Сделката може да бъде обявена до часове или в средата на януари, купувач е новият собственик на телекома “Виваком” - “Юнайтед груп”

И двете най-големи телевизии в България ще са част от телекоми

Нова тв се продава пак само 2 години след като смени собственика си.

Този път купувач е американската “Юнайтед груп”, която преди 4 месеца придоби БТК, вече позната и като телекомуникационната компания “Виваком”.

Неофициално източници от банковите среди посочват, че сделката е между 250 и 280 милиона евро. Сегашните ѝ собственици - братята Кирил и Георги Домусчиеви, я купиха за 185 млн. евро от шведската компания MTG (“Модърн таймс груп”) в края на февруари 2019 г.

Така за две години цената на Нова телевизия е поскъпнала с около 100 милиона евро, но това е защото към нея бе прибавена и цялата онлайн група “Нетинфо”, както и още медии.

На 4 януари трябва да стартира и новинарският канал на телевизията - “Нова нюз”. Това е познатата тв “Канал 3”, но с нова програма и визия, след като “Нова Броудкастинг груп” я купи в началото на октомври. Тогава заедно с “Канал 3” медийната компания придоби и групата BSS Media Group с 4 радиа - “Веселина”, “Витоша”, Magic FM и The Voice, и 2 музикални телевизии - The Voice TV и Magic TV, в нея.

“Юнайтед груп” е създадена през 2000 г. от сърбина Драган Шолак. ДРАГАН ШОЛАК

ДРАГАН ШОЛАК
През годините той партнира с различни финансови инвеститори, но винаги е сред акционерите. Днес компанията на практика е американска, а акционери в нея са лондонският фонд “БиСи партнърс” и американският KKR.

Самият

Шолак е бил

в понеделник в София,

потвърдиха два независими източника на “24 часа”. Подробности за срещите му обаче засега няма.

На медийния пазар от месеци се обсъжда вероятността за предстояща сделка, но липсва официална информация. Преди седмици, когато пак се заговори, че “Виваком” купува Нова тв, Кирил Домусчиев неофициално коментира, че интерес има от няколко потенциални инвеститори, но телевизията е скъпа, защото е най-качествената и голяма.

Източници от самата телевизия в четвъртък отново потвърдиха, че разговори има, но резултат все още не. Дори не се е било стигнало до преговори за цената.

Извън медията се твърди, че новината за продажбата може да бъде обявена до часове, след като

миналата

седмица двете

страни са се

споразумели

окончателно според източници на “24 часа”. Според други има вероятност това да стане в средата на януари.

Това, че преговорите са на финалната фаза, се потвърждава и от фактори на телевизионния рекламен пазар, където се заговори за

връщането на

Вики Политова

като изпълнителен

директор

на телевизията. При шведите от MTG тя беше 5 години оперативен директор на компанията, след като преди това беше генерален изпълнителен директор на “Би Ти Ви медия груп”.

Разбира се, преди сделката да бъде финализирана, трябва да бъде одобрена от Комисията за защита на конкуренцията, но двете страни вече са си стиснали ръцете. В нея влизат всички медии и сайтове, които са собственост на “Нова Броудкастинг груп”, но не и сградата, която в момента братя Домусчиеви строят близо до летището и в която трябваше да се помещава цялата медийна компания, казаха запознати.

Тренд: Мобилните оператори искат

и собствено съдържание Сградата на Нова тв

Сградата на Нова тв

Евентуалната покупко-продажба ще промени пазара у нас в две посоки.

От една страна, Нова тв отново минава в чужди ръце. Неин създател преди 26 години беше сърбинът Дарко Таминджич.

Сега я купува медийната компания “Юнайтед груп”, създадена от сънародника му Драган Шолак през 2000 г. като

малък кабелен

оператор

Днес мажоритарен акционер в нея е лондонският фонд “Би Си партнърс”. Той управлява активи с годишни приходи от над 35 млрд. долара. Голям акционер е и американският фонд KKR.

Компанията има бизнес основно в Западните Балкани, най-вече в Сърбия, където държи три местни оператора и придобива и кабелни оператори, платформи за медийно съдържание и мобилни услуги.

По-съществената част обаче е, че с продажбата ще бъде затвърдена тенденцията телекомуникационните компании да разширяват бизнес дейността си и общественото си влияние с притежаването и на телевизия.

