Тя вдига продуктивността, удовлетворението от работата и репутацията
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
"Да им благодаря?! Че те си изпълняват служебните задължения, за които получават заплата!"
Ако шефът ви смята така, значи е лош мениджър. Пропуска възможности да мотивира подчинените си за по-високи резултати.
Ако вие смятате така и никога на благодарите на колеги, пропускате възможности за по-висока репутация и за успех в кариерата си.
Научно доказано е, че културата на благодарност е изключително важно условие за добра атмосфера на работното място. Нещо повече - тя е директен фактор за вдигане на продуктивността и ефективността.
Макар че това е отдавна известно от маса проучвания, пък и е близко до ума, изследователите периодично го проверяват. Защото изглежда, че е много трудно за практикуване.
Нова американска анкета показва, че на работното място хората най-рядко изпитват и изразяват благодарност.
В друго скорошно проучване екип от Бизнес училището "Уортън" в Университета на Пенсилвания установява, че когато мениджърите открито изразяват благодарност, производителността на техните служители скача. Много просто - когато разбират, че ръководството изпитва признателност към тях, те са мотивирани и работят по-добре. Но има и още - казват, че са удовлетворени.
Съвсем пряк измерител на ефекта е, че в такива компании текучеството спада. Доволните хора са лоялни, не напускат място, на което се чувстват сигурни, оценени и щастливи.
Ползата навън е, че се подобрява репутацията на фирмата като страхотно място за работа и това привлича хора към нея. Пак с изследвания е доказано, че при равни други дадености - като пост, заплащане, условия на труд, служителите предпочитат компании, за които са чули, че задължителна част от корпоративната култура е културата на признателност.
Ако работите в екип, шефът на който и при най-големия успех не се сеща една добра дума да каже, вероятно ще ви е чудно, че има компании, където изказването на благодарност е превърнато в ритуал, задължителен за седмичните срещи. В началото той се струва на всички някак неудобен, посрещат го скептично. Мениджърът обаче - по собствена воля или по волята на висшестоящите началници - не се отказва. Постепенно резултатите стават видими - хората работят по-ефективно, а и започват да очакват този ритуал с нетърпение. Благодарността се превръща в културна норма.
Впечатляващо е, че когато идва от шефа, това работи на всички нива. Повлияни от него, хората изпитват и изказват признателност помежду си. Създават се хармонични взаимоотношения между колегите, подобрява се комуникацията им. Повишеното доверие прави не само по-здравословна средата, но води и до по-гладко функциониране на самите работни процеси.
Мениджърът, който е в състояние да изказва благодарност на подчинените си, и печели благодарност. Като дава обратна връзка на служителите си, че са ценени и уважавани, той получава същото.
Културата на благодарност е реципрочна, изтъква Лидия Хенри, консултант по лидерство.
Точно това трябва да запомните, за да възпитате своята лична култура на благодарност - тя е реципрочна. Когато благодарите на колега, който си е свършил отлично работата и ви е дал възможност вие отлично да свършите своята, той ще ви отвърне със същото.
"Ама не сме се събрали да си благодарим, а да работим" е изключително глупава мисъл. Изгонете я незабавно, защото вреди на професионалния ви успех.
Първо, вашето изказване на благодарност към колега има конкретно въздействие върху вас самите, категорични са психолозите. Когато се чувствате благодарни за нещо или на някого, това ви позволява да се наслаждавате на положителни преживявания, да се справяте по-добре със стреса, да подобрявате устойчивостта си, да изграждате по-силни връзки на работното място. Накратко, подобрявате психичното си здраве.
Второ, когато се съсредоточите върху благодарността по време на работния си ден, повишавате нивото на позитивност, което пък води до ръст на производителността и ефективността.
Това е много лесно за разбиране. Помислите си кога се справяте по-бързо и по-качествено със задачите - когато сте доволни или когато сте ядосани. Накратко, като изпитвате благодарност, си давате шанс за по-високи резултати и за напредък в кариерата.
