Отминалият сезон е първият с наказателни мерки
Какво се случва, ако не допуснете фирмата за дялово разпределение да ви отчете топлата вода? Шокиращи сметки.
С промените в Наредбата за топлоснабдяване, които са в сила от 9 юни 2015 г., при неосигурен достъп за отчет на водомери на имота
се начислява
служебен разход
до 280 л на ден
на човек
На месец това означава до 8 куб. м или годишно до 100 куб. м вода. Всъщност това е първият сезон и първите изравнителни сметки, в които се начисляват наказателни мерки за домакинства без отчетен водомер.
Вземаме две изравнителни сметки на жилища с приблизително еднаква квадратура - три стаи, баня и кухня, и един и същ брой на обитателите - по двама (виж факсимилетата).
В единия случай домакинството е пропуснало датите за отчет и не е повикало топлинния счетоводител. В изравнителната му сметка за топлата вода са начислени 1062,61 лв. за година (от 1 май 2015 до 30 април 2016 г.). А за отопление дължимите пари са 579,73 лв. Заради неосигурения достъп до уредите върху радиаторите и до водомера
е начислен
максимален
разход на енергия
Втората сметка е на клиент с дистанционен годишен отчет на уреди и водомери, като доплащането (165 лв.) идва от факта, че през този отоплителен сезон домакинството е отоплявало една стая в повече спрямо предходния. То има начислена сума за топла вода 257,69 лв. за цялата година и 606,21 лв. за парно за сезона.
Преди дни на пресконференция Милена Стоянова от фирмата за дялово разпределение “Техем” показа изравнителна сметка с дължими пари за топла вода 1800 лв.
Втората наказателна мярка е: ако има разлика между общия водомер и сбора на показанията на индивидуалните, то тя се разделя между домакинствата, които не са осигурили достъп.
Такъв е случаят с домакинството със сметка за топла вода от 1800 лв. При него се получава две в едно - един път начислен максимум за топлата вода и втори път - получава “бонус” от разликата между общия и индивидуалните водомери.
А ако общият водомер показва по-малко ползвана вода от данните на индивидуалните, тоест се получава излишък, то разликата в парите се разпределя само в полза на собствениците, които имат уреди.
Същите наказателни мерки, които
ще доведат до
шокиращи суми
за плащане,
са и за клиенти, чиито жилища нямат водомери за топла вода или пък уредите им са стари и не са минали през метрологичен надзор, както и при нарушена пломба.
Наредбата предвижда в случаите, когато разликата между общия водомер и индивидуалните надвишава 30%, да се извърши задължително проверка от топлинния счетоводител, топлофикацията и представител на етажната собственост. След това се съставя констативен протокол с коригиращи мерки. Първо се прави проверка на всички индивидуални водомери за топла вода. Инспектира се как са монтирани, целостта на оловни и холендрови пломби, срокът на валидност на периодичната проверка. Проверяват се и имотите, в които няма водомери, уточнява се броят на обитателите им. Проверката се извършва в срок до един месец след съставяне на констативния протокол.
Прави се извънредна метрологична проверка и на общия водомер.Тя е за сметка на топлопреносното предприятие и се извършва също в срок до един месец след съставяне на протокола.
Ако се установи, че общият водомер не е изправен, за времето, когато е бил повреден или е липсвал, общото количество гореща вода се смята на база на данните от индивидуалните водомери плюс количествата, начислени за жилища без такива уреди.
Миналият отоплителен сезон е бил по-къс с 15 дни и средно с 1 градус по-топъл. В сравнение със сезон 2014-2015 г.
цените на
парното са били
с 20% по-ниски
Така, логично е и сметките да се по-ниски.
Данните на “Техем” показват, че за имот до 70 кв. м отоплението и топлата вода за сезона са средно 455 лв., като сумата за водата е за 1 г.
Парното и топлата вода за гарсониера до 50 кв. м е 339 лв., а за големите апартаменти - над 100 кв. м - 579 лв.
Данните на “Нелбо” са, че 45% от клиентите им са с по-ниски сметки. 47% от софиянци ще имат да доплащат, 8% са платили това, което са консумирали. 14% ще доплащат суми между 10 и 50 лв., 9% - между 51 и 100 лв., и 5% между 101 и 150 лв.
Рекламации по сметката - до 30 дни
Над 90% от клиентите на “Топлофикация София” вече са получили изравнителните си сметки за периода 1.05.2015 г. - 30.04.2016 г. Те имат възможност в рамките на 30 дни от получаването им да направят рекламация пред топлинния счетоводител.
Клиентите, които не са осигурили достъп до имотите, трябва да се свържат с топлинните счетоводители и да резервират допълнителна дата за отчет.
Дори в имота да не се ползва топлинна енергия за изминалия сезон, той трябва да бъде посетен от представител на фирмата за дялово разпределение за проверка. В случай на неосигурен достъп ще бъдат начислени сметки на максимална мощност на отоплителните тела. Преработването на една изравнителна сметка в сградата води до промяна в сметките и на останалите живеещи в нея.
Абонатите могат да поискат допълнителна дата за отчет на уредите и преразглеждане на изравнителните сметки до 1 октомври. След тази дата няма такава възможност. Припомняме, че досега с подписи на 2/3 от етажната собственост, корекции се извършваха и след този срок.
След изтичането на 30-дневния период за рекламация сметките ще бъдат въведени в информационните масиви на “Топлофикация София” и едва след 15 август клиентите ще могат да доплащат или да получават сумите от изравнението.
От 15 юли юнските сметки за топла вода и изравнителните сметки на около 4 000 клиенти, за които вече е изтекъл 30-дневният срок за рекламации, са включени в информационната система на компанията. И през тази година “Топлофикация София” дава възможност сумите за връщане от изравнение да се получават по банков път. На сайта www.toplo.bg, в раздел “Услуги” - “Обслужване на клиенти” е публикувано заявление за възстановяване на сумата от изравнителната сметка по банков път.