Предложението при сигнал в НАП за укрити данъци подателят да получава 10% от събраната допълнително сума не получи подкрепа по време на тристранката. И бизнеса и синдикатите предупредиха, че тя може да не работи и да доведе до користни действия между конкуренти. 

Тази мярка със сигурност трябва да има праг на същественост. Тя съществува в Англия, САЩ, Франция, Германия и има причина тя да съществува, че някой вътре в счетоводството подава сигнал за нередности, защото когато става въпрос за измами в такъв размер. Знаем какво се случва с такива служители - те не могат да работят до края на живота си, а често го поставят и под физически риск. Когато става въпрос за десетки или стотици милиони поне това лице да знае, че ако подаде такава информация - след това ще има осигуреност до края на дните си". Това обясни финансовият министър Асен Василев, който дойде в края на тристранката. Той бе категоричен, че това по никакъв начин няма да насърчи една гаражна фирма да подава сигнал срещу друга. И в момента в НАП са задръстени от подобни сигнали от съседи конкуренти.  

Мярката, която е в посока за изсветляване на икономиката, веднага бе определена като “Донос-бонус” и отречена. Въпреки че са предвидени условия, които няма да позволят превръщането ѝ в инструмент за междуличностни спорове и конкуренция, критиците ѝ твърдят, че опасността от злоупотреби остава прекалено висока. Евентуално решение за прокарването ѝ може да се търси в посока на засилване на гаранциите това да не се случва.

Друго  от предложенията, което срещна критика е, ако получател на стока или услуга не получи касова бележка, да може да откаже да плати. В предишното предложение на финансите тази опция бе разписана при неиздаване на касов бон в ресторант, сега се предлага да важи за всички стоки и търговци.

Всеки, който подаде сигнал до НАП за укриване на данъци, да получава 10% от събраната от данъчните сума, предвижда пък промяна в Данъчно-осигурителния и процесуален кодекс.

Въпреки че укриването на данъци и задължителни осигурителни вноски е проблем на всички развити икономики, този проблем е особено значим и за България, където събираемостта на тези публични вземания все още не е на необходимите нива, затова ще се използват всички позволени от закона средства за повишаването ѝ, се казва в мотивите на вносителите. От финансовото министерство съобщават, че такава уредба има в редица държави, като най-пълна и работеща е тя в САЩ и Великобритания. Практиката е показала, че най-често подаващите сигнали са служители или партньори на нарушителя, които разполагат с вътрешна информация и достъп до документи.

За да няма спекулации и злоупотреби с това право и за да не бъдат засипани инспекторите на НАП с доноси, е предвидено да се разследват само сигнали, които съдържат конкретни факти и обстоятелства, които не са били известни на органите по приходите. Заложен е и долен праг за разкритите допълнително суми от неплатени данъци, над който ще се изплащат възнагражденията - над 3000 лв. Предвидено е и наказание при трикратно подаване на невярна информация за едно и също лице.

Предложеният проект за поправки на кодекса изяснява и изключването от принудително изпълнение на обезщетението по трудово правоотношение, всяко друго възнаграждение за труд, пенсията или стипендията в общ размер до минималната работна заплата. Новият текст предвижда да не подлежи на запор сума, равна на минималната заплата плюс 50% от разликата между средната, определена по данни на НСИ.

Промени в Закона за облагане на доходите на физическите лица пък позволяват признаване на 10% разходи при сделки с финансови активи и валути, включително виртуални. Аргумент за това предложение е, че за извършването им се плащат регистрации, такси, комисиони и т.н.

С изменения в Закона за местните данъци и такси се предвижда сгради с нулево енергийно потребление да бъдат освободени от данък. Целта е да се стимулира санирането и повишаване на енергийната ефективност. Предлага се отмяна на критерия “година на въвеждане в експлоатация на съществуващи сгради”, като и най-старите са задължени да имат най-малко клас В.

Друга поправка предлага да се въведе патентен данък за събирачите на семена, гъби,включително трюфели, плодове, лечебни и ароматни растения. В момента те плащат данък за доходите си.

В Закона за корпоративното подоходно облагане се предвиждат 15% данък за мултинационални компании, които имат минимум 750 млн. евро годишен оборот. Предвидена е промяна в системата за държавна помощ на земеделските стопани чрез преотстъпване на корпоративен данък, ако инвестират в земя и сгради. Тя ще се прилага до 31 декември 2029 г.

Домашната бира остава с акциз, става ясно от направените предложения за промени в Закона за акцизите и данъчните складове.

Акциз се слага и на нагреваемите цигари, в които се използват продукти от растения, плодове или билкови смеси вместо тютюн. Те са известни като вейпове и досега не се облагаха. 

Физически лица могат да изпращат, пренасят или превозват в чужбина тютюневи изделия и алкохолни напитки, когато стоките не надхвърлят ограниченията в правилника за прилагане на закона и това не се прави редовно. Това означава да се пренасят свободно не повече от 200 броя цигари. Позволените количества алкохол са общо 1 литър концентрат, 4 литра непенливо вино и 16 литра бира. Който изпраща, пренася или превозва за друга държава тютюневи изделия или алкохолни напитки в нарушение на ограниченията, ще се наказва с глоба в размер от 1000 до 4000 лв., а при повторно нарушение - от 3000 до 6000 лв.

Удължаване на срока за прилагане на нулева ставка на ДДС за хляб и брашно предлагат от финансовото министерство. Целта е да се смекчи въздействието на високите цени върху домакинствата, по-специално върху най-уязвимите групи.

Това означава, че всички останали намалени ставки по косвения данък трябва да отпаднат от 1 януари 2024 г. Финансовият министър Асен Василев обаче остави отворена врата за запазване на 9% за заведенията, ако приемат всички мерки против криенето на данъци в сектора.