Идеята е две нови ленти да се изградят върху сегашния сервитут, за да не се налага отчуждаване на частни земи

До 3 години може да започне разширението на магистрала “Тракия” между София и Пловдив. Целта е към нея да се добавят по една лента за движение в посока и габаритите ѝ да станат 33,50 метра вместо сегашните 27. Това съобщи от парламентарната трибуна регионалният министър Андрей Цеков в отговор на въпрос, зададен от няколко депутати от “Възраждане” от регионите на Пловдив и Ямбол.

На 29 септември пътната агенция е сключила договор с фирма, която да извърши оценка на въздействието върху пътната безопасност на предстоящия проект. Тя е избрана след обществена поръчка и ще е готова с оценката до пролетта на 2024 г.

“Но и така е ясно, че капацитетът на магистралата вече е изчерпан особено в тази част, която е между столицата и разклона за магистрала “Марица”. Това лесно се установява по преброителните устройства. Те показват, че средно на ден по магистрала “Тракия” преминават по 15 200 превозни средства, а специално в участъка между София и Пловдив са по 33 600 на ден. През летния сезон и през почивните дни дори тези цифри се надвишават и всичко показва, че капацитетът на магистралата е изчерпан”, каза министър Цеков.

На този етап е твърде рано да се говори колко би струвало подобно разширение, сметките може да се правят едва

когато има готов технически проект,

обясни министърът. След оценката на пътната безопасност обаче първо трябва да се направи идеен проект, техническият е на следващ етап. На практика, докато се стигне до избор на фирма изпълнител и първа копка, ще минат около 3 години, каза Цеков.

Според запознати една от идеите е първо да се направи законодателна промяна, която да позволи новите ленти за движение да се изградят върху сегашния сервитут на магистралата. Той се простира до 8 метра встрани от магистралата и принадлежи към нея. В противен случай трябва да се установи чии са земите около аутобана и да се отчуждават, а това би погълнало средства колкото да се строи нова магистрала.

Има още едно обстоятелство, което прави задачата трудна - тунелът “Траянови врата” няма как да се разшири, тъй като това е равносилно на прокопаването на нов тунел. На практика трите активни ленти за движение, които ще се получат след разширението, ще трябва да се свият до две в тунела. Това означава, че

в района след Ихтиман редовно ще се образуват тапи,

когато трафикът е голям. Същото ще се получава и откъм другата страна в другата посока на движение.

На забележката на депутатите от “Възраждане”, че сроковете за разширяването на аутобана са прекалено разтегливи, министър Цеков отговори, че в момента се готви пакет от промени в Закона за устройство на територията и други закони и наредби, които да облекчат бюрократичната тежест поне когато става дума за обекти от национално значение. Но при всички случаи етапите не може да се прескачат и на практика, ако не минат 3 години до началото на строителството поне две години ще са необходими със сигурност.