Мост ще свърже най-северозападното село на Турция с най-югоизточното на България. Това заяви валията на Къркларели Осман Билгин, цитиран от БТА.
По думите му мостът ще бъде построен върху река Мутлу дереси (Резовска река) и ще свърже село Бегендик от турска страна и село Резово от българска.
В момента се работи върху проекта, уточнил той.
Резово и Бегендик са граничните селища между двете съседни страни, които са разделени от Резовска река. Българското село е най-югоизточната точка на Европейския съюз.
С. Бегендик е основано от преселници от България и се намира в окръг Демиркьой. От отсрещната страна е Резово. Въпреки географската близост между двете селища между тях пряка връзка няма.
“Започнахме работата по проекта за изграждане на мост на река Мутлу, която е границата между Турция и България. Отдаваме голямо значение на този проект и искаме да го реализираме в най-скоро време.
Благодарение на него ще може да се отвори границата в този район и така ще се активизират връзките между Турция и България”, каза валията на заседание на ангажираните в проекта институции.
Осман Билгин подчерта, че областната управа настоява и за нови сухопътни ГКПП от двете страни на моста.
Искане за мост над река Резовска и ГКПП до село Резово е било обсъждано и в края на февруари 2013 г. в Царево при посещението на турска делегация от Къркларели. Тогава гости и домакини са се обединили около мнението, че това ще даде силен тласък на туризма в региона.
Кметът на Царево: Още няма проект
ДИМЧО РАЙКОВ
“Досега идеята е била подхвърляна пожелателно на срещи в различен формат, но без никаква конкретика или подписване на документ”, заяви пред “24 часа” кметът на Царево Георги Лапчев. “Никой - нито валията на Къркларели, нито хора от екипа му, нито областният управител на Бургас Вълчо Чолаков, не е представил пред мен или администрацията ми проект за мост. Щом ние не знаем като територия, на която ще се изгражда и в българския участък, значи е несериозно да се коментира, Ако някога стане, ще е добре и за двете страни”, допълни той.
“Да не забравяме, че сме външна граница на Европейския съюз и за изграждането на една пасарелка, камо ли пък на съоръжение като мост между България и Турция, ще трябва да отговаряме на куп изисквания от Брюксел. Там ще трябва да има и митнически пункт”, добави Лапчев.
Идеята за втори граничен пункт на българо-турската граница в Бургаска област бе лансирана през 2005 г. от Соломон Паси като външен министър. Сега единствената връзка по суша в региона е през ГКПП Малко Търново. Освен за сухопътна връзка в този участък Паси възнамеряваше и да се отвори морски път, който да свързва най-близките пристанища от двете страни на реката и да работи сезонно от 1 юни до 30 септември.
Замисълът бе на първо време да се използва портът в Царево, откъдето да пътуват корабчета до турското село Инеада, докато се построи пристанището и на отсрещния български бряг при Резово.
“Дали ще е сухопътна или морска връзка, мисля, че ще работи целогодишно, а не сезонно, защото хората, които ще я използват, не се влияят толкова от времето”, коментира областният управител на Бургас Вълчо Чолаков. Той обаче също не бил запознат в детайли с проекта и научил от медиите, че турците го форсират.