Европейските производители масово пускат автомобили на ток за около 50 000 лева по неволя

Европейските производители на автомобили планират десетки по-достъпни електрически модели през следващата година. Компаниите се готвят за "EV зима", продиктувана от новите цели на ЕС за въглеродните емисии и ожесточената конкуренция от Китай.

Фирмите ще пуснат много коли на ток на цени около 25 000 евро, но базовите им версии няма да предлагат кой знае каква автономност, която ще е в порядъка на 350 км или максимум 400 км. Също така това ще са електромобили от малкия сегмент и няма да са много комфортни, нито ще предлагат място за достатъчно багаж за спокойно пътуване на семейство с повечко куфари.

Така че и въпросните 50 000 лева не са малко пари за на практика една градска кола. Дилърите се надяват да привлекат много повече клиенти и с изгодни лизингови планове, които се прилагат и сега, най-вече в Западна Европа. За да се намали месечната вноска, остатъчната стойност на електромобила може да стигне и 50 процента от цената на колата при определени условия, като например ограничение на годишния пробег.

Всичко това европейските производители ще направят до голяма степен по неволя, защото от тези по-евтини електрически коли печалбата им не е голяма. Те ще се опитат обаче да наваксат с оборот, а и все пак трябва да се поберат в новите екологични норми, наложени от ЕС, иначе ще трябва да плащат глоби от стотици милиони евро.

Анализаторът на Barclays Хенинг Косман изчислява, че световните производители на автомобили ще пуснат повече от 100 нови чисто електрически модела тази година в Европа, но по-ниските цени, необходими за реализиране на продажбите, могат да причинят "EV зима".

"Много потенциални клиенти смятат, че закупуването на електрически автомобил сега е грешка, защото знаят, че могат да получат по-добра кола с по-дълъг пробег и по-нова технология и най-вероятно на по-ниска цена много скоро. Това наистина е спиралата надолу", смята специалистът.

"Може да има ценова война, но не съм сигурен, че европейците ще я спечелят", казва пък Александър Мариан от AlixPartners.

Списъкът с нови модели варира от електрически седани и SUV до суперавтомобили и хиперколи - от всичко по-много. В него не присъстват китайски модели, защото малко са местните компании, които имат ясни планове за продуктовата си гама в Европа и през следващата година. Дори и да има такива, те все още не са достатъчно популярни в България, а и в Европа.

Alfa Romeo Giulia

приблизителна цена - 50 000 евро

След като Dodge Charger става електрически, Alfa Romeo Giulia е следващият на екологичната опашка. Използвайки същата платформа STLA Large на Stellantis, която е в основата на множество електрифицирани модели, следващата Giulia ще има типичния италиански дизайн. Колата обаче ще има освен чисто електрическо и задвижване с ДВГ. Електрическата версия може да достигне до 1000 конски сили в спецификациите на Quadrifoglio, докато топ бензиновата джулия може да използва същия 3-литров шестцилиндров Hurricane с двоен турбокомпресор, който се намира в Ram 1500.

Audi A5

47 000 евро

A5 замества не само едноименния модел, но и A4. Предната част има нов светлинен подпис. Хечбекът и комбито са с еднаква дължина и широчина, съответно 4,83 м и 1,86 м. За сметка на това комбито е с два сантиметра по-високо (1,48 м). Audi A5 разгръща своята електрифицирана гама на нова платформа, която може да поеме традиционни двигатели, някои от които се поддържат от 48-волтови микрохибридни устройства. Такъв е случаят с дизеловата версия 2.0 TDI 204 к.с., със задвижване на две или четири колела, или с версията S5 (3-литров V6 с 367 к.с.) със стандартна трансмисия Quattro.

BMW X3

63 900

Това ново поколение на X3 ще има осветена решетка, наречена Iconic Glow. Вътре кросоувърът използва по-големия от двата извити панела, предлагани от марката, с 12,3-инчови цифрови инструменти и 14,9-инчов централен сензорен екран. Всичко е оживено от OS9 версията на мултимедийната система на BMW, която може да показва елементи в добавена реалност. Неговата 100% електрическа версия ще води самостоятелна кариера и ще бъде представена след около година. Дизайнът му трябва да е съобразен със стила на концепцията Neue Klasse X, която ще потопи BMW в нова ера.

Дизайнът на последното BMW X3 няма да има нищо общо с електрическата версия, която трябва да е съобразена със стила на концепцията Neue Klasse X. СНИМКИ: ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ
Дизайнът на последното BMW X3 няма да има нищо общо с електрическата версия, която трябва да е съобразена със стила на концепцията Neue Klasse X. СНИМКИ: ПРОИЗВОДИТЕЛИТЕ

Citroen C5 Aircross

35 000 евро

Големият брат на C3 Aircross ще бъде възможно най-достъпен сред компактните SUV модели, а бъдещата Dacia Bigster може да бъде неговата цел номер 1 на пазара на бюджетните коли. Ще се предлага се с почти всички двигатели в групата, както термични, така и електрически, може да има и версия със 7 места.

