Някога да сте си мечтали да карате електромобила си без пари? Ако сте отворени за взаимен обмен, тогава останете "включени" и желанието ви може да се сбъдне. Поне така мислят някои европейски енергийни компании и японски автомобилопроизводители.

E.ON и EDF вече работят с Nissan за разработването на услуги, които позволяват на енергия, съхранена в батериите на електромобила, да бъде продавана обратно на електрическата мрежа. Сега се опитват да убедят европейските автомобилостроители да последват този пример.

Като се имат предвид милионите електромобили, които се очакват по европейските пътища през следващото десетилетие, енергийните компании съзират както възможност да продават повече електричество на шофьорите, така и риск, че скокът при потреблението на електроенергия за зареждането в най-натоварените часове може да дестабилизира натоварените електрически мрежи.

По тази причина E.ON работи с Nissan за разработването на т.нар. услуги за зареждане на автомобил от мрежата (Vehicle-to-grid -V2G), включително на софтуер за събиране и продажба на данни за зарежданията, така че германската електрическа компания да може да предвиди максимумите и минимумите в търсенето на електроенергия.

Идеята на Nissan е, че ако вие си зареждате електромобилите в момент, който не е пиков, и сте готови да продадете обратно електричеството на мрежата, когато е притисната от високото търсене, вие на практика можете да зареждате безплатно.

Френската електрическа компания EDF работи заедно с компанията Nuvve от Сан Диего, специализирана в технологиите V2G, за да изгради първата мрежа за зареждане за широка употреба в Европа за автомобилите на Nissan и Mitsubishi.

Най-голямата европейска електрическа компания по пазарна капитализация Enel също работи с Nissan и Nuvve по пилотни проекти за V2G в Дания и Холандия, както и в Рим и Генуа.

Проблемът за електрическите компании е, че за разлика от Nissan френските и германските фирми, които ще произвеждат най-много електромобили в Европа през идните години, не участват в играта - поне засега.

Потенциална електроцентрала

Според двама източници от сектора E.ON и EDF преговарят с европейските автомобилопроизводители да приемат сериозно V2G. Производителите обаче са съсредоточени повече върху технология за зареждане на електромобилите, която по думите на източниците, е по-неподходяща за двупосочното протичане на тока в сравнение с японските стандарти.

IONITY, съвместна компания на Volkswagen, Daimler, BMW и Ford съобщи, че не вижда за момента интерес от V2G на фона на усилията си да инсталира високоскоростни зарядни станции в Европа за улесняване на пътуванията на дълги разстояния.

"Клиентите ни искат да зареждат бързо, а не да връщат обратно енергия," каза говорител на IONITY. "Само в комбинация с външна система за съхранение на енергия би могъл да се пробуди интерес към възможност за внедряване," допълни той.

Сред въздържащите се от V2G е друга голяма компания в сектора, пионерът при електромобилите Tesla, която продава и големи стационарни батерии за домашно съхранение на енергия. Tesla отказа коментар за V2G.

Идеята да се използват батериите на електромобилите като големи потенциални електроцентрали за връщане на енергията в мрежата се зароди преди години, макар че концепцията все още е в начален етап, главно защото няма много електромобили по пътищата в момента.

Привлекателността й за енергийния сектор обаче е очевидна.

Обикновено колата се кара под 10% от деня, през останалата част батерията на автомобила може да се използва за балансиране на търсенето и предлагането в енергийните мрежи, на които все повече им се налага да съчетават неравномерната слънчева и вятърна енергия.

Такъв е по-специално случаят с Германия, която постепенно закрива основните за нея ядрени и въглищни електроцентрали за разлика от Франция и Япония, които запазват ядрената си енергия, за да имат сигурно предлагане.

Джонатан Тюдор, директор на технологичните стратегии в иновативното подразделение на най-голямата британска енергийна компания Centrica каза, че V2G ще бъде част от микса от технологии, стабилизиращ мрежите, когато има повече електромобили по пътищата.

Ако превъртим часовника напред 10-12 години, ако потребителското поведение не се промени, хиляди хора ще се прибират вкъщи и ще искат да заредят колите си във времето, в което търсене на енергия е максимално за повечето страни, каза той.

