Личният пример е много важен, убедени са от банката, поради което сградата им е първата със сертификат Zero Carbon
Докато Европейският съюз все още обмисля параметрите по Зелената сделка, ПроКредит Банк вече изпълнява своята.
Когато става въпрос за зелени инвестиции, тя е пионер в предлагането на финансиране за енергийна ефективност - стартира такива кредити още преди 15 години. Това е начинът банката да подкрепя усилията на малките и средните предприятия за създаване на екологично ориентиран и социално отговорен бизнес.
Инвестициите в зелени цели са онези, които значително помагат за използването на по-малко природни ресурси, но в същото време предоставят достатъчно добри условия на труд, без да намаляват капацитета на бизнеса.
Проектите, финансирани със зелени кредити, се разделят в три основни направления - енергийна ефективност, инвестиции във възобновяема енергия и в опазване на околната среда.
Само за последните две години “ПроКредит” в България е отпуснала
финансиране на
стойност 282
млн. евро в тези
направления
Най-много са средствата за енергийна ефективност - 44,4%, следват инвестициите във възобновяеми източници - 42,9%, а 12,7% от отпуснатите заеми са за опазване на околната среда.
При енергийната ефективност се финансират проекти, свързани с купуването на високоефективни машини и оборудване, поточни линии, котли и отоплителни тела, климатици, хладилни и замразяващи камери, вентилационни системи, LED осветление или високоефективни луминесцентни лампи и други. Подобрения в топлоизолацията на сградите, купуването на транспортна или земеделска техника, хибридни и електрически превозни средства също срещат подкрепа.
Сред инвестициите във възобновяема енергия са такива за соларни панели за бита, термопомпи и цялостни решения с геотермална енергия, системи за производство на енергия от биомаса и биогаз.
Проектите, които банката кредитира за опазване на околната среда, са свързани с рециклиране и управление на отпадъци, пречиствателни съоръжения, системи за управление на сгради и на енергийно потребление на производствени процеси.
Към средата на тази година отпуснатите зелени кредити на банката у нас възлизат на 27% от общия кредитен портфейл.
“Това, което търсим от клиентите ни, е
да подобрят
енергийната си
ефективност
с поне 20%
от средното за една новострояща се сграда - критерий, разработен съвместно с консултанти от Германия и работещ в последните години у нас”, посочва Константин Киров, ръководител на отдел “Опазване на околната среда и зелени проекти”. Той добавя, че банката планира да следва след време европейската таксономия. Тя реферира към директивата за сгради, които са близо до нулево въглеродно потребление.
“Имаме разговори с различни участници на този пазар как такива сгради да започнат да се строят”, споделя Киров.
Инвестициите в енергоефективност са важни, защото спестяват много ресурси. Една сграда има очакван живот от 30-50, в някои случаи дори 100 години. С натрупване ефектът от използването на по-малко енергия е впечатляващ, посочва Киров.
Банката е разработила и специален кредит за фотоволтаични централи, с който предлага цялостно решение за изграждането на такива за собствени нужди на бизнес клиенти.
Предлага и кредити за фотоволтаична инсталация с батерии, без първоначални разходи за клиентите.
За опазването на околната среда обръщат специално внимание на партньорствата си с доставчици и подизпълнители. Тук се включва и управлението на екологичния риск, свързан с кредитирането. Съветват своите клиенти не само по финансови въпроси, но и по екологични и социални теми.
От банката
оценяват и
екологичния риск
при всяко искане
за финансиране
Ако има такъв, отказват кредитиране или насърчават към решаване на проблема - ако отклонението е сравнително малко, от клиента се иска да го отстрани.
“Имахме клиент, който се занимава със сортиране и рециклиране на отпадъци, съответно има депо. Това, което видяхме по време на посещението, беше, че от натрупаните там отпадъци понякога има изтичане на течности, които замърсяват. Изискахме от клиента да изгради инсталация за оттичането им и след това отпуснахме финасирането”, дава пример Киров.
За ПроКредит Банк е важно и дали работодателят предоставя достатъчно безопасни условия за труд на служителите си, дали те полагат извънреден труд.