DS 8

60 000 евро

За да легитимира статута си на единствения френски производител на луксозни автомобили и да отпразнува десетте години независимост, марката DS Automobiles трябва да нанесе голям удар с този модел, директно взет от концептуалния автомобил ASL (Aero Sport Lounge). Само електрически, като всички нови DS, 8 обещава да предложи както добър аеродинамичен коефициент. Базирано на платформата STLA Medium, това превозно средство с дължина приблизително 4,80 м ще може да побере до 98 kWh батерия, за да осигури 700 км автономност.

DS 8 обещава 700 км пробег.
DS 8 обещава 700 км пробег.

Fiat Grande Panda

18 900 евро за бензин, 23 500 за ток

Grande Panda и бъдещето на Fiat като цяло е обновяването на марка е с коли на достъпни цени. Новият модел трябва да стане реален конкурент на бъдещото Sandero. Grande Panda използва всички най-евтини технологии, налични от Stellantis. Заема така наречената платформа Smart Car от Citroen C3, с която споделя почти всичко.  Въпреки всичко той успява да има своя индивидуалност. Фиатът ще разполага с 48-волтов микрохибриден агрегат със 100 к.с. и електрическа версия от 113 к.с. за 44 kWh батерия (обявени 320 км автономия). Кабелът за зареждане излиза от люк отпред.

Fiat Grande Panda е готов за подвизи.
Fiat Grande Panda е готов за подвизи.

Fiat Multipla

19 500 евро

За разлика от култовия ван Multipla с три седалки отпред, познат между 1998 и 2010 г., наследникът предпочита да се слее с тълпата , използвайки възможно най-много части, общи за неговите технически братовчеди - Citroen C3 Aircross и Opel Frontera, както и техните хибридни технологии и електрически двигатели. Той ще използва интериора на Grande Panda, но ще предлага и версия за 7 души.

Ford Capri

46 000 евро

След Explorer Ford пуска този втори SUV, който възприема стила fastback, т.е. с дълбока задна част. Платформата все още е от Volkswagen. Някои от феновете на марката по отношение на името, което няма нищо общо с модела от миналия век. Създаден на техническата база на Volkswagen ID.5, Capri има междуосие от 2,77 м, за да осигури добър простор и за двата реда. При пускането на пазара може да избирате между задвижване на две или четири колела в зависимост от мощността: 286 к.с. на задната ос или 340 к.с. при задвижване на всички колела с добавяне на електромотор отпред.

Hyundai Inster

20 000 евро

Добър ход от корейския производител с този много компактен модел (3,83 м дължина), но с междуосие (2,58 м), равно на това на Clio V, което е с 22 см по-дълго. Inster дори предлага лукса на седалка, плъзгаща се с 16 см, увеличавайки обема на багажника от 280 на 351 км.м. Като база този захранван с батерии мини-SUV предлага двигател, развиващ 97 к.с. и 147 Nm въртящ момент с батерия от 42 kWh за обявен пробег от 300 км. Горната част на гамата (49 kWh) се увеличава до 355 км автономност с двигател от 115 к.с.

Hyundai Inster обещава да бъде един от най-изгодните електрически модели на пазара.
Hyundai Inster обещава да бъде един от най-изгодните електрически модели на пазара.

Kia EV5

45 000 евро

Kia също се захваща с електрическите компактни SUV със специален модел. По същество това ще е електрически Sportage, кото пък ще бъде обновен през годината. EV5 е изграден на 400 V платформа, а не на 800-волтова. С двигател с мощност 218 к.с. можете да изберете батерия с мощност 64,2 kWh или 88,1 kWh, с която обявеният пробег достига 550 км. С тази голяма батерия ще се предлага и версия с 313 к.с. с 2 мотора и задвижване на 4 колела, която ще обещава пробег от 500 км.

Mercedes CLA

50 000 евро

Mercedes CLA ще е доста интересен електрически модел със своята ниска консумация на енергия. С т. нар. "постоянно възбуден" блок, който е свързан с двустепенна скоростна кутия, колата постига среден разход от 12 kWh/100 км, което е добра референция за автомобил с мощност 238 к.с. С батерия от 90 kWh CLA може да обяви рекорден пробег от 750 км. Технологичната демонстрация на сила ще продължи вътре с използването на изкуствен интелект за управление на автономно шофиране от ниво 3, но също така и функционалностите на екрана Hyperscreen. Той ще заема по-голямата част от широчината на таблото, а работата му ще бъде поверена на нова операционна система.

Nissan Micra

25 000 евро

От разкриването на концептуален автомобил през 2022 г. не се шуми много за бъдещия Nissan Micra, който ще използва шасито на електрическото Renault 5 като основа. Японците ще се върнат към дизайна, който ще напомни за първото си поколение, пуснато на пазара в началото на века. С шасито, двигателя и батериите на своя френски братовчед японците ще претендират за 300 до 410 км автономност в зависимост от избрания акумулатор.

Nissan Micra ще вземе някои елементи от този прототип.
Nissan Micra ще вземе някои елементи от този прототип.

