В топ 20 обаче няма силен индустриален бранд

Брандът е имагинерно понятие. Реален е продуктът. Той обаче се отъждествява с бранда, а това е една много субективна оценка на потребителите и как те възприемат дадена марка.

Това обясни пред “24 часа” Мила Векова, представител на Superbrands - България, дни след като организацията обяви резултатите от проучването на потребителския сегмент на българския пазар. То е по инициатива на световната организация Superbrands.

В престижната класация са селектирани български марки, които са най-предпочитани от потребителите.

Най-силната сред тях в България е световната интернет търсачка Google, а националната телевизия bTV продължава да бъде лидер сред българските брандове. Вестник “24 часа” е избран от потребителите като водещ всекидневник в категория “Медии - вестници и списания”.

Според Векова няма изненади в това издание на класацията.

Пазарът е динамичен и е в непрекъснато развитие, а позициите се сменят, смята тя и добавя:

“Прави впечатление, че няма силна индустриална марка в топ 20. Това не е много добър показател за развитието на нашата икономика и нейното състояние. Това, разбира се, са потребителски марки”, каза Мила Векова.

В престижната класация топ 20 попадат още три български марки – Нова телевизия, HAPPY Bar & Grill и минералната вода “Девин”. За първи път в нея влизат два международни бранда: “Кауфланд” и Samsung.

“Характерна тенденция в класацията е, че

в хранителния

сектор се

предпочитат

нашите марки

Това не е нещо ново, забелязахме го и в предишните проучвания”, обясни Векова и добави, че за потребителски нагласи може да се цитират данни нa Института за пазарни проучвания GfK Bulgaria, който е партньор на Superbrands.

Някои от досегашните лидери по категории и сектори запазват водещите си позиции, но при други се наблюдава динамика: Mercedes-Benz измести BMW от първото място при автомобилите, Банка ДСК застана начело в банковия сектор, а “Мтел” пък заема главна позиция в категорията “Телекомуникации”. За първи път в проучването на Superbrands “Булстрад Виена иншурънс груп” е на лидерското място в застрахователния сегмент, Lindt измести Milka в категорията “Шоколадови и захарни изделия”, а родната марка чай “Биопрограма” е предпочитана от българския потребител в този сегмент.

Методиката на подбор и оценяване на брандовете е универсална за всички над 80 страни, реализиращи програмата Superbrands.

Селективният процес се осъществява на два етапа: чрез конфиденциално гласуване на членовете на независимото експертно жури – борда на Superbrands Bulgaria, и чрез национално гласуване на потребителите в интернет. Членовете на борда не получават материално възнаграждение, те не оценяват марка, с която са свързани, или брандове на свои конкуренти.

“Superbrands се избира в двустранен процес - от независимо експертно жури и от потребителите чрез онлайн вот. След това двете оценки се обединяват, имат еднаква сила за формирането на окончателния резултат”, обясни Мила Векова.

Участието в промоционалната програма Superbrands става само по покана на организацията.

Номинираните марки са позиционирани за оценяване по сектори в 27 категории от потребителския сегмент на българския пазар.

Най-високо оценените брандове в различни категории, но не само лидерите получават покана за участие в официалната публикация на изданието. Това е независимо решение на компаниите, а те преценяват дали включването им в книгата съвпада с техните маркетингови стратегии и комуникационни послания.

Победителите

получават

правото да

използват

специалния

символ на

Superbrands

в своите маркетингови комуникации, за да демонстрират сред потребителите и партньорите си постигнатото високо признание за отличен брандинг.

Проучването се провежда за пети пореден път у нас по повод на новото издание на промоционалната програма Superbrands Bulgaria 2017/2018.

В процеса на оценяване експертите и потребителите се ръководят от дефиницията и критериите на световната организация:

Качество - символизира ли марката качеството на предлаганите продукти или услуги?

Надеждност - ползва ли се с доверие брандът, поддържа ли висок стандарт на продуктите или услугите?

Различие - добре ли е позната марката в своя сектор? Успешно ли се разграничава от конкурентите си? Притежава ли индивидуалност и ценности, които я правят уникална на пазара?

Според Векова много от потребителите се идентифицират с някои от брандовете, които ползват, и смятат, че това е признак за стил и качество на живот, а дори и за личностна характеристика.

В класацията се оценява само силата на бранда.

Superbrands не

оценява марката

чрез

икономическата

ѝ стойност,

тази оценка се дава от друга организация - Interbrand.

“Superbrands оценява силата на марката в съзнанието на потребителите. Именно това дава възможност марки с различен произход да се сравняват с местни марки”, обясниха от организацията.

Според Мила Векова в България се наблюдава положителната тенденция за фокус към управлението на марката, тази дейност се нарича брандинг.

“Той се изгражда дълго време, а процесът е много комплексен. Голяма част от българските компании инвестират именно в това”, смята тя.

Големите глобални марки пък, които отдавна са се наложили на пазара, инвестират много в имиджа на бранда.

Те, макар и да знаят, че са най-силните на пазара, отчитат, че конкуренцията е нещо много здравословно и винаги може да има един много силен играч в лицето на местен бранд, каза Векова.

През 2015 г. за първи път у нас световната брандинг организация връчи две почетни награди. Големият футболист

Димитър

Бербатов беше

награден с

почетна

статуетка

за принос

в промоцията на бранда “България по света”, както и за своята отдаденост към подкрепата на млади таланти чрез основаната от него фондация. Талантливият диригент Йордан Камджалов получи почетен приз за принос в промоцията на българската култура по света и за активната дейност на своята фондация.

Двете почетни награди бяха учредени по повод на трите юбилея, които Superbrands Bulgaria отбеляза през 2015 г. - 20 години от основаването на Superbrands International във Великобритания, 10 години от присъединяването на България.