- Блокирани са сделки за 2,7 млрд. лв., парите идват по плана за възстановяване
- Остана само тази за 18 маневрени локомотива
Поредната голяма поръчка за доставка на влакове за над 1,2 млрд. лв. е спряна от министерството на транспорта. Това е станало на 3 ноември, пише в електронния регистър на поръчките.
Тя беше за 20 едноетажни електрически влака тип push-pull. Сред основните изисквания са скорост 200 км/ч, капацитет от минимум 300 седящи места, поддръжка за срок от 15 години и обучение на персонал.
Този път жалбата до КЗК е на испанската компания Patentes Talgo SL, а антимонополната комисия е образувала производство на 2 ноември. Откритото заседание по нея е насрочено за четвъртък, 9 ноември.
Информирани коментират, че
испанците са искали повече
време за подготовка на оферта
Официално на сайта на КЗК пише, че жалбата е срещу разяснение на министерството на транспорта, в което са събрани 19 въпроса и отговора по процедурата.
От документацията на обществената поръчка става ясно, че срокът за подаване на оферти е удължен от 30 октомври на 20 ноември, а отварянето вместо на 31 октомври ще е на 21 ноември.
Patentes Talgo е специализирана в проектирането, производството и поддръжката на железопътен подвижен състав - от регионални до високоскоростни влакове. Нейни композиции возят до Севиля, Малага. а международно - от Испания до Париж, Женева, Цюрих, Милано и Лисабон.
“24 часа” вече съобщи, че
са спрени с по-ранни дати
и поръчките за 35-те електромотрисни
влака, както и за 7-те двуетажни, които общо са за 1,5 млрд. лв.
Жалбата срещу условията в процедурата за 35-те мотриси е подадена в антимонополната комисия от чешката “Шкода транспортейшън”.
Аргументите на министерството на транспорта да не се спира процедурата са, че няма да се спази предвиденият срок за доставка, който е обвързан с усвояване на европейското финансиране по плана за възстановяване до края на 2026 г. Забавянето може да доведе до невъзможност България да получи европейските средства и да се наложи
държавата да поеме тези разходи,
посочват от ведомството. Ще се забави и модернизацията на влаковия състав, която е предпоставка за икономически растеж и ще доведе до съществени екологични преимущества. КЗК обаче не уважи мотивите на министерството.
Втората жалба е на “Щадлер Полска” и е срещу условия в процедурата за седемте двуетажни електрически мотриси. На 2 ноември КЗК се произнася, че жалбата е неоснователна. Чака се обаче срокът за обжалване във ВАС и
едва тогава процедурата
ще продължи
Доставката на тези 7 двуетажни влака е за 410,52 млн. лв.
Към момента активна е само поръчката за 18 електрически маневрени локомотива. За тях прогнозната цена е 68,36 млн. лв.