Трябва да се разучат различните режими, иначе правилата са като при бензиновите

Как да управлявате електрическа кола по такъв начин, че да постигнете възможно най-дълъг пробег с едно зареждане? Основните съвети важат и за автомобили с вътрешно горене, но има и много разлики. Като например как да работим с рекуперацията на енергия.

Има два основни принципа за ефективно шофиране с възможно най-ниска консумация на енергия. Трябва да се адаптирате към трафика и да се опитате

да шофирате възможно най-гладко с постоянна скорост

Значителното ускорение и забавяне само ще има отрицателен ефект върху текущото потребление. Хубаво е да се прогнозира ситуацията и да се опитате да използвате вече създадената кинетична енергия.

Освен това вече е стандарт за новите коли с двигатели с вътрешно горене и електромотори, че ще постигнете най-добри резултати, ако се движите в икономичен режим на шофиране, ако возилото има такъв. При него може да работите по-деликатно с педалана газта. В края на краищата не е нужно да се наслаждавате на огромното ускорение на електрическия си автомобил всеки път, когато карате.

Преди всичко обаче трябва да се запознаете с технологията на своя електромобил и да проучите поведението му. Най-новите коли на ток вече работят с адаптивна рекуперация, оценявайки текущата необходимост от спиране на електродвигателите в зависимост от ситуацията.

Трябва

да разберете как се справя колата при спускане

Възстановява ли се и презарежда ли батерията, или предпочита да използва вече разработената кинетика.  

Рекуперацията е идеално техническо решение за използване на вече развита кинетична енергия за презареждане на батерията по време на забавяне и спиране, но се отплаща особено в градовете. Чувствайте се свободни да оставите този режим включен в задръстване, където така или иначе не можете да “прелетите” над колите, а също така ще направи уморителното шофиране в режим “спри-тръгни” по-приятно.

Няма да се налага да натискате спирачката

толкова много, а ще намалите скоростта просто като махнете крака си от педала на газта. Трябва да се има предвид обаче, че електрическата енергия, заредена чрез рекуперация, е толкова малка, че

няма да получите много километри допълнителен пробег

в замяна. Това е основната причина да се върнем към използването на кинетичната енергия към съветите за икономично шофиране с електрически автомобил. Когато предстои дълга права или спускане, сведете възстановяването до минимум или го деактивирайте напълно и се опитайте да се възползвате максимално от инерцията.

Най-съвременните електрически автомобили с усъвършенствана аеродинамика и ниско механично съпротивление и устойчивост на гумите могат да изминат стотици метри, “плавайки” почти без да губят скорост.

Можете да използвате това и при спускане, когато е добре да си помагате и чрез краткотрайно активиране на рекуперация или конвенционални спирачки при превишаване на максималната скорост.

Електрическите автомобили Hyundai Ioniq 5/6 или Kona Electric могат постоянно да изключат рекуперацията с лостчета под волана. За електрическите модели на BMW ще трябва да се поровите за настройките за рекуперация в менюто на инфоразвлекателната система.

В електрическите модели на BMW е необходимо да се ровите в менюто, за да разгледате различните режими за движение.
В електрическите модели на BMW е необходимо да се ровите в менюто, за да разгледате различните режими за движение.

Когато вече сте усвоили основната теория за шофиране при работа с рекуперация, можете да приложите всичко това на практика. Карайте гладко с опит за предсказване на ситуацията на пътя. Опитни шофьори в екоралита споделят, че дори спирането в последния момент заради червени светофари на кръстовищата оказва значително влияние върху разхода.

Когато индикаторът за пробега сигнализира, че колата може да мине само няколко десетки километра,

е хубаво да ограничите или изключите климатика,

а през зимните месеци да намалим мощността на отоплението. Така се добавят допълнителни 20 или 30 километра пробег. Подгряването на седалките или волана обаче има относително малък ефект върху разхода.