“За такива оценки ангажираме в някои случаи външни експерти, които правят анализ и дават становище спрямо най-добрите практики дали фирмата отговаря на тези стандарти и какво може да се подобри”, казва Константин Киров.
Финансовата институция може да се похвали с изцяло въглеродно неутрална сграда, в която е централното управление, със стандарта EDGE и сертификат Zero Carbon.
Личният пример е не по-малко важен, убедени са от финансовата институция. Това личи от кредитите за екомобилност, които предлагат финансиране за купване на електрически автомобили. Банката също върви в тази посока, заменяйки служебните с електромобили и плъгин хибриди. “Започнахме да ползваме електромобили първо в банката, а година по-късно направихме този кредит при много добри условия за финансиране”, казва Киров.
В момента 63% от автопарка на финансовата институция е от електромобили и плъгин хибриди. Това превръща ПроКредит Банк в първата у нас, която ползва такъв голям процент екомобилност. Благодарение на това
отчитат 50%
по-ниски разходи
за гориво и 45%
по-малко
вредни емисии
Финансират покупката не само на нови електромобили, но и на употребявани, но на възраст до 3 години и до 50 хил. изминати километра.
“Идеята ни е 5 години по-късно, когато кредитът се изплати, този актив все още да е в достатъчно добро състояние”, обяснява Константин Киров.
Банката инвестира и в мрежа от зарядни станции, за да предостави условия за достатъчно доброто ползване на електромобилите. В последните месеци са монтирани безплатни станции на над 50 ключови локации при клиенти.
Финансовата институция може да се похвали с изцяло въглеродно неутрална сграда, в която е централното управление, със стандарта EDGE и сертификат Zero Carbon.
Дизайнът на сградата е направен така, че да бъде в синхрон с природата. Пътят до това да бъде 100% въглеродно неутрална е цялостен процес - първо доказват 20% по-ниско потребление на вода и енергия в сравние с подобни сгради в страната. На следващия етап спестяването съответно е с 50 и 40%.
Основна част от мебелите и паркета са от рециклирано дърво. Зеленото мислене е във всеки детайл - осветлението е LED, през годините се подобрява и системата за умно отопление и климатизация. Важна част, която прави сградата 100% въглеродно неутрална, е
изграждането на
фотоволтаична
инсталация
на покрива
Количеството ток, което се налага да купуват допълнително, е с гаранция за зелена енергия.
При обновяването на клоновата мрежа от банката се придържат към утвърдени стандарти за енергийна ефективност. От фотоволтаици на покривите се захранват използваните уреди през деня - силен пример за клиентите, че зеленият начин на мислене е приложим от всички.
Банката има политиката да събира разделно отпадъци и да рециклира ненужна техника, както и да използва по-малко хартия, дигитализирайки почти напълно работните процеси. В резултат намалява над три пъти хартията, която ползват. Повече от две години не се използва и пластмаса за еднократна употреба.
От ПроКредит Банк посочват, че е
важно и
обучението на
служителите по
темите, свързани
с екология,
за да могат да бъдат съветници и да споделят знанията с клиентите. Общите часове, посветени на екологично образование на екипа, са над 13 хиляди.
Поради дигиталната среда през миналата 2020 година много повече служители успели да се включват и в зеления семинар на групата в Германия. По традиция на него присъстват до трима представители от държава, които след това разпространяват знанията на останалите.
Въглеродна неутралност вече е постигната от финансовата група
Приоритетите, свързани с екологичното и корпоративното социално управление, са в основата на политиката на “ПроКредит”, става ясно от четвъртия годишен доклад, озаглавен “Защо отговорното банкиране е важно за нас”.
През 2020 година групата намалява въглеродния си отпечатък с 46%, а всичките клиенти са подложени на цялостна оценка на екологичен и социален риск, преди да им бъде отпуснато кредитиране. Не липсват и откази, ако не покриват възприетите етични стандарти в тази област.
94% от целия кредитен портфейл отива за финансиране на малки и средни предприятия. Това прави 4,9 млрд. евро от общо 5,3 млрд., отпуснати заеми на групата.
През 2020 година банката отчита развитие на зелените кредити, които са достигнали 1 млрд. евро, 98% от които са за малки и средни предприятия, а цялостният ръст на този тип финансиране бил с 24%.
