В периода 2017-2023 г. търговията с електрически и хибридни автомобили в ЕС се е увеличила значително, сочат данни от проучване на Евростат, публикувани днес на страницата на европейската статистическа агенция. През 2023 г. почти 43 на сто от общия брой автомобили, внесени в ЕС, са били електрически или хибридни, което показва значително увеличение спрямо 2017 г., когато нивото е било 8 на сто. Износът на ЕС от 2 на сто от общия брой изнесени автомобили през 2017 г. достигна до 26 на сто от общия брой през 2023 г. (+24 процентни пункта увеличение).
Хибридните автомобили, без плъг-ин (plug-in), преминаха от 6 на сто от общия внос на автомобили в ЕС и 0,4 на сто от износа на автомобили в ЕС през 2017 г. съответно до 18 и 11 на сто през 2023 г. Напълно електрическите автомобили представляват 19 на сто от вноса на автомобили в ЕС (ръст от 18 процентни пункта спрямо 2017 г.) и 11 на сто от износа на автомобили в ЕС през 2023 г. (ръст от 10 процентни пункта).
Зареждаемите хибридни автомобили представляват 6 на сто от вноса на автомобили в ЕС (ръст от 5 процентни пункта) и 4 на сто от износа на автомобили в Общността (ръст от 3 процентни пункта).
При разглеждане на всичките 3 категории (напълно електрически, плъг-ин хибриди и изцяло хибридни) между 2022 г. и 2023 г. има лека промяна. Делът на изцяло хибридните автомобили в общия брой на търговията в ЕС електрически и хибридни автомобили намаля, като вносът и износът намаляха съответно с 3,4 и 2,3 процентни пункта, след като бяха най-големият сегмент през 2022 г. От друга страна, както вносът, така и износът на напълно електрически автомобили продължи да се увеличава (ръст съответно с 4,3 и 1,6 процентни пункта).
По отношение на стойността, през 2023 г. страните от ЕС са похарчили 44,6 милиарда евро за внос от страни извън ЕС за хибридни и електрически автомобили, което е увеличение от 21 на сто, спрямо 2022 г. (36,9 милиарда евро). Вносът на изцяло електрически автомобили е на стойност 20,2 милиарда евро, следван от хибридни автомобили без електрическа мрежа (15,5 милиарда евро) и хибридни автомобили с добавка (8,9 милиарда евро).
Износът на същите продукти за страни извън ЕС възлиза на обща стойност 62,1 милиарда евро - ръст от 5 на сто спрямо 2022 г. (59,1 милиарда евро). При износа изцяло електрическите автомобили са на първо място по отношение на стойността с 29,4 милиарда евро, следвани от хибридните автомобили без електрическа мрежа с 22,5 милиарда евро и хибридните автомобили с електрическо захранване - 10,2 милиарда евро, пише БТА.
Електрическите автомобили бяха най-високо търгуваният сегмент сред хибридните и електрическите автомобили през 2023 г., което е промяна спрямо 2022 г., когато хибридните автомобили без плъг-ин бяха основната категория.
Първите 3 държави извън ЕС, от които Общността внася електрически автомобили, са Китай с 9,7 милиарда евро (съответстващи на 48 на сто от общия внос на електрически автомобили), следван от Южна Корея с 4,3 милиарда евро, което е процентен дял от 21 на сто и Великобритания - 2,1 млрд. евро или дял от 10 на сто.
Първите 3 държави извън ЕС за износ от Общността, са Великобритания и САЩ, с дял от 24 на сто всяка (съответно 7,1 милиарда евро и 6,9 милиарда евро), следвани от Норвегия с дял от 11 на сто или 3,1 милиарда евро.