Дори ако шефът ви е пълен зад.ик, опитайте да не стигате до скандал. Не се знае от кого ще имате нужда в бъдеще

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Шефът ви е зад.ик. Повече не искате и не можете да го търпите. Добре размислихте и решихте - напускате. Защо е зад.ик ли? Направо не ви се говори, пък и е много дълго за изброяване.

Правилно. Не говорете. Пред никого. Щом сте обмислили трезво и сте решили да напускате, напуснете без скандали.

Съветът е от Джудит Хъмфри, която пише за кариерното развитие и е автор на книгата „Говори като лидер". Джудит публикувала статия, в която давала препоръки как служителите да говорят с шефа си, когато отношенията им не са добри.

„Изненадващ брой читатели коментираха, че няма смисъл да говорят с шефовете си, защото те просто не ги слушат. Подиграват им се и ги унижават. Тази статия е продължение на това, което научих от тези читатели - понякога връзката началник-служител е толкова неуправляема, че е най-добре да продължим напред. Моят съвет към хората, напускащи токсични шефове, е да се придвижат грациозно до изходната врата", казва тя.

Впрочем тази неприлична дума зад.ик я употребява професорът по мениджмънт в Станфордския университет Робърт Сътън в няколко книги. Заглавието на едната носи недвусмисления му съвет „Не работете със задници". (Moжeтe дa нapичaтe тaкивa хopa нeгoдници, тиpaни, eгoиcти, нo зa мен думата зад.ник нaй-пълнo oтpaзявa oмpaзaтa, коятo изпитвaм към тeзи гaдни типoвe, уточнява той.)

Сътън казва, че често пъти агресивното поведение помага на кадърен служител да се издигне до началник. Ако на отговорната позиция не се промени, се проваля рано или късно. Но е трудно човек да се промени, признава професорът.

По-лесно е да се промени ситуацията. Иначе казано, няма смисъл да чакате чудо да се случи с шефа ви и да престане да бъде зад.ник. Измъкнете се изпод ръководството му.

При това обаче нито за миг не забравяйте какъв е той и действайте възможно най-умно, за да не понесете излишни щети на сбогуване.

Джудит Хъмфри смята, че грациозното придвижване към вратата означава да не разгласявате новината преждевременно. Пазете в тайна, че си търсите нова работа, не споделяйте с колеги. Иначе бързо ще стигне до шефа.

Щом никой не е информиран, ще продължат да ви приемат като част от екипа и ще получавате задачи. Не се знае колко време може да продължи търсенето. Като си намерите друга работа, едва тогава ще дадете писмено предизвествие в съответствие с предвидените клаузи в договора ви. Освен това, ако разгласите, че сте на пазара на труда, възприятието към вас ще се промени. Може да си създадете излишни спънки при намирането на ново място.

Второто правило е да не говорите срещу зад.ика, когато отидете на събеседване за друга работа. Бъдещият работодател ще остане с лошо впечатление за вас, ако се оплаквате от шефа си, колкото и отвратителен да е той.

Сигурно ще ви попитат защо напускате, но измислете предварително какво ще отговорите - искате нови предизвикателства, възможности за растеж и т.н. Избегнете истинската причина. Изобщо не я споменавайте. Защото шефът ви е тема с опасен емоционален заряд за вас. „Ако не внимавате, може да навлезете в твърде много негативни подробности и да провалите шансовете си да получите следващата работа. Кой би искал да наеме на работа човек, който е имал лоши отношения с бившия си началник? Дори всичко да е било по негова вина, не искате да попадате в подобен сценарий", подчертава Джудит Хъмфри.

Добре, намерили сте си нова работа. И много ви се ще на началника, когото напускате, да изкрещите, че е некадърен мениджър и лош човек. „Този подход е грешен и кариерата ви може да пострада. Подобно избухване гарантира, че този човек никога няма да каже добра дума за вас. Ако следващ работодател поиска препоръка, няма да получите добри отзиви от бившия си шеф", предупреждава експертката.

Тя разказва, че за да запази добри отношения, веднъж напуснала дори шеф, който редовно наричал всичките си подчинени „идиоти", без да се изправи лице в лице с него и да му заяви какво мисли.

Какво ще спечелите, като му кажете истината в очите? Абсолютно нищо. Някакво мимолетно удовлетворение ще почувствате. Но после може да ви стане неприятно, защото тази безсмислена откровеност всъщност е изпускане на нервите. Което в деловите отношения никога не е полезно.

Още като решите, че ще напускате, много внимателно прегледайте договора си и вникнете във всички клаузи в него, за да не се окаже, че има неприятни изненади, на които не сте обърнали внимание. Бъдете сигурни, че с шеф зад.ник ще има всевъзможни усложнения.

В това число се пазете от провокации. Дайте нужното писмено предизвестие и докато чакате да изтече, изпълнявайте работните си ангажименти така, сякаш няма да напускате. Това е важно за авторитета ви на добър професионалист и почтен човек. Дори бъдете по-стриктни в изпълняването на всички правила.

Работният живот преминава през много завои и никога не знаете от кого ще имате нужда в бъдеще. Ето защо е добре не само да не затръшвате шумно вратата на излизане, а да запазите добри отношения с бивши шефове и с бивши колеги. 

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Що е то функционален психопат и как да се справяте, като ви е колега

12 знака, че сте обречени на успех

Твърде умни за висок пост? Често се случва

Как да се държите и да имате успех с шеф мениджър и как с шеф лидер

По-луксозни от шефа и колегите - лош избор

5 техники за повишаване на продуктивността и успеха в работата

Как не се фукате, а информирате за потенциала си и постигате успех

Техники да понасяте колега комплексар

Ако постигнете невъзможното, шефът ще го добави към задълженията ви

Точно колко безделие в работно време помага на успеха

Топ 10 на неприятните колеги

Трикове умно да искате увеличение на заплатата