Трето, не само поведението на шефа, но и вашето поведение има въздействие върху колегите ви. И негативността, и позитивността имат свойството да се разпространяват в околната среда.
Може ви няма да сте в състояние да повлияете на всички. В екип от десетина човека обикновено се намира поне един, който не може да се зарази и нито да почувства, нито да изкаже благодарност към другите. Но все пак изследванията сочат, че повечето хора се насърчават и се създава работно място, което е приятелско. Дори и да не се случи така, вие самите със сигурност ще печелите приятелско отношение и уважение от свестните колеги.
Благодарността подобрява усещането за благополучие, установява изследване на "Харвард бизнес ревю". Когато шефовете и колегите са в състояние да изразят признателност, това води до подобрени механизми за справяне с всякакви проблеми и предизвикателства на работното място.
Добре, всичко изглежда наистина логично, но защо рядко се прилага на практика?
Ами най-напред заради разпространеното грешно мислене, че когато някой работи добре, това си му влиза в служебните задължения и за това получава заплата. Заслужава финансов бонус или морална награда - признание, благодарност, похвала, ако прави нещо много повече.
После заради лошото възпитание. Не всички мами са научили децата си на вълшебната думичка "Благодаря", а малко са ги възпитавали, че трябва да ценят и изпитват благодарност за това, което имат и получават.
Всъщност културата на благодарността не е масово разпространена в уж цивилизованите западни общества. Благодарността като вътрешно осъзната културна норма е все по-малко присъща на съвременния човек, който все иска нещо повече, а това, което получава, мисли, че му се полага по право, твърдят социалните психолози.
И какво да правите, ако културата на благодарността хич я няма на вашето работно място? Наистина, тя тръгва от шефа, но него не можете да промените. Можете обаче да промените себе си, да казвате "Благодаря" на другите, да повишавате благополучието и продуктивността си, а чрез това да се развивате като личност и да постигате професионални успехи.
----- Защо е толкова важно
През 1943 г. Ейбрахам Маслоу дефинира основните потребности и ги подрежда в пирамида. Той ги йерархизира така:
- Физиологични (глад, жажда, подслон, секс и други телесни нужди);
- Безопасност (сигурност и защита от физически и емоционални страдания);
- Социални (привързаност, принадлежност, приемане от страна на другите, приятелство);
- Уважение (самоуважение и уважение от другите, самостоятелност, авторитет, статут, признание и внимание);
- Самоизява и самореализация (нуждата да станеш това, което си способен да станеш, да се издигаш, да осъществиш възможностите си).
Съществува последователност при удовлетворяване на потребностите. То започва от стоящите в основата на пирамидата и когато те бъдат задоволени, се проявяват следващите на по-горното равнище. Най-щастливи са хората, които стигат до задоволяване на потребностите си от петия ред.
Потребността от уважение е в четвъртия ред, част от нея е признанието, сиреч и благодарността. Когато тя е задоволена, се превръща в стъпало за следващата - самоизявата.
Има обаче и обратно влияние. Когато човек не дочаква уважение на работното място, където прекарва голяма част от живота си всеки ден, започва да чувства, че не е удовлетворена потребността му от принадлежност, да изпитва емоционално страдание и да поставя под съмнение дали си заслужават парите, които изкарва тук, за да задоволява физиологичните си потребности.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Топ 5 на най-досадните колеги и как да се отървете от тях
Асистент на шефа - това не звучи гордо, но не го подценявайте
Комплиментът - истината, не цялата истина
И леки вербални подхлъзвания тежко чупят професионалния успех
Как да работите с шеф микромениджър, за да напредвате в кариерата
Ефективни техники срещу колега клюкар
5 начина да се вдъхновите за професионален успех през 2025
Уважението подобрява отношението - какво да не пропуснете в последния работен ден
Признаци, че работохолизмът може да взриви живота ви, се хващат по празници
Синдромът на лъскавото нещо и мъдростта "Това ми е достатъчно" в кариерата
Дали от ума си патите? 7-те най-опасни капана за умния пред успеха в професията
Защо да не блестите пред неуверен шеф