2,40 лв за литър като сега не е имало откакто започна кризата през 2022 г. 

И биокомпонентата не може да го оскъпи - няма редовно правителство, което да я въведе

От началото на това лято зареждащите гориво за колите си буквално не могат да повярват на очите си, доближавайки бензиностанция. Бензинът и дизелът точно в началото на активния летен сезон, когато пътуванията се увеличават и обичайно цените тръгват нагоре, тази година сякаш по сигнал отнякъде започнаха да падат.

Това продължава и досега. От края на август всеки следващ уикенд най-масовият бензин става все по-евтин, за да достигне в момента до равнището си от началото на 2022 г., т.е. малко преди енергийните цени да полудеят по целия свят.

Средната му цена сега е 2,48 лв., но тя се получава от това, че някои големи вериги продават по-скъпо горивото на най-оборотните си обекти, които са разположени по магистралите. Достатъчно е да се посети станция на същата верига, разположена в населено място, за да се види, че

същото гориво може да се зареди с 10 стотинки по-евтино

Заедно с отстъпката за редовни клиенти в момента бензин А-95 може да се купи, и то в обект на голяма верига, за около 2,40 лв. и дори с няколко стотинки по-евтино. А има вериги бензиностанции, и то немалки, които го продават и по 2,30 лв., а с отстъпката за редовен клиент – и по 2,20 лв. По единични бензиностанции на малки търговци може да се намерят дори още по-ниски цени.

Идентична е ситуацията и с обикновения дизел, разликата е само, че посочените по-горе стойности трябва да се намалят с 2 стотинки.

А само допреди 8-9 месеца всички анализатори предупреждаваха, че 2024 г. ще бъде трудна за българския пазар на горива. Главно заради неяснотите докога точно ще трае дерогацията за руския петрол, който се обработва от “Лукойл България”. Тогава ПП-ДБ и ГЕРБ се цакаха непрекъснато със срока за край на дерогацията и се създаваше впечатление, че едва ли не още от следващия ден

вносът на руски петрол може да бъде забранен,

с което рафинерията спира да работи.

Освен това тогава бяха минали едва три месеца от първото нападение на Израел по “Хамас” в ивицата Газа и котировките на нефта по световните пазари реагираха с непрекъснато повишаване.

А и през 2024 г. се очакваше да влязат в сила новите разпоредби, според които вредните емисии от течните горива

трябва да се намалят с 29%,

което според очакванията трябваше да повиши цената на биокомпонентите в бензина и дизела, а оттам и на самите горива. Плюс добавянето на компоненти, които се получават от отпадъчни продукти.

Затова и председателят на Българската петролна и газова асоциация Светослав Бенчев предричаше трудна година и не изключваше възможността горивата да продължат да поскъпват За сведение, тогава литър бензин А-95 струваше над 2,65 лв.

Към днешна дата Бенчев казва, че просто едно по едно всичките му тогавашни опасения са отпаднали, защото просто не са се случили.

“В това има доста голяма доза късмет, но и много конюнктура, която просто така се стече”, каза пред “24 часа” Бенчев.

На първо място производството на горива в България

не престана нито за момент

Това според него е особено важно, тъй като страната ни не разполага с подходяща инфраструктура цялото вътрешно потребление да идва с цистерни от съседни страни. В годината, в която започна дългоочакваният ремонт на Дунав мост в Русе, подобен масиран внос дори изглежда невъзможен.

Диверсификацията на руския петрол се извършва с казахстански “Уралс”, известни количества бразилски, средиземноморски, от Дубай и от други източници.

Стойността на бензина и дизела по колонките силно се влияе от конюнктурата на международните пазари. Но опасенията, че войната в Близкия изток ще подклажда котировките да вървят нагоре, също се оказаха до голяма степен напразни тревоги.

Причините трябва да се търсят преди всичко в шистовата революция в САЩ, която доведе до това страната да има все по-решаващо влияние върху световните добиви, а оттам и върху котировките. А това става за сметка на традиционните производители от страните от ОПЕК, които вече

не могат да влияят толкова силно върху световните пазари

колкото преди, обясни Бенчев.

През цялата 2024 г. се случваше едно и също – при всеки по-масиран удар на Израел котировките на суровия петрол скачаха, но това траеше по-малко от денонощие. Още на следващия ден при отварянето на борсите в Далечния изток те отново се връщаха на позицията си от предходния ден.

Опитите на ОПЕК в момента да поддържа цената на петрола висока се оказват напразни и организацията се отказа да отмени част от ограниченията в добивите  си, което планираше да направи през октомври. Въпреки това цената на водещите сортове петрол на световните пазари остава ниска - около 71 долара за американския лек суров петрол (WTI) и под 75 долара за барел за европейския “Брент”.

“В началото на годината нямаше как да знаем, че рецесията ще застигне Германия и че дори икономиката на най-големия вносител на горива в света – Китай, ще тръгне надолу. А когато потреблението намалява, няма как цената на нефта да върви нагоре”, обясни шефът на асоциацията.

Статистиката показва, че например Саудитска Арабия е изнасяла по 5,74 млн. барела на ден през юли, което е най-ниското ниво от август 2023 година насам. Страната успя да си върне титлата на най-големия износител на петрол в света, загубена за кратко след ръст в износа на Русия.

Руският износ на петрол обаче също страда в момента от намаленото търсене в Китай - основна цел на руските петролни компании, които

загубиха пазарите си на Запад

заради санкциите, наложени заради войната в Украйна. По данни на Bloomberg цената на руския петрол сама се върна под тавана на Г-7 и ЕС от 60 долара за барел на фона на проблемите на петролните пазари. А в началото на годината ЕК реши да накаже Русия, като наложи таван от 60 долара на барел на цената, по която тя може да продава. В момента и да иска, Русия не би могла да го продава по-скъпо.

Има още една глобална причина цените на нефта в момента да са по-скоро ниски –

предстоят избори в САЩ

“Америка има възможност да диктува до голяма степен глобалните цени, но в година на президентски избори повишение никога досега не е имало, защото това не е изгодно никому. Така че поне до президентските избори (5 ноември - б.а.) не виждам причина котировките да тръгнат нагоре, стига, разбира се, да не се случи нещо извънредно”, каза още Бенчев.

Колкото до изискванията за увеличение на биокомпонентата и въвеждането на добавки, които се получават от отпадъци, това просто не се случи като факт. Има европейска директива, която указва, че до края на 2025 г. емисиите от течните горива трябва да се намалят с 29%. “Но през цялата година досега нямаше редовно правителство, което да реши това по отношение на българското законодателство. За други неща липсата на редовно правителство може да е лошо нещо, но в случая няма задължение, следователно няма как бензинът и дизелът да поскъпнат поне засега”, каза Бенчев.

От друга страна, биокомпонентата в горивата се влияе силно от борсовите цени на основните селскостопански продукти: пшеница, царевица, слънчоглед, рапица. Само че тази година независимо от климатичните аномалии тези цени

са с около 10-15%

по-ниски от миналогодишните по това време.

От тези култури не е минало прибирането на реколтата единствено на слънчогледа, което става до края на септември. Но и от досегашните котировки се вижда, че в цяла Европа и по атлантическото крайбрежие на САЩ те също са с около десетина процента под миналогодишните. Т.е. няма причина биокомпонентата в горивата да поскъпва поне засега.