От банката отдават голямо значение и на непрекъснатото професионално и личностно развитие на служителите. Въпреки пандемията не е стопирано наемането на персонал, а 47% от членовете в УС са жени.
В средносрочните цели, които финансовата група си е поставила през 2018 г. и които отбелязва като постигнати, е въглеродната неутралност. България е с най-голяма клонова мрежа в групата и навсякъде се използва зелен ток, а 3 централни сгради, сред които и българската, са сертифицирани с EDGE сертификат.
26% от автомобилния парк е електрически и 39% е плъг ин-хибриди. Сред другите цели са и увеличаване на зелените кредити с 20%.
Групата е ангажирана да следва 9 от целите на United Nations Sustainable Development Goals, а през юли тази година се присъединяват и към The Partnership for Carbon Accounting Financials (PCAF) - методология за измерване на CO2 емисиите от кредитния портфейл на групата.
Гергана Паси: Етиката – червената нишка, която ще разделя бизнеса на бъдещето от този на миналото
Или защо една банка има собствен “морален компас”, според който отпуска или отказва кредитиране
Живеем във време на главозамайващи промени – от климатични изменения до всеобхватна дигитална свързаност. Цялата трансформация около нас кара и бизнеса, и политическите играчи, принудени от обстоятелствата, да търсят нови начини да реагират на завишените очаквания на обществото.
Според едно наскорошно изследване на PWC 83% от потребителите очакват от бизнеса съвършено нови практики във всеки сегмент от дейността си – от опазване на околната среда до социални придобивки и всичко, което се включва в новия buzz термин ESG (доскоро познат като социално корпоративна отговорност). Дали говорим за екологични опаковки, за електрически автомобили, за равнопоставено участие на жени, LGBT и прочее обществени групи, появява се една червена нишка, която ще разделя бизнеса на бъдещето от този на миналото, политиците на бъдещия ден от тези на вчерашния.
Затова и в току-що приключилия Power Summit, или “Българския Давос”, имаше отделна дискусия по темата ESG (Environmental, Social and Governance). За нас беше приятна изненада да разберем, че този филтър от етични норми на правене на бизнес все повече започва да пропива и българската бизнес среда – от тежката промишленост, през тютюневата индустрия, от телеком сектора до банковата дейност. Бизнесът на утрешния ден е в процес на създаване на свой кодекс, на своеобразен филтър от етични норми, чрез които ще се бори за информирания избор на новото поколение потребители.
Точно в отговор на това “ново” потребителско търсене банки като “ПроКредит” например
насочват 90% от
кредитния си портфейл
към малките и
средните предприятия
(МСП), вярвайки, че те са гръбнакът на икономиката. Банката си служи със собствен “морален компас”, отказвайки кредитиране на дейности като хазарт, дърводобив без надлежна международна сертификация, инвестиции и бизнес дейности в природозначими зони, търговия с оръжия, производство на пластмасови изделия за еднократна употреба и т.н. След като се запознахме с всичко това, не бяхме изненадани от факта, че тази банка агресивно кредитира зелен бизнес, пътува до своите клиенти с електрифицирани коли, изградила е собствени фотоволтаични централи, които покриват тока за обслужване на собствените им офиси, а централното им управление в София е първата въглеродно неутрална сграда в Европа по стандарта EDGE.
ПроКредит Банк
не изплаща бонуси
на своите служители
за постигането на
краткосрочни цели,
което би направило бизнеса им неустойчив. Вместо това инвестират средства в тяхното обучение чрез специално създадена Академия в Германия, в която в 1-годишни и 3-годишни курсове подготвят своите кадри и мениджърски екип по бизнес и глобални теми за развиване на потенциала им. Сигурна съм, че има много такива добри практики не само в банковата сфера. Споделянето им ще позволи на бизнеса да си сверява постоянно своя бизнес часовник и да се опитва да се равнява по най-добрите в благородната война за новото поколение потребители – които са готови да се откажат от определени продукти и да платят повече за други, стига те да предлагат устойчиви решения.
Всичките усилия на банката са подробно аргументирани и показани в годишния им Доклад за устойчивост, който следва добрите международни практики за отчитане на влиянието на бизнеса върху природата, социалната среда и икономиката.