На юг цените на горивата ниски, на север са по-скъпи

Под 2,30 за литър дизел означавало да се продава на загуба, твърдят големи вериги 

Има бензиностанции, които не покриват дори разходите за издръжка, но не ги затварят, за да могат хората да зареждат

Евтин внос от Турция сваля цените на горивата в част от Югоизточна България, а в Северозападна са едни от най-високите заради слабите продажби и липсата на печалба за бензиностанциите.

Това е обяснението на големите вериги у нас за различните цени, които има в обектите на една и съща компания. (Виж картата). Търговците уточняват, че във всяка точка на България прилагат диференцирани цени, които зависят основно от конкурентната среда и икономическите разходи.

Наблюденията им показвали, че при равни други условия ключов фактор при избора на потребителите била цената, а след това е по-доброто качество на продуктите и услугите. Затова никоя верига или отделна бензиностанция нямала интерес да повишава изкуствено цени, тъй като веднага намалявали продажбите.

В райони, където има пряка конкуренция с малки и средни обекти, продаващи на значително по-ниски от средните цени, често и тези на обектите от големи вериги

също са по-ниски

от средната

Това се прави, за да се стимулират продажбите и да няма загуба на клиенти.

Има и бензиностанции, през които минават хиляди автомобили на ден, докато други не могат да разчитат и на стотина клиенти. Съответно и оборотите, които реализират, и печалбата или загубата, която натрупват, са различни. В някои населени места например има бензиностанции, които не могат да покрият разходите за собствената си издръжка. Те обаче не били затваряни, тъй като без тях хората нямало да имат откъде да зареждат.

Обратното - в други точки от страната имало струпване на бензиностанции и там

конкуренцията

принуждава

всяка от веригите

да се съобразява

с най-ниската цена, предлагана в непосредствена близост.

Влияние имат и постоянни разходи - за доставки, наеми, режийни, за съхранение и за задължителни запаси, за опазване на околната среда и охрана на труда, за изследователска и развойна дейност, данъци, такси, за маркетинг и реклама, за амортизации и т.н. Ако в някои точки на продажба тези разходи правели горивата твърде скъпи, тогава цената се намалявала, но за сметка на това се вдигала на друго място.

Цените зависят от транспортните разходи и дали има възможност за внос. Във Варна и Бургас влияние оказваг горива, внасяни през пристанищата, за крайдунавските региони - вносът от Румъния, за регионите на Пловдив, Благоевград, Кърджали и Кюстендил - от Гърция, в Софийски и Пловдивски - горива от Сърбия.

На това се дължали и по-ниските цени в граничните региони, особено в Кюстендил и близките до Турция области, където имало внос от Турция.

В Северозападна България цените били едни от най-високите

заради нейната

отдалеченост

от основните

маршрути за

доставка и

заради слабите

продажби,

които са недостатъчни да покрият издръжката на бензиностанциите.

Средният марж (разликата между цената на едро и дребно - бел. ред.) , с който работят големите вериги, е от порядъка на 15 ст. на литър. А след покриване на постоянните разходи печалбата била в рамките на няколко стотинки.

Данни от сайтове, които следят котировките на горивата у нас, показват, че труднообясними остават значително по-ниските цени в някои бензиностанции и като например дизел и бензин за 2,12 лева при средна за страната цена от 2,37-2,39 лв.

Сравнението на посочените ниски цени и тези на доставчиците на едро показвало, че при тях бензиностанцията трябва да има загуби от 6 до 16 ст. на литър.

Обяснението

може да е в

продажбата на

горива, купени на

ниски цени преди

време, или на

не особено

прозрачни

практики

Основните играчи на пазара у нас твърдят още, че за тях най-благоприятна щяла да бъде ситуация на пазара без резки колебания в цените. Тогава клиентите избирали по-високото качество, по-удобните магазини, по-хубавото кафе и по-качествените услуги, а не издирвали непрекъснато по-евтините обекти.

При стабилни цени професионалните търговци на дребно се борели за задържане на клиентите не с ценови фактори, а с промоции, програми за лоялност, дни на клиента и други подобни инициативи.

За седмица дизелът поевтиня с 6 ст., а бензинът с 9 ст.

През последната седмица цената на дизела е паднала с 6 ст. в големите вериги бензиностанции и средно той струва под 2,40 лв., показа проверка по обектите. При бензина намалението е с 9 ст. и средната му цена е 2,37 лв. Спадът на цените се дължи на понижените котировки на петрола, който се задържа под 73 долара.

Ако по-нататъшното понижение на нефта на световните пазари продължи, ще има и ново понижение на цените на дребно, твърдят търговците. Но те не можели да коментират защо поевтиняването на интернет сайтовете за горива не е било отразено и така общата картина за цените се изкривявала.

Големите търговци не очаквали резки колебания до края на годината. Единственият риск били санкциите срещу Иран, които САЩ въвеждат от днес. Според информацията от сайтовете на профилните агенции предварителни очаквания били редица трейдъри да се откажат да купуват ирански петрол и това да качи цената на петрола. Засега обаче се наблюдавало точно обратното.

Вдигането на цените в средата на октомври се дължало на партиди горива, произведени от нефт, закупен по пиковите котировки от началото на миналия месец.