Nissan Leaf

40 000 евро

Този модел вече доста отдавна бе най-продаваната електрическа кола в света, благодарение на технологичния си напредък, но и поради липсата на конкуренция. Това трето поколение ще трябва да вдигне летвата високо, за да се бори със стотиците нови електрически коли. Leaf 2025 ще се превърне в нещо като кросоувър. Технологията му ще се базира на шасито на Renault Megane E-Tech, от което ще бъдат заимствани и двигателите и батериите.

Skoda Epiq

25 000 евро

Skoda също се пуска в пазара на електрически коли за 25 000 евро и скоро ще пусне този компактен SUV с дължина 4,10 м. Това ще използва шасито и батериите на бъдещия Volkswagen ID.2, за да претендира за 400 км автономност.

Skoda Epiq е малък 4-метров електрически кросоувър.
Skoda Epiq е малък 4-метров електрически кросоувър.

Volkswagen ID.2

25 000 евро

Базовата електрическа категория, чиято цена от 25 000 евро беше достигната от Renault с R5 E-Tech или дори по-малко на Citroen с e-C3, ще бъде допълнена с още един модел. Германският производител разполага с подходящите доставчици, а също така ще пусне малка кола на ток на достъпна цена. ID.2, чийто стил напомня на старото Polo, ще има задачата да се справи по-добре в автономността и мощността на зареждане от конкуренцията.

Volkswagen се надява ID.2 да го измъкне от кризата.
Volkswagen се надява ID.2 да го измъкне от кризата.

Тойота BZ3X

45 000 евро

Toyota трябва да достигне крайъгълен камък с това електрическо превозно средство, чиято дължина може малко да надхвърли 4,50 метра. Семеен по душа, той ще дойде в Европа срещу 100% електрическите версии на Peugeot 3008, бъдещия Citroen C5 Aircross, но също и ID.4 и ID.5 от Volkswagen и новия Ford Explorer.

Tesla Model Y Juniper

Редки са рестайлингите, които са събитие. Но тук обаче говорим за звезда на електрическия пазар, която бе най-продаваната кола в Европа и в света през 2023 г. Развитието се очаква с нетърпение от всички, които вече имат Model Y и искат да знаят дали си струва да сменят автомобила, както и от тези, които все още не са си купили. Очакват се промени, подобни на тези, направени при Model 3, особено в салона и технологиите, които трябва да подобрят автономността. Отвън модернизираният Model Y ще се откроява от 3-те с нови светлинни ленти отпред и отзад.

BMW M2 CS

90 000 евро

BMW вече тества ново M2 CS, което означава, че можем да го видим още тази година. Съобщава се, че автомобилът ще има 518 конски сили и ще остане със задно предаване. Той също така трябва да получи подобрения като по-твърдо окачване, по-добри спирачки, опростен интериор и леко ревизирана каросерия.

Ferrari Electric Supercar

500 000 евро

Ferrari има два нови мощни автомобила на хоризонта. Първият е електрически. Изпълнителният директор на Ferrari Бенедето Виня казва, че първото ферари на ток ще има "уникално" усещане, което все още ще доставя забавно и вълнуващо изживяване при шофиране.  Първият EV суперавтомобил на Ferrari може да има два или четири електрически мотора в зависимост от конфигурацията, като са възможни над 1000 конски сили.

Lamborghini Revuelto SVJ

750 000 евро

Lamborghini Revuelto е впечатляваща машина. Суперколата съчетава 6,5-литров V-12 двигател с три електрически мотора за общо 1001 конски сили и време за ускорение от 0 до 100 км/ч за около 2,4 секунди. Но както Aventador преди него, винаги има място за подобрение. След като Revuelto е разпродаден до средата на 2025 г., Lamborghini може да въведе по-мощния вариант още през лятото.

Ще има премиера на по-екстремна версия на Lamborghini Revuelto.
Ще има премиера на по-екстремна версия на Lamborghini Revuelto.

Porsche Electric Hypercar

3 милиона евро

Следващият хиперавтомобил на Porsche ще бъде захранван с батерии и трябва да замести 918 Spyder и Carrera GT. Базиран на концепцията Mission X от миналата година, хиперавтомобилът може да има до 1700 конски сили и да може да достигне 100 км/ч за по-малко от 2 секунди. Както при всяка малка хиперкола, това Porsche ще бъде доста скъпо. След като Mercedes-AMG One иска 2,5 милиона евро, а Aston Martin Valkyrie струва над 3 милиона, електрическият хиперавтомобил на Porsche трябва да попадне в подобна територия.

Porsche 718 Boxster/Cayman EV

80 000 евро

Boxster и Cayman стават електрически. Първоначално Porsche прекрати дуото с двигатели с вътрешно горене на европейските пазари, преди да ги спре и в САЩ. И двете версии на спортната кола ще видят EV аналог през 2025 г. Ако електрическият Macan е някаква индикация, Boxster и Cayman ще имат същата 800-волтова архитектура като кросоувъра и трябва да поддържат DC зареждане при 270 киловата.