограниченията от ЕС.

Според проектодокумента някои страни са поискало по-меки правила, без те да са назовани.

"Тези делегации изразиха позиция, че съотношението между инвестиционни разходи и ползи за околната среда в предложената регулация ще е непропорционално" се посочва в проектодокумента, предаде БТА.

"В това ново предложение на испанското председателство няма промяна в ограниченията на емисиите за автомобили и ванове спрямо "Евро 6", дори за дизеловите, които могат да отделят повече натриев оксид от бензиновите", написа днес неправителствената организация за чист транспорт и околна среда.