В колите трябва да се намери място за още един резервоар - с вода

Ще настъпи ли автомобилната революция със създаването на двигател с вътрешно горене с водно охлаждане с водородно горене, а не с бензиново или дизелово гориво?

Батерийната електрическа кола ли е единствената алтернатива за бъдещето на мобилността? Може би не. Тъй като изследванията продължават особено от страна на двигателя с водородно горене, който става все по-възможно решение.

Преходът към автомобили без вредните въглеродни емисии (поне по време на употребата му) е в ход и изглежда, нищо не може да го спре, въпреки че производителите започват да изпитват известни съмнения, защото пазарът не следва въображаемата продажбена крива.

Въпреки това досега политиците и мнозинството от автомобилните гиганти

смятат, че единственото решение е в електрическа кола с батерии

Но това все още не е така за всички компании. Toyota, водещият световен производител, вече обясни, че не вярва в едно-единствено, универсално решение и че утрешната мобилност ще включва мозайка от възможности - включително хибридна кола, но също и такава, която работи с водород.

И то става въпрос не за водородна кола в сегашния  вид, оборудвана с горивна клетка, в която водородът се използва като енергиен вектор в смисъл, че се трансформира чрез електролиза в електричество, което на свой ред захранва малка батерия (1 или 2 kWh), за да кара колата да работи.

Съществуват други технологии, над които усърдно работят автомобилните производители. И се развиват. Toyota, и не само, проучва възможността за директното  впръскване на водород в двигател с вътрешно горене.

В този случай по принцип водородът замества бензина или дизела.

Това е технология, която BMW изучава задълбочено в продължение на 20 години, но без да успее да я развие напълно поради загубите на помпата на двигателя, но също и поради трудността при контролиране на изгарянето на силно запалимия водород.

Японският производител обаче подаде нов патент за двигател, който представя някои специфични характеристики и преди всичко решение на най-голямата трудност, срещана при двигателя с водородно горене: неговото охлаждане.

За да контролират горенето, инженерите са разработили система за впръскване на вода в цилиндрите. Принципът е следният: между фазите на горене, по време на които се впръсква водород и след това се изгаря,

се използва впръскване на вода, за да се охладят вътрешните стени на цилиндъра

и по този начин да се направи процесът устойчив.

Най-известният водороден модел е Toyota Mirai. Колата обаче работи с горивни клетки, а не с двигател с вътрешно горене.
Най-известният водороден модел е Toyota Mirai. Колата обаче работи с горивни клетки, а не с двигател с вътрешно горене.

Тази техника е доста подобна на тази, разработена от специалистите по двигатели от компанията AVL Racetech, която също е направила система за впръскване с гореща вода, за да се постигне по-хомогенно горене и да се намалят рисковете от самозапалване поради запалимата природа на водорода. Разликата е, че устройството на AVL Racetech инжектира вода едновременно с водорода. И очевидно работи, тъй като един двигател в момента използва този процес на захранване.

Той развива максимална мощност 400 к.с.

и въртящ момент до 6500 об./мин, което е доста обещаващо.

Ще трябва да се види дали всичко това ще бъде приложено в реални условия в дългосрочен план и дали има надеждност. Освен това производителите ще трябва да преценят и количеството вода, което трябва да побере един автомобил. При тази нова технология ще има нужда от два пълни резервоара - един с водород и един с вода. Освен това автогигантите също ще трябва да произвеждат зелен водород от възобновяеми енергийни източници – масово, за да може това ново решение наистина да е екологично по модерните стандарти.