България постигна за пръв път успех в заведените дела от нас и други европейски държави срещу пакета за мобилност на Европейския съюз, който въведе регулации в международния автомобилен транспорт, съобщават от Съюза на международните превозвачи. Очаква се в началото на 2024 г. да отпадне спорната разпоредба за връщането на камионите до мястото им на регистрация, която българските превозвачи и техни колеги от други страни обжалват в Съда на Европейския съюз в Люксембург.
Това стана ясно от доклада на генералния адвокат на Съда на Европейския съюз Джовани Питруцела, който публикува заключението си по делата, образувани по жалби на България и други държави членки на ЕС. Препоръката на генералния адвокат е да се отмени правилото за връщането на камиона до оперативния център по държавата по установяване най-малко в рамките на осем седмици.
„В този смисъл беше и жалбата на България, която настояваше този текст да бъде отменен поради пълното му противоречие с основните принципи на правото на ЕС. В крайна сметка генералния адвокат споделя аргументите ни, че като не е извършена оценка на въздействие, не е могло да се оцени дали с тази мярка ще се постигнат заявените цели от законодателя," обясни Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи. Основният аргумент е липсата на пропорционалност, става ясно от решението дълго 271 страници, от които 240 страници са мотивите на адвокат Питруцела.
В хода на делото Съюзът на международните превозвачи е представил изследване, което е подкрепило тезата за вредните последици от връщането на камионите, което явно е било оценено от генералния адвокат, при формирането на неговото правно становище.
Заключението на генералния адвокат има препоръчителен характер към съда, но практиката сочи, че в преобладаващата част от случаите магистратите вземат под внимание препоръките направени от генералния адвокат и съдебното решение излага мотиви сходни с тези на в заключението, съобщават от Съюза на международните превозвачи.