Първи в

окрупняването

беше А1,

който преди години купи най-големия кабелен оператор у нас - blizoo, който разпространяваше телевизии, интернет и телефония в цялата страна. Същевременно мобилният оператор създаде и свои собствени тв канали, които в момента излъчват спорт и филми. Причината за тв дейността на А1 е изцяло бизнес обоснована - от една страна, всички платформи търсят съдържание, от друга - спортните първенства са и добър носител на реклами и източник на приходи.

Всъщност

спортът става

все по-скъпо

тв удоволствие

и отдавна не е част от задължителната програма на обществените телевизии в цял свят. За правото му да бъде излъчван се плащат все по-високи суми от големи частни телевизии, които препродават правата на по-малки доставчици в различните държави. Те от своя страна излъчват спорта основно по платени канали, а сравнително отскоро - и по платени интернет платформи. Затова и каналите на А1 се продават допълнително извън обичайните пакети за кабелна телевизия.

Дали заради платените спортни канали на “Нова Броудкастинг груп”, или по-скоро заради целия холдинг от различни видове медии - телевизии, сайтове, радио “Нова нюз” (излъчва програмата на Нова тв) и списание “Ева”, каквато беше собствеността на “Нова” преди 2 години,

сегашният

собственик на

Би Ти Ви

- чешкият

милиардер

Петр Келнер,

първо поиска да купи “Нова”. Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обаче не му разреши заради прекалено голяма концентрация на бизнеса, която би могла да доведе до монополно положение.

Година по-късно Келнер купи американската компания СМЕ (“Сентрал Юропиън медия ентърпрайзис”), която притежава 5 телевизии в 5 източноевропейски държави - Чехия, Словакия, Словения, Румъния и България. Сред тях е и “Би Ти Ви Медия груп”.

Така чешкият бизнесмен придоби у нас пакет медии - Би Ти Ви, дъщерните ѝ канали, както и няколко радиостанции под същата шапка, и ги прибави към телекомуникационната си компания “Теленор”. Нея той купи почти по същото време - лятото на 2018 г., в което КЗК му отказа за “Нова”.

“Теленор” стана вторият мобилен оператор у нас, който разполага и със собствена телевизия.

Очакваше се, че това няма да продължи дълго и по-скоро Би Ти Ви ще смени собственика си. По онова време в медийните среди се обсъждаше желанието на Келнер да запази за себе си само телевизиите в Чехия и Словакия, а останалите 3 медийни компании в Словения, Румъния и у нас бързо да препродаде на “Юнайтед груп”.

Подобен ход не би бил чужд за компанията на Драган Шолак. Само преди няколко години тя беше пред подписването на споразумение със СМЕ да купи словенската им телевизия. Сделката обаче пропадна.

Очевидно няма да купува и Би Ти Ви, след като преговаря с “Нова”. Така “Виваком”, продаден на “Юнайтед груп” преди година, ще е

третият

български

оператор, който

има и телевизия

Заедно с голямата Нова тв той получава нишовите ѝ канали, цялата онлайн компания “Нетинфо”, която беше изкупена напълно от “Нова Броудкастинг груп” през лятото, както и новата медийна придобивка от октомври - “Канал 3”, радиата и 2 музикални телевизии. Стратегическа част от покупката са и платените спортни канали на “Нова”. Те включват премиум пакета Diema Extra с 3-те канала в него Diema Sport, Diema Sport2 и Trace Sport Stars, както и абонаментната стрийминг платформа Play Diema Xtra. Впрочем именно Вики Политова, която сега може да оглави Нова тв, е инициатор за тяхното създаване.

А наличието им е една от причините “Юнайтед груп” да поиска Нова тв и лесно да се откаже от Би Ти Ви. “Нова Броудкастинг груп” притежава доста спортни права, а това вече е залог за сериозна бъдеща печалба. Затова е и интересна на инвеститорите.

В момента, в който тя е излязла на тезгяха, американската компания се е насочила към нея, твърдят запознати със сделката лица. Причината да е готова да преговаря за Би Ти Ви била, че по онова време Нова тв още не се е предлагала за продажба.

Преди няколко месеца се очакваше “Нова” да влезе и в печатния бизнес, като стане собственик на няколко вестника освен сп. “Ева”. Тогава се е обсъждала възможността тв компанията да купи групата вестници около “Телеграф” и “Монитор”. Засега обаче това не се е случило.