Tesla и Toyota се вкопчиха в борбата за клиенти - първо в Китай
Истинската ценова война при електрическите автомобили, която прогнозираха мнозина специалисти, вече започна и тепърва предстои да се разраства. След като преди месец Tesla обяви намаление с десетина процента на всичките си модели по целия свят, в битката за клиенти със сериозни отстъпки се включи най-големият производител на автомобили в света - Toyota.
Японският гигант стартира продажбите на електромобила bZ3,
който е сочен като основен конкурент на Tesla Model 3
Седанът е създаден съвместно с китайските компании FAW и BYD, като засега се предлага само на местния пазар. Цената му е с една трета по-ниска от тази на Model 3.
Базовият вариант на bZ3, развиващ мощност от 184 к.с., струва 169 800 юана (24 400 долара), докато цените на произведения в Китай Tesla Model 3 стартират от 229 900 юана (33 000 долара).
Продажбите на Toyota bZ3 на огромния китайски пазар обаче нямаха добър старт и компанията бе принудена да въведе отстъпка от 20 000 юана (2800 долара) още в първия ден на лансирането на електрическото возило, за да привлече повече потенциални клиенти. bZ3 беше пуснат в продажба миналата седмица и Toyota се надяваше, че началната му цена от 189 800 юана е достатъчно привлекателна, но изглежда, че клиентите са били на различно мнение.
Електрическият седан е базиран на платформата e-TNGA с батерия и електрически двигатели, предоставени от дъщерното дружество на BYD - FinDreams.
Това е кола изцяло на ток с дължина 4725 мм и просторен салон
Японците обещават, че батерията ще загуби не повече от 10% от капацитета си за десет години и за половин час нейния заряд може да бъде допълнен от 30 до 60%.
В най-ниското ниво на оборудване bZ3 разполага с електромотор с мощност 184 к.с. И 303 Нм и литиево-желязо-фосфатна батерия с капацитет 50 квтч, която осигурява пробег от 517 км (според китайски цикъл CLTC). Предлага се и по-мощен мотор с 245 к.с., батерия с 65 квтч и пробег 616 км. Дори топверсията на този модел струва по-евтино от базовия Tesla Model 3 – 199 800 юана (28 680 долара).
Какво се случва с Toyota в Китай? За разлика от останалата част от света, компанията не е получила разпознаваемостта на марката, на която се радва навсякъде другаде. BYD, с който Toyota прави автомобили, има по-голям имидж и много хора предпочитат да си купят “истински” автомобил BYD вместо такъв, произведен с Toyota.
Toyota има сериозни проблеми в Китай, нейните продажби в 99% идват от автомобили, задвижвани с бензин или дизел. Проблемът е огромен, защото
след 1 юли тази година Китай въвежда най-строгите регулации за вредните емисии в света -
те са два пъти по-драстични от сегашните стандарти Евро 6. За съжаление, нито едно от превозните средства на Toyota с двигател с вътрешно горене не отговаря на новите разпоредби и това означава, че компанията едва ли не ще трябва да спре продажбите на колите си само след 3 месеца.
Японският гигант се надява, че нейните продажби на електрически коли могат поне да се опитат да заменят част от моделното си портфолио. За съжаление, клиентите
са разочаровани от производителността на зареждане на другия изцяло електрически модел Toyota bZ4X при ниски температури
Половината от китайското население живее в райони, където минусовите температури през зимата са нормално нещо. Социалните медии в страната са пълни с истории за нисък обхват или бавно зареждане в студа.
Toyota вече преразгледа плановете си за следващите три години, тъй като почти не печели пари от бизнеса си с електромобили. И това не е изненада, като се има предвид колебанието на компанията да се ангажира с тях. Марката има само два напълно електрически модела и те са базирани на платформата e-TNGA, която първоначално е проектирана за превозни средства с двигатели с вътрешно горене.
Конкуренти като Tesla успяват да продават превозните си средства с много по-висок марж поради по-ефективните производствени процеси, както и по-добрите сделки по веригата за доставки.
Засега от Toyota не са коментирали дали новият електрически седан bZ3 ще се предлага извън Китай, но според информациите това ще стане факт съвсем скоро. За пазарите в Азия ще се предлагат споменатите вече два варианта на седана, но за Европа и Северна Америка се подготвят различни модификации.
В момента стартова цена на Tesla Model 3 в Германия след драстичното намаление от 6 хиляди евро е 43 990 евро. При всички положения Toyota ще се стреми да пусне на европейския пазар електрическия си нов седан bZ3 на стартови цени под 40 000 евро.