Той може да е "акула в бизнеса", но като мениджъри повече успяват "делфините"

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Вашият шеф или не знае правилото, че неговото човешко разбиране към служителите повишава производителността и лоялността им, или не му пука за него. Затова когато му казвате, че се налага спешно да си тръгнете, понеже са се обадили от забавачката, че дъщеря ви има температура, отсича "Хубаво, върви си, но си пусни един ден отпуска".

Става ви много криво от отношението му. При това вече е следобед. А и вие работата ще си я свършите, както винаги досега. Едва се сдържате да си пуснете не един ден отпуска, а предизвестие за напускане.

Може би трябва. Специалистите по работни отношения казват, че неразбирането на шефа в трудни или важни моменти в личния живот трябва да е "червен флаг" за подчинените.

Той не ги цени, следователно не могат да разчитат на успех в кариерата. Защото колкото и голям експерт да е в професионалната си област, началникът им не е далновиден мениджър. Липсват му качества да ръководи, а и морал. Вероятно има и още особености, които не ги насърчават да работят и да изпитват удовлетворение.

Когато мениджърът не взима предвид личния проблем на свой служител, това означава, че
не зачита границите му, не изпитва съпричастие и състрадание, не е гъвкав в мисленето си, че е човек със съмнителни ценности и съмнителна почтеност, обясняват експертите. По правило такива хора не успяват на ръководни позиции.

Онзи, който е издигнат, само защото е "акула в бизнеса", рано или късно ще се провали, когато трябва да управлява екип. За да го прави ефективно, е нужно да е "делфин" - и той самият да подкрепя подчинените си, и да култивира такава среда, че те да се подкрепят помежду си.

Сравнението с двата вида риби е доста ясно. (Акула, делфин, кит или медуза сте и кой тип как постига успех)

Екипът се нуждае от сътрудничество и коопериране между всички членове, в това число между шефа и подчинените. Щом подход на мениджъра е на акула - "изяж", никакви подобни връзки не се получават.

Тъкмо обратното е при делфина. Той не е обсебен от егоизъм, изгражда взаимоотношения, подкрепя другите, безкористен и дружелюбен е. Не изоставя никого в беда. Знаете, че тези социални и суперинтелигентни риби, които живеят на малки стада, изнасят наранените си и болни събратя до повърхността на водата, за да дишат. Не е мит, че спасяват и давещи се хора. Те имат нещо като морален кодекс, който никога не нарушават - влагат всички сили в опит да помогнат, дори това да застрашава самите тях.

Зоологическото описание не е патетика, а дава доста точна представа защо ще сте много по-успешни в работата си и ще се чувствате много по-щастливи с шеф делфин. И защо шеф акула е "червен флаг" според специалистите по трудови отношения.

Впрочем те изтъкват интересно наблюдение от анкети след пандемията - случила се е дигиталната и хибридна еволюция в работата, придружена със засилен фокус върху благосъстоянието на служителите на работното място. Хората показват засилена непоносимост към токсичните фирмени култури. Сега очакванията за здравословна и положителна работна среда са по-високи от всякога, те определят в огромна степен дали служителите са удовлетворени и дали биха напуснали.

Наистина помислете дали не е по-добре да си потърсите друго място. Естествено, без да реагирате спонтанно, когато той не прояви съпричастие. И естествено, след като все пак бъдете честни пред себе си.

Ако много често ви се налага да отсъствате, ако заради това не успявате да си свършите работата навреме и качествено, ако това пречи на общите задачи, може би шефът ви не е акула. Той не може да проявява толкова голямо разбиране към личните ви проблеми, че да допуска провал на екипа. Длъжностната му характеристика му вменява друго.

Вероятно трябва да си потърсите друго място, където ще сте в състояние така да организирате задълженията си, че да ги съчетавате с личния си живот. Това е още по-възможно след пандемията, когато се видя, че в много професии и длъжности е дори по-продуктивно да се работи дистанционно - изцяло или в част от времето.

Но ако шефът ви проявява подобно отношение в редките случаи, когато ви се налага да поставите на първо място детето си или нещо друго важно за вас, ако демонстрира липса на съчувствие към останалите колеги, няма какво да се колебаете. Той си е такъв и няма да се промени. Може да го уволнят или да го преместят на пост, на който няма нужда да ръководи хора. Но може и да не случи скоро или никога.

А с тази акула начело и ще сте нещастни, и няма да стигнете далеч.

---- Работно време по всяко време

Служителите бягат и от шеф, който не цени личния им живот и в друг смисъл - смята, че няма граница между работно и свободно време, посочват специалистите по "Човешки ресурси".

Според техните наблюдения често проблем за хората не е толкова фактът, че им се налага да останат на работа или да работят дистанционно по-дълго от определените часове или в почивни дни, а отношението на шефа - че той смята това за естествено, не зачита правата им и проявява неуважение.

"Хората са убедени, че като не цени тяхното лично време, мениджърът не цени и самите тях. Това е по-силният стимул за напускане, отколкото безспорното нарушение на Кодекса на труда, което извършва шефът", поясняват експертите.

Друг особено дразнещ аспект е липсата на интерес и съпричастие от началника към радостни събития от личния живот на подчинените. Добрите мениджъри ги отбелязват и празнуват. Лошите казват примерно "Какво ме интересува, че той/тя щял/а да се жени, не може да е разсеян/а, тук сме се събрали да работим". Тогава служителят чувства липсата на всякаква човешка връзка с шефа си.

Обръщането на внимание на важни етапи в личния живот на служителите е един от ключовите фактори за тяхната лоялност към мениджъра, екипа и компанията, подчертават специалистите по управление на персонала.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Вместо доброта - стратегическо използване на гнева за успех в кариерата

Как да се сработвате с колега некадърник

Индивидуалист или конформист? Цивилизационен избор, който определя успеха

Не завиждайте на колеги, възхищавайте им се и ще сте по-успешни

Дисциплината - вашата суперсила за успех

Мързелив шеф - претоварени подчинени, или рисковете на стила ограничено управление

Как да се справяте с колега самохвалко и защо това е пасивно-агресивно поведение

Защо непременно да отдалечите колеги, които ви заразяват със стрес

Диагноза: Професионална анхедония. Симптоми и конкретни стъпки да се измъкнете

Без кураж няма слава или как да постигате успех с 10-процентното правило

Когато шефът има предубеждение към вас - конкретни стъпки да го обезсилите