Алберто Пиля, шеф на подразделението за електромобили в Enel, каза, че когато пазарът на електромобилите нарасне значително, ще се стигне до преломен момент, при който ще има бум на свързани енергийни услуги. "Подготвяме света за това", допълни той.

Войната на стандартите

Една от големите пречки за активното навлизане на V2G в Европа е, че засега системата работи добре само с японския стандарт за зареждане на електромобили, известни като CHAdeMO.

Подразделението за електромобили на IONITY същевременно е съсредоточено върху налагането като стандарт в сектор на Комбинираната система за зареждане (CCS).

Експерти обаче казват, че протоколът за обмен на данни между устройството с CCS и батериите на електромобилите не е направен в момента така, че да позволява бързи промени в двупосочните информационни потоци за зареждане и връщане на енергия.

CCS е разработена така, че собствениците на електромобили да зареждат колите си възможно най-бързо, за да се насърчат шофьорите, които не искат да се откажат от удобството на бързото зареждане на автомобила с бензин.

Липсва ни стандартът за зареждане V2G, каза Грегори Поаласне, главен изпълнителен директор на Nuvve.

Мрежата от 4000 зарядни станции V2G, която разработва с EDF във Великобритания и Франция, ще бъде използвана засега само за служебни автомобили Nissan Leaf E-NV200 и Mitsubishi Outlander, работещи със стандарта CHAdeMO.

По тази причина Nuvve преговаря също с френски и други автомобилопроизводители да се направи така, че CCS да може да работи с V2G.

Китай, най-големият пазар за електромобили в света, също предвижда V2G. Китайският стандарт GB/T не се съчетава много добре с V2G, но китайският съвет по електричеството сключи споразумение с японската асоциация CHAdeMo миналата година за разработване на общ щепсел за бързо зареждане, който ще трябва да се справи и с бързите потоци енергия в двете посоки.

Само че, в момент когато световните инфраструктурни стандарти за електромобилите все още се установяват, германските автомобилопроизводители нямат особено желание да се откажат от технологията, в която са инвестирали или пък да отстъпят прекалено много от контрола върху автомобилните части на енергийните компании - нещо, което на практика V2G услугата им налага да направят.

Кардинална промяна?

Все пак макар напредъкът досега да е малък, E.ON се надява, че стандартът CCS ще стане част от V2G.

Технологията за натрупване и търговия, която разработваме в E.ON въз основа на стандарта CHAdeMO, също ще може да се прилага при CCS стандарта, каза Йоханес Верхан, който ръководи отдела за търговия с възобновяеми източници и решения за съхраняване на E.ON.

OVO Energy, която отправя предизвикателство към "Големите шест" енергийни търговци във Великобритания, също е обърнала поглед към CCS като пазар за зареждачката V2G, която пусна миналата година заедно с Nissan.

"Много близки партньори сме с Nissan, но очакваме да работим и с други автомобилопроизводители в бъдеще, включително ползващите CCS," каза Том Пакенхам, който ръководи отдела за електромобили в OVO.

Centrica инвестира в израелската компания на софтуер за зареждане на електромобили Driivz миналата година и каза, че част от споразумението ще включва разработването на V2G технология.

Щом софтуерът се интегрира и разберем какво трябва да бъде направено, ще се постараем да започнем тестове, вероятно някъде през следващите 18 месеца, каза Тюдор.

Привържениците на V2G се сблъскват с един недостатък - непрекъснатото зареждане и разреждане се приема масово като най-бързия начин за намаляване на живота на батерията - най-скъпия компонент в електромобила, представляващ обикновено една трета от цената.

Анализаторите посочват, че от решаващо значение ще бъде да се убедят потребителите, че V2G има икономически смисъл и не нарушава всекидневния им живот.

Nissan е убеден, че V2G ще промени "правилата на играта", когато на потребителите им се предложи услуга, даваща им наистина възможност да зареждат превозните си средства безплатно.

Японската Honda също планира да въведе V2G, когато пусне първите си електромобили в Европа тази година.

Поаласне от Nuvve каза, че V2G може да намали общия разход на притежаването на електромобил с около 25% без да бъде съсипана батерията, макар че печалбата от услугата за балансиране на мрежата ще бъде по-голяма в страните с по-голям дял на неравномерна възобновяема енергия.

/БТА/