Не бъдете нарцистични фукльовци, нито скромни мухьовци. Ако сами не изтъквате постиженията си, няма кой
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Много мразите шумните самохвалковци, но си знаете, че вие сте в другата крайност - от онези, които хич не могат да се саморекламират. Дори когато сте постигнали безспорен успех в работата си, нещо ви спира да го изтъквате.
Не отричате саморекламата, но просто не знаете как да говорите за постиженията си така, че да не ви сметнат за нарциси.
Ще трябва да се научите, за да не влизате в армията на "компетентните тихи". Този израз използва Меридит Файнман, автор на книгата "По-добре овладейте изкуството на безстрашната самореклама".
Тя отговаря и на въпроса защо да овладеете това изкуство: защото днес има все по-малко време, в което човек получава видимост и внимание. Необходимо е да посочвате успехите си. Никой няма да разбере, че сте постигнали нещо, ако сами не му го кажете.
Много хора обаче не разполагат с нужния речник, за да говорят позитивно за собствените си професионални постижения, смята специалистката.
За жените това се отнася в по-голяма степен отколкото за мъжете. "Социалното програмиране ни казва да мълчим и да изглеждаме хубави. Това е страшна мисъл, която често води до изграждане на синдром на неудачника", твърди Файнман. Този синдром включва на първо място съмнението "не съм толкова добра, нищо чудно да се проваля следващия път".
Можете обаче да се научите да говорите умно и прилично за постиженията си, ако си поставите за цел.
Според експертката трябва да подхождате към саморекламата гордо, стратегически и шумно.
"Гордостта е най-трудната част за мнозина. Признайте сами на себе си, че сте постигнали нещо, с което трябва да се гордеете, и не се срамувайте да го демонстрирате", препоръчва Файнман.
Стратегически ознава да споделте информацията пред правилната аудитория. Няма смисъл да се хвалите пред хора, които няма нужда да знаят за вашите постижения. Именно тогава изглеждате самохвалковци.
Шумно означава не да викате, а често и последователно да давате да се разбере какви успехи имате.
Вероятно ви е по-трудно на живо, затова започнете виртуално. Направете лесните стъпки да промотирате себе си на няколко места, които може би пренебрегвате.
Вероятно имате профил в професионалната мрежа LinkedIn. От толкова отдавна, че сте забравили за съществуването му. Грешка. Вижте какво пише там - това ли е актуалната история, която искате да разкажете за себе си. "Биографията е солидна основа. Преглеждайте я на всяко тримесечие. Това е добро място, където човек може да се хвали с постиженията си. Нещо повече - хората го очакват", коментира Файнман.
Ами профилът ви във фейсбук? Уверете се, че е логично подреден и включва информация за ваши успехи. "Профилите ви в социалните мрежи са места, където вие имате контрол върху комуникацията. Там може да покажете кои сте и какви са вашите интереси", изтъква специалистката.
Според нея имейлът е място, което често бива изпускано при саморекламата. А тук може да включите линкове към информация, която представя успехите ви. Ако наскоро сте спечелили награда, не се страхувайте да го отбележите.
Саморекламата е необходима, за да ви забележат. Предвидливият човек не чака скромно другите да го оценяват, а използва умно всякакви удобни поводи, за да гради имидж на способен професионалист, да изтъкне своите качества, възможности и постижения.
При саморекламата трябва сами да откриете какви са думите, които най-добре ви пасват.
Някои толкова се притесняват, че вмъкват известна самоирония. Не обърквайте обаче дозата, тя трябва да ви носи позитиви, а не да саботирате представянето си. "Хората имат навик да добавят изрази като "безсрамна реклама", когато изреждат постиженията си. По този начин те обиждат себе си. Не използвайте изрази, които омаловажават вашите успехи. Премахнете негативните определения. Трябва да застанете зад себе си, дори и да се страхувате. Ако сами не разкажете за постиженията си, никой няма да го направи", съветва Файнман. На същото мнение са още специалисти - Как не се фукате, а информирате за потенциала си и постигате успех.
Експертите твърдят, че освен да намерите думите, които ще ви е най-лесно и естествено да изричате за себе си, трябва и да се пазите от клишета. Както в истинската реклама и тук те не продават добре - приказки от сорта "работохолик съм", "винаги преизпълнявам задълженията си", "аз съм най" и т.н.
Много внимавайте да не започвате изреченията с "Аз", дори когато споменавате безспорни факти. В българския език има особеност - това лично местоимение не е задължително за правилния строеж, честото му повтаряне представя говорителя като самовлюбен и отблъсква слушателя.
Трябва да промотирате себе си по начин, който буди интереса на околните и ги привлича.
Естествено, необходимо е да се съобразвате и пред кого как говорите. Пред колеги от същия бранш ще представите постиженията си с професионални термини. Пред партньори от друг ще ги избегнете - нали искате да бъде разбрани.
Може да отнеме доста време, преди да придобиете нужната увереност, за да започнете да говорите за себе си със суперлативи, но не се отказвайте.
Няма да сте нито самовлюбени фукльовци, нито скромни мухльовци, като мислите реалистично положително за себе си и бъдете безстрашни. Когато сте уплашени, не може да личи убедеността в постиженията ви. Нали ги имате. Тогава ключът към успешната самореклама на първо място е в самоувереността.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
Тактики за умно измъкване, като не можете или не искате да отговорите
Перфекционизмът е път към неуспех. Колко да се стараете, за да не се престаравате
Щом на шефа не му пука за личния ви живот, с него не ви чака и успех в работата
Вместо доброта - стратегическо използване на гнева за успех в кариерата
Как да се сработвате с колега некадърник
Индивидуалист или конформист? Цивилизационен избор, който определя успеха
Не завиждайте на колеги, възхищавайте им се и ще сте по-успешни
Дисциплината - вашата суперсила за успех
Мързелив шеф - претоварени подчинени, или рисковете на стила ограничено управление
Как да се справяте с колега самохвалко и защо това е пасивно-агресивно поведение
Защо непременно да отдалечите колеги, които ви заразяват със стрес
Диагноза: Професионална анхедония. Симптоми и конкретни стъпки да се измъкнете
Без кураж няма слава или как да постигате успех с 10-процентното правило