Такива договори фиксирали цени и пазели при поскъпване на материали

С авансовото плащане по договори за доставка на материали и техника при инфраструктурни проекти се постига спестяването на милиони левове заради фиксирането на цените. Така се елиминирал негативният ефект от поскъпване по време на строителството. Това показват анализи на няколко браншови организации, включително и на камарата на строителите.

Според експертите твърдения, че авансовите плащания са нещо неправилно, пошло или свързано с корупция, не отговарят на истината. И посочват пример от живота: много хора плащат “на зелено” жилища, за да е по-ниска цената. Същото важало при капариране на почивка, автомобил и други стоки.

Тази практика

предпазвала от

повишение на цената

към момента, в който се придобива един или друг актив.

Специално за построяването на магистрала “Хемус” експертите посочват, че са необходими големи количества техника, които можели да се гарантират само с авансови договори.

За цялостното изпълнение на магистралата трябвали поне 600 самосвала, 50 бордови автомобила, 10 гредовози за доставката на 14 хиляди греди, 150 багера, поне 50 булдозера, 200 валяка, 60 товарача, 15 пилотни машини, 50 крана и още много други.

Необходими са и 60 бетоновоза и поне 15 бетонпомпи, поне 10 бетонови възела и 5 асфалтови бази. За цялостното изпълнение на пътната основа били необходими приблизително 5 млн. кубични метра натрошена скална маса, което за 3 години прави по 6-7 хил. кубика средно всеки ден.

Нужни били и около 17 000 греди за мостове, което прави ежедневно производство, доставка и монтаж на 30 броя, 3,2 млн. кубика е количеството, необходимо за произвеждането и доставката на различни видове фракции за производство на бетон и асфалт.

Десетки линейни метри трябвали за тръбни и правоъгълни водостоци, поне три производствени бази за тях както и 200 хиляди бройки стоманени улея, 700 хил. линейни метра бордюри плюс още приблизително 400 хиляди линейни метра канавки.

Небходими били и 1 000 000 метра ограничителни системи за пътища, 350 000 метра тръби за дренаж, 50 000 кв. метра шумоизолационни пана, 10 000 шахти за дренажи и колектори.

На 300 хиляди изчислени тона модифициран битум, армировъчната стомана е близо 100 хиляди тона, а бройката на стоманобетоновите колове за цялото трасе била поне 250 000. Десетки хиляди са необходимите метри тръби за отводнителни колектори.

Само за асфалта били необходими 80 валяка, 20 асфалтополагача, 20 грейдера, 10 машини за студена рециклация плюс 40 водоноски.

За обезпечаването на материали трябвали и поне 20 складови бази, гаражи, паркинги за механизацията, като всеки един от тях е с площ от 10 до 15 декара. Наскоро подобна площадка

инспектира и обяви

за незаконно

строящ се обект

министър Комитова при бъдещия пътен възел Велико Търново - Русе.

Необходимо е и разработването на приблизително 60 проекта за временна организация на движението и съгласуването им по надлежния ред. 150 километра ще са изградените достъпни пътища към съответните обекти.

След направения от експертите в строителния бранш финансов разчет, анализ по организацията на работа и график за доставка на основни материали, каквито биха били необходими за изграждането на магистрала “Хемус”, авансовото плащане се оказвало необходимо по няколко много важни причини.

На първо място, предплащането на необходимите количества основни материали фиксирало най-изгодната пазарна цена към настоящия момент,

служело и за

посрещане на

първоначалните разходи

по организацията, за мобилизацията и изграждането на временни селища и пътища.

Основната част от стойността на всеки договор за изграждане на обект с такива мащаби се формирала от доставката на материали и разходи за механизация, за разплащането на които били необходими финансови средства.

Голяма част от доставчиците на материали

изисквали авансово

плащане в размер

между 25 и 50%,

което генерирало големи разходи, а за осигуряването на редовните доставки на материали било нужно да се обезпечи регулярното разплащане с контрагентите.

Част от авансовите средства биха били необходими и за предварително финансово обезпечаване на проектантската дейност, свързана с ангажирането на сериозен брой екипи от специалисти по различните части на проектирането.

Наскоро от “Автомагистрали” - държавната фирма, която строи “Хемус”, обявиха, че от предплащането на материали само за три от отсечките са спестени 79 млн. лева.